“Cargobike goed alternatief voor EV”

Webfleet en VDZ-gebruikerservaring

In een volgende sessie liet Taco Olthoff, EV-programmadirecteur van Webfleet, zien hoe transporteurs hun vloot efficiënt kunnen beheren door gebruik te maken van hun  fleetmanagementoplossing. Die is zowel geschikt voor elektrische voertuigen, als hybrides en voertuigen op benzine. 
De oplossing heeft één interface voor de hele vloot met elektrische voertuigen. Ze biedt realtime inzicht in de oplaadstatus, geeft een alarmsignaal af bij een kritiek batterijniveau en toont de dichtstbijzijnde oplaadpunten voor voertuigen die tussentijds opgeladen moeten worden: “Webfleet verhoogt de efficiency van het gebruik van elektrische voertuigen, waardoor transporteurs er kosten mee kunnen besparen.”

Energieneutraal pand

Het symposium werd afgesloten met een live gesprek met Walther Dingemans, eigenaar van bouwbedrijf VDZ Projecten, over de ervaringen met het gebruik van EV’s. VDZ is gespecialiseerd in biobased bouw, heeft al sinds 2003 een energieneutraal pand en verduurzaamde  de bouwlogistiek onder via de inzet van vier EV’s. 
Die worden met aanhanger ingezet voor het vervoer van bouwmaterialen naar bouwlocaties. Ze bevallen bijzonder goed. “We zijn er erg tevreden over. Ze rijden uitstekend en de onderhoudskosten zijn laag. Ik kan ze iedereen aanraden.”
Een aantal lezingen is terug te kijken via www.bestelauto.nl/terugkijken.

Lees ook: Plug-inhybridevrachtwagens doen het goed in zero-emissiezone

Over  eVANT

Bestelauto eVANt is een initiatief van vakblad Bestelauto. De tweede versie van dit online-symposium over bestelauto’s vond plaats op 15 december 2022.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Opladen langs de snelweg

Ook zijn de snelheid en het rijgedrag van grote invloed op de af te leggen afstand. “Kijk bij de aanschaf van een EV dus hoe je het voertuig gebruikt, want er valt wat te kiezen. En dat geldt ook voor het opladen.”
Zo is opladen met een snellader langs de snelweg duur en vergelijkbaar met de energiekosten van een dieselvoertuig. “Thuis of op de zaak opladen is, afhankelijk van het energiecontract, een stuk goedkoper. Met energie uit eigen zonnepanelen betaal je zelfs erg weinig.”
Tot slot vergeleek Engel de TCO (aanschafprijs, subsidieaftrek en vaste lasten) van een EV met een dieseluitvoering. Conclusie: een EV is door alle stimuleringsmaatregelen nu al goedkoper dan een voertuig met brandstofmotor en dat verschil zal de komende jaren verder toenemen.

Webfleet en VDZ-gebruikerservaring

In een volgende sessie liet Taco Olthoff, EV-programmadirecteur van Webfleet, zien hoe transporteurs hun vloot efficiënt kunnen beheren door gebruik te maken van hun  fleetmanagementoplossing. Die is zowel geschikt voor elektrische voertuigen, als hybrides en voertuigen op benzine. 
De oplossing heeft één interface voor de hele vloot met elektrische voertuigen. Ze biedt realtime inzicht in de oplaadstatus, geeft een alarmsignaal af bij een kritiek batterijniveau en toont de dichtstbijzijnde oplaadpunten voor voertuigen die tussentijds opgeladen moeten worden: “Webfleet verhoogt de efficiency van het gebruik van elektrische voertuigen, waardoor transporteurs er kosten mee kunnen besparen.”

Energieneutraal pand

Het symposium werd afgesloten met een live gesprek met Walther Dingemans, eigenaar van bouwbedrijf VDZ Projecten, over de ervaringen met het gebruik van EV’s. VDZ is gespecialiseerd in biobased bouw, heeft al sinds 2003 een energieneutraal pand en verduurzaamde  de bouwlogistiek onder via de inzet van vier EV’s. 
Die worden met aanhanger ingezet voor het vervoer van bouwmaterialen naar bouwlocaties. Ze bevallen bijzonder goed. “We zijn er erg tevreden over. Ze rijden uitstekend en de onderhoudskosten zijn laag. Ik kan ze iedereen aanraden.”
Een aantal lezingen is terug te kijken via www.bestelauto.nl/terugkijken.

Lees ook: Plug-inhybridevrachtwagens doen het goed in zero-emissiezone

Over  eVANT

Bestelauto eVANt is een initiatief van vakblad Bestelauto. De tweede versie van dit online-symposium over bestelauto’s vond plaats op 15 december 2022.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

De ongeveer 200 toehoorders van het symposium werden uitvoerig geïnformeerd over wat er op ze afkomt bij de aanschaf van emissieloze voertuigen en dan met name elektrische bedrijfswagens (EV’s). Tegelijkertijd was er aandacht voor een alternatieve oplossing: de cargobike. 
Eerste spreker was fiscaal jurist Heleen Elberts. Zij besprak de diverse subsidiemogelijkheden die er zijn voor het rijden met een bedrijfs-EV.

SEBA subsidieregeling

Als drie belangrijkste regelingen noemde Elberts de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) die al langer bestaat, de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de speciale opgezette subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA). “Het subsidiebedrag via SEBA is 10% van de nieuwprijs van de bedrijfswagen, met een maximum van € 5.000. De regeling geldt voor nieuwe, niet-geregistreerde, elektrische bedrijfswagens met een aanschafwaarde van minimaal € 20.000 tot 4.250 kilo, die bestemd zijn voor goederenvervoer.”
In 2022 was het potje hiervoor eind oktober leeg, maar de regeling wordt voortgezet. In 2023 is er opnieuw 33 miljoen euro voor beschikbaar. Vanaf 10 januari 2023 kan er weer SEBA-subsidie worden aangevraagd. “Ik adviseer transporteurs die willen overstappen op elektrische bedrijfswagens daar niet te lang mee te wachten. Door de toenemende belangstelling voor elektrisch rijden is deze subsidiepot nu waarschijnlijk eerder leeg dan in 2022.”

Ford Pro en Cargo Bike 

Het symposium werd vervolgd met twee gelijktijdige sessies. Emil Bos van Ford gaf tekst en uitleg over Ford Pro (Productiviteit), het complete servicepakket dat de autofabrikant bij aankoop van een Ford-voertuigen aanbiedt. Daarmee kunnen ook kopers van de E-Transit en de E-Transit Custom hun voordeel doen. Die gaat Ford in 2023 produceren: “Belangrijkste onderdelen van Ford Pro zijn financieringsmogelijkheden, service op voorwaarden van de ondernemer en 24/7 connected, waardoor er inzicht in de status van de voertuigen is. Daarnaast bieden we met Ford Pro Charging laadoplossingen. Die zijn zowel voor thuis, op de zaak als onderweg. Het zijn innovaties waarmee ondernemers hun business efficiënter kunnen inrichten.”
In de parallelle sessie besprak Jeroen Sluis, directeur van het internationale Cargobike Festival, de mogelijkheden van de cargobike als alternatief voor een EV. Volgens hem kan ongeveer de helft van alle stadsritten plaatsvinden met een cargobike in plaats van een EV. 

Lees ook: Rotterdam wil drempel zero-emissie verlagen met elektrisch probeeraanbod

De voordelen daarvan zijn volgens hem evident: “Cargobikes zijn licht, wendbaar, energie- en kostenefficiënt. Ze gebruiken minder ruimte, zijn verkeersveilig, het parkeren is gratis en je hebt er geen rijbewijs voor nodig. Ik verwacht  daarom een grote toekomst voor gebruik van cargobikes in de binnenstad. Ze zijn geschikt voor de bezorging van producten, maar ook voor servicelogistiek, zoals reparatiewerkzaamheden, onderhoud, tuinaanleg en dergelijke.”

Aanschaf van een EV

Vervolgens legde Jasper Engel, coördinator/docent op automotive opleiding IVA uit waar je op moet letten bij de aanschaf van een EV. En dat was nogal wat. Als voorbeeld ging hij in op de actieradius van een middelgrote elektrische bestelbus. Zo vermeldt de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) onder andere de actieradius van een EV bij een bepaalde snelheid en omstandigheden.
In praktijk wordt deze afstand echter nooit gehaald. “In de zomer bleek de actieradius van een testvoertuig ongeveer tien procent lager te zijn dan vermeld in de WLTP en ’s winters zelfs 30 procent. Daarnaast neemt de actieradius nog veel verder af bij gebruik van een aanhanger en/of imperiaal.” 

Opladen langs de snelweg

Ook zijn de snelheid en het rijgedrag van grote invloed op de af te leggen afstand. “Kijk bij de aanschaf van een EV dus hoe je het voertuig gebruikt, want er valt wat te kiezen. En dat geldt ook voor het opladen.”
Zo is opladen met een snellader langs de snelweg duur en vergelijkbaar met de energiekosten van een dieselvoertuig. “Thuis of op de zaak opladen is, afhankelijk van het energiecontract, een stuk goedkoper. Met energie uit eigen zonnepanelen betaal je zelfs erg weinig.”
Tot slot vergeleek Engel de TCO (aanschafprijs, subsidieaftrek en vaste lasten) van een EV met een dieseluitvoering. Conclusie: een EV is door alle stimuleringsmaatregelen nu al goedkoper dan een voertuig met brandstofmotor en dat verschil zal de komende jaren verder toenemen.

Webfleet en VDZ-gebruikerservaring

In een volgende sessie liet Taco Olthoff, EV-programmadirecteur van Webfleet, zien hoe transporteurs hun vloot efficiënt kunnen beheren door gebruik te maken van hun  fleetmanagementoplossing. Die is zowel geschikt voor elektrische voertuigen, als hybrides en voertuigen op benzine. 
De oplossing heeft één interface voor de hele vloot met elektrische voertuigen. Ze biedt realtime inzicht in de oplaadstatus, geeft een alarmsignaal af bij een kritiek batterijniveau en toont de dichtstbijzijnde oplaadpunten voor voertuigen die tussentijds opgeladen moeten worden: “Webfleet verhoogt de efficiency van het gebruik van elektrische voertuigen, waardoor transporteurs er kosten mee kunnen besparen.”

Energieneutraal pand

Het symposium werd afgesloten met een live gesprek met Walther Dingemans, eigenaar van bouwbedrijf VDZ Projecten, over de ervaringen met het gebruik van EV’s. VDZ is gespecialiseerd in biobased bouw, heeft al sinds 2003 een energieneutraal pand en verduurzaamde  de bouwlogistiek onder via de inzet van vier EV’s. 
Die worden met aanhanger ingezet voor het vervoer van bouwmaterialen naar bouwlocaties. Ze bevallen bijzonder goed. “We zijn er erg tevreden over. Ze rijden uitstekend en de onderhoudskosten zijn laag. Ik kan ze iedereen aanraden.”
Een aantal lezingen is terug te kijken via www.bestelauto.nl/terugkijken.

Lees ook: Plug-inhybridevrachtwagens doen het goed in zero-emissiezone

Over  eVANT

Bestelauto eVANt is een initiatief van vakblad Bestelauto. De tweede versie van dit online-symposium over bestelauto’s vond plaats op 15 december 2022.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Ruud van Roosmalen