Grote retailers beleveren winkels vanuit een beperkt aantal centrale distributiecentra (dc’s). Daarnaast groeit het afleveren van het aantal onlinebestellingen. De vraag die aanleiding was voor Topsector Logistiek om een onderzoek uit te voeren, was of – uitgaande van de huidige praktijk van één of meerdere ritten per dag – de winkels in zero-emissiezones met volledig elektrische (BEV) of met plug-inhybridevrachtwagens (PHEV) beleverd kunnen worden.

Plug-inhybridevrachtwagens scoren goed

PHEV-trucks kunnen deze ritten prima volbrengen, blijkt uit het onderzoek ‘De inzet van BEV-/PHEV-vrachtwagens in retaildistributie’. Daarnaast kan het huidige aanbod van BEV-vrachtwagens reeds een aanzienlijk deel (tussen de 34 en 100 procent, afhankelijk van de case) volledig zero-emissie uitvoeren. Het additionele verbruik door elektrische koeling heeft vrij weinig invloed op deze percentages. 

Tussendoor opladen

Tussendoor opladen bij winkels is weinig realistisch en levert ook weinig op in de praktijk. Werken met een hub is alleen werkbaar als er niet overgeslagen wordt: het grote nadeel van een hub is de grote hoeveelheid extra materieel en personeel dat nodig is, en de complexe planning.

Onderzoek Districon en Simacan

In het onderzoek is uitgegaan van bestaande distributieritten in representatieve gebieden en situaties. Hiervoor zijn vier cases uitgewerkt op basis van ritgegevens uit de praktijk: twee non-foodretailers met een centraal distributiemodel, een vervoerder van food en non-food met een decentraal distributiemodel en een supermarkt met een decentraal distributiemodel.

Het gemiddelde verbruik (kWh/km) van diverse soorten vrachtwagens (bakwagen met of zonder aanhanger, trekker oplegger) met of zonder elektrische koeling, is op basis van de literatuur en praktijkgegevens ingeschat. Er is aangenomen dat in de praktijk niet meer dan 75 procent van de maximale accucapaciteit wordt gebruikt, om reserves te houden voor tegenvallers en om de levensduur van de accu te verlengen. Voor de beschikbare accucapaciteiten is uitgegaan van commercieel aangeboden of binnenkort leverbare configuraties.

Op basis van deze uitgangspunten en de realiteit van de retailbelevering is per case berekend hoeveel procent van de ritten met BEV- of PHEV-vrachtwagens te realiseren zijn. De berekeningen zijn gedaan voor de toen bekende 23 zero-emissiezones. Inmiddels zijn het er 28 geworden en mogelijk stijgt dat aantal nog. De verwachting is dat deze toename niet tot andere conclusies leidt.

Lees hier het onderzoek ‘De inzet van BEV-PHEV-vrachtwagens in retaildistributie’.