Verbruiksmeting Scania R590: rekenkunde versus gevoel

De R590 V8 die Scania voor de verbruiksmeting door Europa stuurt, is voor de redactie van Transport & Logistiek een bekende verschijning. Wij maakten in het voorjaar al kennis met de R590, toen we hem konden vergelijken met een 770 pk sterke variant. Tijdens die rit in de Ardennen ging het niet om verbruik, maar om het vaststellen van het verschil in karakter. Omdat het om twee volkomen verschillende Scania’s ging, noemden we het artikel destijds ‘Appels en peren’ en aan het verbruik hebben we geen aandacht besteed. Zo vrijblijvend is deze verbruiksmeting niet: de R590 wordt nu nauwkeurig aan de tand gevoeld.

Scania Castor

Scania geeft iedere testauto een eigen naam mee. Zo hadden wij onlangs de R540 op de testroute met de naam Meteora en deze R590 heet Castor. Zeker nu we de R590 voor de tweede keer rijden, geeft zo’n naam een extra binding met de auto. Natuurlijk blijven we wel objectief; daar zorgt de meetapparatuur ook wel voor. Eerst kijken we nog even naar de buitenkant van Castor. De R-serie met hoge cabine is niet de hoogste die Scania kan leveren; dat is de S-serie. Deze R-serie cabine is bereikbaar via drie treden en heeft een bijna vlakke vloer. De entree wordt bovendien prettig gemaakt doordat de treden goed versprongen zijn geplaatst; je loopt vrij eenvoudig de cabine in. Scania heeft voor deze R590 ongeveer alle opties aangevinkt op het gebied van rijtaakondersteunende systemen. Maar het meest in het oog springend is natuurlijk zijn V8.

Aandrijflijn

Wie de R590 ziet, wil waarschijnlijk in de eerste plaats weten wat de V8 aan vermogen en koppel levert. Het vermogen bedraagt 590 pk (434 kW) bij 1.900 tpm. Minstens zo indrukwekkend is het koppel van 3.050 Nm bij 925-1.350 tpm. 

v8-motor scania
Hier gaat het natuurlijk om: de 16,4 liter V8.

Regelmatig verbazen demochauffeurs zich over de grote waarde die klanten hechten aan het vermogen, bovendien in pk’s. Op grond van Europese wetgeving is de paardenkracht al sinds 1978 ingeruild voor de KiloWatt. Maar autoliefhebbers en fabrikanten storen zich daar niet aan: op de grille blijven de pk’s vermeld. En dat terwijl een fors koppel voor zo veel meer souplesse zorgt én een lager verbruik. Daar ontbreekt het bij deze R590 beslist niet aan; vanaf 925 tpm haalt de V8 alles uit de kast om de vaart erin te zetten. Om daaraan goed mee te werken heeft Scania sinds kort een nieuwe versnellingsbak gemonteerd.

Weg synchromeshes

De versnellingsbak van Scania was tot voor kort een geautomatiseerde, van oorsprong handgeschakelde versnellingsbak. Deze was voorzien van onder meer synchromeshringen die het met de hand schakelen moesten vereenvoudigen. Omdat Scania naast de geautomatiseerde bak nog heel veel handgeschakelde versnellingsbakken leverde, was het aantrekkelijk deze bak te automatiseren zonder hem te veranderen. Dat is jaren zo gebleven, tot vorig jaar het omslagpunt kwam: het werd economisch aantrekkelijker om een vereenvoudigde bak te monteren. Het weglaten van de synchromeshes scheelt gewicht en omvang. De R590 is met deze nieuwe G33CM-bak uitgerust. Het is een 14-trapsoverbrenging waarvan de eerste versnelling is uitgevoerd als kruipversnelling. Onder normale omstandigheden slaat de bak die over bij het wegrijden. De hoogste versnelling is een overdrive. Door de eindoverbrenging van de achteras aan te passen aan het belangrijkste inzetgebied, kan de eigenaar er voor kiezen dat de twaalfde versnelling (de prise-directe) de meest gebruikte is op kruissnelheid. De overdrive wordt pas ingeschakeld als het echt loont; een afweging die ook weer brandstof spaart en door de voertuigelektronica wordt gemaakt. 

instaptreden vrachtwagencabine
De drie treden op 30, 70 en 110 centimeter verspringen voor een comfortabele instap.

De presstest Scania is zoals al aangegeven voorzien van veel opties vooral op het gebied van comfort en veiligheid. Veel van die ondersteuningssystemen zijn mogelijk geworden door de montage van een elektromotor op het hydraulische stuurhuis. Nu kunnen signalen vanuit camera’s worden vertaald in aanwijzingen voor de besturing en die worden doorgegeven aan de elektromotor die voor stuurcorrecties zorgt. Daarnaast zorgt de elektrische aandrijving voor een betere bekrachtiging bij erg lage snelheden; manoeuvreren gaat nu heel soepel.

Onderweg

Tijdens het rijden komen andere nieuwe eigenschappen in beeld. Bijvoorbeeld de functie waarbij camera’s er voor zorgen dat de Scania het midden van zijn rijstrook aanhoudt. Verder waken sensoren er voor dat de bestuurder niet gaat inhalen met verkeer naast hem. Op de A-stijlen geven lichtjes aan of een rijstrookwisseling veilig mogelijk is, ook bij het naar rechts teruggaan. Ook is Castor voorzien van een active cruisecontrol met stop and go. Allemaal erg comfortabel én veilig.

achter het stuur in een truck
De Scania heeft een strak en overzichtelijk dashboard.

Scania heeft er voor gezorgd dat het geluid van de achtcilinder iets beter in de cabine hoorbaar is. Chauffeurs die met een V8 (mogen) rijden, willen dat natuurlijk ook wel weten. Bij constante snelheden is de R590 opvallend stil: 61,5 dB(A). De acceleratiemeting is een prima gelegenheid om de spierballen van de V8 te testen en de motor goed te horen. Van 0 tot 80 km/u in iets minder dan 36 seconden halen wij zelden met een vrachtauto. Daarvoor hebben wij wel de power-stand ingeschakeld; voor de rest rijden wij de meting in ‘economy’. 

Op de testdag zijn de weergoden de Scania niet goed gezind. Het is bij vertrek om 7.00 uur op zaterdag nog lekker fris met 12 °C, en onderweg koelt het zelfs af naar 10 °C. En bovendien gaat het regenen, variërend van mot- tot stortregen. Dat betekent ook dat soms het water op het wegdek blijft staan; beslist niet goed voor het brandstofverbruik. En dan hebben we ook nog een file. Speciaal om dergelijk oponthoud te vermijden kozen we voor een testrit op de zaterdag. Helaas: een ongeval zorgde voor een enorme file op de A16. Als we de verloren tijd verrekenen met de werkelijke rijtijd, blijkt de R590 een snelle ronde achter de rug te hebben met een prima verbruik van ongeveer 24,2 liter op 100 kilometer. Goed voor een plaats in de top drie van zuinigste auto’s in onze rit. 

Lees ook: Volvo FH I-Save zet nieuwe waarden neer

Het motto van Scania voor de V8 ‘When emotion meets logic’, wordt met de R590 opnieuw helemaal ingevuld. Kortom: het is niet aan de boekhouder om de keuze te bepalen.

opbergruimte chauffeur scania
Onder het bed voldoende bergruimte via luiken links en rechts.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: René Welmers