Veiligheidssystemen tonen hun waarde in Safety Experience van Mercedes-Benz

Assistentiesystemen helpen de chauffeur waar te nemen en grijpen in waar nodig. Daarmee wordt de veiligheid, het rijcomfort en de alertheid onderweg vergroot. Net als andere fabrikanten streeft Mercedes-Benz Trucks ernaar om het wegverkeer zo veilig mogelijk te maken door gebruik te maken van actieve veiligheidsassistentiesystemen. Het doel is om zo (zware) ongevallen te voorkomen. 

Doel van de Safety Experience

Om feeling te krijgen met het doel van de Safety Experience, beginnen we met een remproef op nat wegdek. Met 15 km/u rijden we de Actros van een helling af, om op een zeker punt volop te remmen. De truck komt, met ingrijpen van ABS, na een aantal meters tot stilstand. Vervolgens herhalen we de proef met 30 km/u en het verschil is groot: de remweg is flink toegenomen. En dan is dit nog op lage snelheid! 

active brake assist mercedes-benz Doel van de Safety Experience
Active Brake Assist 5 maakt een noodstop als dat moet. Het kan ongevallen helpen voorkomen als de chauffeur bijvoorbeeld wordt afgeleid, de volgafstand te kort is en/of er met ongepaste snelheid gereden wordt.

Het eerste systeem om aan de tand te voelen is Active Brake Assist (ABA) van de vijfde generatie. Deze noodremassistent is standaard aanwezig op de nieuwe Actros. Het systeem ziet stilstaande of bewegende objecten en grijpt in als een noodstop moet worden gemaakt. Bij een rijsnelheid tot 50 km/u detecteert het nu ook bewegende voetgangers.  ABA 5 werkt met een gecombineerd radar- en camerasysteem. Bij het detecteren van een dreigend ongeval met een voorligger, een stilstaand obstakel of een persoon, waarschuwt het systeem eerst visueel en akoestisch. En dat merken we. Op de kombaan van het circuit rijdt onze demochauffeur met ingeschakelde cruisecontrol en volle snelheid op een stilstaande opblaasauto af. Geheel tegennatuurlijk grijpt hij bewust niet in, om te laten zien wat het systeem doet. Een geluidssignaal galmt door de speakers en op het display knippert een waarschuwing. De alarmlichten gaan aan. Hoe dichter we het object naderen, hoe harder en sneller de waarschuwingssignalen en hoe meer de truck afremt. Tot we op slechts een klein stuk van de auto door een heftige automatische remingreep volledig stilstaan. Wij moeten van de schrik bekomen, maar de auto voor ons is nog intact. Bekijk hier een video met onder meer de remingreep.

Rechts afslaan – of niet?

We gaan door op de kombaan voor een demonstratie van dodehoekassistent Active Sideguard Assist. Bij het inhalen van een auto verschijnt in de rechtermonitor van de Mirror Cam (spiegelcamera, EdV) een geel knipperende driehoek: er bevindt zich een voertuig naast ons. Wanneer de demochauffeur terug naar de rechterbaan wil, waarschuwt een akoestisch signaal en driftig knipperend rood geworden driehoek in de monitor dat de auto nog steeds naast ons is. Nog iets doorrijden, dus. Hulplijnen in de monitor geven aan wanneer de ruimte rechts naast ons vrij is om terug te gaan naar de rechterbaan.

Door het uitblijven van een reactie brengt de truck zichzelf tot stilstand

Eline de Vries, Transport & Logistiek

In de tweede ronde is Stability Control Assist ingeschakeld. In de manoeuvre detecteert het dat de truck afwijkt van de gewenste richting. De truck neemt gas terug en stabiliseert de combinatie, zonder te slingeren, te kantelen of te scharen. 

Deels autonoom rijden

Terug naar de kombaan. Er is nog één systeem dat we kunnen testen en dat is de tweede generatie Active Drive Assist (ADA 2). Dit systeem maakt deels autonoom rijden mogelijk. De truck kan automatisch de afstand tot de voorligger behouden, versnellen, kent een stop&go-functie en kan ook sturen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. 

vrachtwagen en voetganger veiligheidssysteem
Akoestisch en visueel wordt gewaarschuwd voor een object in de dode hoek bij rechts afslaan. Wordt de actie doorgezet? Dan komt de truck automatisch tot stilstand, om een dodehoekaanrijding te voorkomen.

We rijden op snelheid als de demochauffeur ineens zijn handen van het stuur haalt bij het zien van een blauw stuurwielicoon in het display. De truck heeft de wegmarkering herkend en kan nu de positie op de weg behouden. Met gemak stuurt de Actros ons over de rijbaan – een vreemde gewaarwording. Na ongeveer 15 seconden volgt een waarschuwingssignaal en een melding met het verzoek om het stuur vast te houden. De demochauffeur doet dit niet, om Emergency Stop Assist te demonstreren. De akoestische signalen worden heftiger, de waarschuwingslichten gaan aan en door het uitblijven van een reactie brengt de truck zichzelf tot stilstand met de parkeerrem ingeschakeld.

Lees ook: De trucks van nu en voor later van Mercedes-Benz

Chauffeur is onmisbaar

We zijn tijdens deze Safety Experience met de neus op de feiten gedrukt: het rijden met een vrachtauto brengt risico’s met zich mee en verlangt vaardigheden – zeker als het gaat om een (geladen) combinatie en in geval van bijzondere weersomstandigheden. Het is goed om te ervaren hoe verschillende rijassistentiesystemen de bestuurder ondersteunen in cruciale situaties. Maar de chauffeur blijft onmisbaar en verantwoordelijk voor het in acht nemen van een veilige afstand, de snelheid en het tijdig remmen, rekening houdend met de verkeers- en weersomstandigheden. 

Bekijk hieronder compilatiebeelden van de Mercedes-Benz Safety Experience:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

En er is meer. Mercedes-Benz heeft Active Sideguard Assist uitgebreid met een automatische remfunctie om dodehoekongevallen zoveel mogelijk te voorkomen. Het nieuwe systeem waarschuwt voor bewegende voetgangers of fietsers aan de rechterkant en kan actief ingrijpen bij een rijsnelheid tot 20 km/u. We nemen de proef op de som en willen met gematigde snelheid rechts afslaan. Weer zijn daar de waarschuwingssignalen, maar de demochauffeur zet door en stuurt verder in. Ineens staan we stil; het systeem heeft op tijd ingegrepen en de persoon rechts naast onze vrachtwagen vervolgt wandelend zijn weg. 

Onverwacht uitwijken

Een span met zijwielen staat klaar voor de demonstratie van Stability Control Assist. Dit systeem werkt samen met ABS en EsP en controleert de rijstabiliteit en de tractie in kritieke rijsituaties, bijvoorbeeld bij abrupte uitwijkmanoeuvres of verhoogde bochtsnelheden. Standaard is de stabiliteitsassistent ingeschakeld, maar tijdens de eerste ronde zetten we dit uit via de knop linksonder in het bedieningspaneel, met het icoon van een slippende truck en de letters ‘off’. Na een scherpe stuurbeweging van de demochauffeur wordt de truck dusdanig instabiel, dat we dreigen te kantelen. Gelukkig vangen de zijwielen ons op. 

Stability Control Assist mercedes-benz
Stability Control Assist remt de truck af en stabiliseert de combinatie. Scharen of kantelen blijft daardoor uit. Tijdens de demonstratie is duidelijk voelbaar wat er gebeurt als het systeem is uitgeschakeld.

In de tweede ronde is Stability Control Assist ingeschakeld. In de manoeuvre detecteert het dat de truck afwijkt van de gewenste richting. De truck neemt gas terug en stabiliseert de combinatie, zonder te slingeren, te kantelen of te scharen. 

Deels autonoom rijden

Terug naar de kombaan. Er is nog één systeem dat we kunnen testen en dat is de tweede generatie Active Drive Assist (ADA 2). Dit systeem maakt deels autonoom rijden mogelijk. De truck kan automatisch de afstand tot de voorligger behouden, versnellen, kent een stop&go-functie en kan ook sturen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. 

vrachtwagen en voetganger veiligheidssysteem
Akoestisch en visueel wordt gewaarschuwd voor een object in de dode hoek bij rechts afslaan. Wordt de actie doorgezet? Dan komt de truck automatisch tot stilstand, om een dodehoekaanrijding te voorkomen.

We rijden op snelheid als de demochauffeur ineens zijn handen van het stuur haalt bij het zien van een blauw stuurwielicoon in het display. De truck heeft de wegmarkering herkend en kan nu de positie op de weg behouden. Met gemak stuurt de Actros ons over de rijbaan – een vreemde gewaarwording. Na ongeveer 15 seconden volgt een waarschuwingssignaal en een melding met het verzoek om het stuur vast te houden. De demochauffeur doet dit niet, om Emergency Stop Assist te demonstreren. De akoestische signalen worden heftiger, de waarschuwingslichten gaan aan en door het uitblijven van een reactie brengt de truck zichzelf tot stilstand met de parkeerrem ingeschakeld.

Lees ook: De trucks van nu en voor later van Mercedes-Benz

Chauffeur is onmisbaar

We zijn tijdens deze Safety Experience met de neus op de feiten gedrukt: het rijden met een vrachtauto brengt risico’s met zich mee en verlangt vaardigheden – zeker als het gaat om een (geladen) combinatie en in geval van bijzondere weersomstandigheden. Het is goed om te ervaren hoe verschillende rijassistentiesystemen de bestuurder ondersteunen in cruciale situaties. Maar de chauffeur blijft onmisbaar en verantwoordelijk voor het in acht nemen van een veilige afstand, de snelheid en het tijdig remmen, rekening houdend met de verkeers- en weersomstandigheden. 

Bekijk hieronder compilatiebeelden van de Mercedes-Benz Safety Experience:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Eline de Vries