‘Fantastisch om elke dag met duurzaamheid bezig te zijn’

Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: Teun Oosterveen (41)
Bedrijf: Volta Trucks
Functie: Areamanager Benelux

Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?
“Ik wist al snel dat ik iets in mobiliteitsbranche wilde doen, want ik heb op de heao gekozen voor de afstudeerrichting automotive bij Innovam in Nieuwegein. Tijdens mijn afstudeerstage kreeg ik te maken met lichte bedrijfswagen en die markt trok me direct. De business-to-businessmarkt is veel dynamischer en dat spreekt mij veel meer aan, al heb ik weleens een uitstapje gemaakt naar personenwagens. Maar het feit dat bedrijfswagens een integraal onderdeel zijn van de business van je klanten maakt het voor mij veel interessanter en leuker. Pakweg drie jaar geleden heb ik zeer bewust de keuze gemaakt voor e-mobility. Na een tijdje bezig geweest te zijn met zonne-energie en de opslag daarvan, heb ik nu bij Volta de ideale combinatie van mijn interesses gevonden. De uitdaging die we aangaan, is om duurzaamheid centraal te stellen maar van daaruit de TCO omlaag te brengen. Die missie heb ik zelf, maar ik voel ook dat iedereen binnen Volta Trucks daar echt voor gaat. Die verandering van denken in de branche teweegbrengen, dat is de mooiste uitdaging die we nu kunnen aangaan. Prachtig toch?”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“We hebben op dit moment heel veel grote uitdagingen, als maatschappij en als logistieke sector. Maar ik denk dat het terugdringen van de uitstoot van CO2 en fijnstof prioriteit moet hebben. De oprichter van Volta Trucks zegt steeds: ‘We kunnen echt niet wachten met het redden van de planeet. Dat moet nú gebeuren’. Dat is een van de redenen dat ik de overstap heb gemaakt naar Volta Trucks. Het is een jong bedrijf, maar er zit veel kapitaal en kennis achter en het wil koploper zijn in de snelle transitie van achterhaalde diesel naar schone en ook veilige technologische oplossingen voor grote bedrijfsvoertuigen. Het feit dat ik deel uitmaak van deze reis, geeft me dagelijks energie. En ik merk ook dat het enorm leeft bij Nederlandse klanten waarmee we al zeer serieuze gesprekken voeren. Duurzaamheid staat bij iedereen bovenaan de agenda, dus we komen ook makkelijk binnen. Ze zien dat wij niet even snel een truck ombouwen naar elektrische aandrijving, maar dat bij ons alles draait om duurzaamheid en we heilig geloven in de Sustainable Development Goals zoals opgesteld door de Verenigde Naties. Samen met onze klanten werken we aan het verbeteren van gezondheid en welzijn, door steden in diverse opzichten duurzamer te maken. Het is echt fantastisch om dagelijks met deze ontwikkelingen bezig te zijn.”

‘We moeten nu echt snel werk maken van schonere en veiligere stadsdistributie’

Teun oosterveen, areamanager Benelux bij Volta Trucks

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“We moeten nu echt snel werk maken van schonere en veiligere stadsdistributie. Vrachtwagens vormen nog steeds de lifeline van onze steden, en dat zal ook zo blijven. Maar de grote trucks vormen een te groot gevaar voor andere verkeersdeelnemers en ze moeten ook schoner en stiller worden. Bovendien domineren ze de omgeving en ook dat moet veranderen. Daarom vind ik het zo mooi dat ik bij Volta Trucks aan de slag kon. Wij willen een revolutie teweegbrengen in het wegverkeer in stedelijke gebieden door een geheel nieuwe invulling te geven aan hoe een groot bedrijfsvoertuig er uit moet zien. Volta Trucks doet dit op basis van veiligheid, duurzaamheid en onze ‘Truck as a Service’-propositie van het bedrijf die de vlootmanager een andere kijk op het bedrijfsmodel geeft. Maar die veiligheid staat centraal. Wist je dat in Londen 26 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers onder voetgangers en 78 procent van de sterfgevallen onder fietsers te maken hebben met vrachtverkeer? En dat terwijl trucks slechts 4 procent van het aantal gereden kilometers voor hun rekening nemen. Onze Volta Zero is volledig nieuw vormgegeven met het oog op veilig gebruik tussen alle kwetsbare verkeersdeelnemers. We hebben de cabine opnieuw uitgevonden, waardoor er nu oogcontact mogelijk is tussen de chauffeur en andere verkeersdeelnemers. De cabine doet denken aan een glazen huis, waarbij de bestuurder een gezichtsveld heeft van 220°, waardoor gevaarlijke dode hoeken tot een minimum worden beperkt. Tegelijkertijd zorgt dit concept ervoor dat de chauffeur een veel gezondere werkomgeving heeft. Denk maar eens aan het aantal blessures dat ontstaat door het in- en uitstappen uit de gebruikelijke hoge cabines.”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Tja, met een veeleisende baan, een gezin met jonge kinderen en recent het bouwen van een eigen huis, blijft er maar weinig tijd over voor andere bezigheden. Gelukkig voetbal ik nog wekelijks op amateurniveau en ga ik als het kan hardlopen of mountainbiken met vrienden om de zinnen te verzetten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn