De wijzigingen aan de zware trucks van Iveco zijn het belangrijkste nieuws. Zowel de S-Way als de X-Way kregen een nieuw front en een compleet ander dashboard. Bij de introductie van de huidige modellen in 2019 was het nieuwe uiterlijk het grote nieuws, maar nu is die designlijn voortgezet in het interieur. Het complete dashboard werd opnieuw vormgegeven. Met moderne TFT-schermen, meer opbergruimte en een optioneel uitklaptafeltje voor de bijrijder.

Ook de bediening is verbeterd, onder meer van de versnellingsbak. Die zit voortaan niet meer op het dashboard, maar net als bij de meeste merken rechts, achter het stuur. Helemaal nieuw is ook het stuurwiel. Dat is voortaan veel beter verstelbaar door middel van een voetpedaal.

Een leuke gimmick is dat de startknop op het stuurwiel geplaatst is, net als bij de Italiaanse volbloed sportwagens van Ferrari. Nieuw is ook de optie om in plaats van spiegels voor camera’s te kiezen. Volgens Iveco zorgt dat voor een 1,5% lager verbruik door de betere aerodynamica. Aan de buitenkant is er, afgezien van de camera’s, alleen een anders vormgegeven grille met het nieuwe Iveco-logo. Met alle noviteiten zijn de zware Iveco-trucks weer helemaal up to date.

7% brandstofbesparing

Onder de cabine van de nieuwe S-Way zit het grootste nieuws verstopt, namelijk de nieuwe XCursor 13-krachtbron. Deze non-EGR krachtbron vervangt de huidige Cursor 11- en 13-motoren en levert vermogens van 460, 500, 540 en 580 pk. FPT, de producent van de motoren van Iveco, heeft de nieuwste technologieën toegepast, zoals een nieuwe turbo voor downspeeding, een hogere inspuitdruk tot 2500 bar en Max Tourque, waarbij er een hoog koppel ontstaat vanaf 850 toeren. In combinatie met de nieuwe, snellere achterasreducties levert dat een brandstofbesparing op van 7%.

Lees ook: Eerste laadplein voor elektrische vrachtwagens open in Rotterdamse haven

Allesbrander

Het mag opvallend genoemd worden dat Iveco nog een compleet nieuwe dieselmotor ontwikkelde in deze tijden van elektrificatie, maar dat heeft een reden. Dit merk ziet het lange-afstandstransport namelijk niet elektrisch. Om die reden is de XCursor 13 dan ook ontwikkeld als een soort allesbrander. De motor is geschikt voor diesel, HVO100, LNG, CNG en op termijn zelfs voor waterstof. Een dieselmotor, maar dan ontwikkeld voor de toekomst en de verduurzaming dus. De nieuwe XCursor 13-motor is met 1.018 kilo lichter dan voorheen, en zelfs lichter dan de Cursor 11-motor.

Bij de Eurocargo blijven de wijzigingen beperkt tot het nieuwe Iveco-logo in de grille en nieuwe dashboard displays. Voor de X-Way en de T-Way modellen geldt dat ze dezelfde update krijgen als de S-Way, dus met een nieuw dashboard en de nieuwe grille.

Snelladen en bijladen

Helemaal nieuw is de S-eWay. Een volledig elektrische truck met zeven accupakketten aan boord met in totaal 736 kWh. Dat is goed voor 500 kilometer met 44 ton. De S-eWay is geschikt voor snelladen met 350 kW en kan 80% bijladen in 90 minuten.

Iveco past de FPT eAs toe met twee motoren en een direct- drive. Samen leveren deze motoren 480 Kw en een koppel van 1.800 Nm.

Opvallend is dat bij de S-eWay het Nikola-dashboard wordt toegepast, met het oude S-Way stuurwiel. In dat dashboard is een enorm, 17 Inch touch-screen gemonteerd, waarop van alles te bedienen is. De vraag is of dat handig werkt, want het bedienen van zo’n aanraakscherm in een rijdende truck is lastig. In de S-Way zit een kleiner scherm, maar dat is wel voorzien van handige sneltoetsen.

eDaily met groter bereik

Bij alle noviteiten werd de kleinste Iveco niet vergeten. De Daily kreeg het nieuwe logo op de neus. Verder kreeg de Daily, net als zijn grote broers, alle nieuwe, binnenkort verplichte systemen aan boord met betrekking tot veiligheid zoals dodehoek-waarschuwing, stuurassistentie en het front detection-systeem. Verder is er het ‘Open door warning’-systeem dat waarschuwt als de chauffeur de deur wil openen en er komt een fietser van achteren.

Ook is er een ‘keyless entry system’. Dat is enorm handig in de distributie. Zodra de chauffeur de Daily verlaat, springt alles op slot, maar met de sleutel op zak kan hij zo weer instappen, op start drukken en wegrijden. Verder is er een nieuw, 10,25 Inch digitale cluster en een 10 Inch infotainmentscherm, wat ook de beelden van de achteruitrijcamera toont.

Het belangrijkste Daily nieuws betreft de eDaily. Die krijgt voortaan een groter bereik, tot 240 kilometer voor de modellen van 7,2 ton. Dit model heeft een ePTO met 50 kW vermogen, ideaal voor bijvoorbeeld transportkoeling. De eDaily is, net als zijn voorganger geschikt voor trekgewichten tot 3,5 ton.

Goed voor 500 elektrische kilometers, deze S-eWay
Metallica

Voor de compleet nieuwe range geldt dat Iveco tal van nieuwe services aanbiedt, met over the air service updates en een online-portaal voor wagenparkbeheer. Een grote verrassing is dat het Italiaanse truckmerk een samenwerking aankondigde met de rockband Metallica. Iveco gaat deze band tijdens de komende Europese tournee helpen de CO2- footprint te verlagen door de inzet van S-Way’s en Daily’s, zowel op gas als elektrisch. Om de samenwerking te onderstrepen, werd er een promotiemodel getoond van een S-Way CNG truck met Metallica signing.

Tekst: Iep van der Meer