Hoewel de allereerste elektrische auto in 1888 al werd uitgevonden, moest het grote succes toch wachten tot de 21e eeuw. En ook dan is de elektrische auto vaak voor mensen die wat meer te besteden hebben.

Anno 2023 is de elektrische auto niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Van kleine boodschappenauto, bestelauto’s en vrachtwagens. Stil en milieuvriendelijk. Maar of iedereen er wel zo blij mee is, betwijfel ik. 
Veel transporteurs en ook bouwondernemers ontvingen een brief van de overheid dat zij met hun dieselvoertuigen in sommige steden binnenkort niet meer welkom zijn. Dat betekent investeren! Autobedrijven die met de autoambulance een klant moeten ophalen in de stad of even met een busje een band gaan verwisselen in het centrum. Niemand komt er onderuit. Elektrisch is de toekomst.

Iets meer dan tien jaar geleden moesten veel vervoerders – voornamelijk in de zeecontainers -  ook gedwongen investeren. De euro 6 kwam op de markt en in een aantal gebieden, zoals de Maasvlakte, is de toegangseis emissieklasse 6 of hoger. Binnen nu en tien jaar is de sector wederom aan de beurt en zullen veel bedrijven flink moeten investeren om hun klanten in de steden te kunnen bedienen. De ontwikkeling is nú nog niet zo ver dat vrachtwagens overal kunnen opladen, maar op vele truckparkings zijn al laadpalen geïnstalleerd. Gebieden buiten de steden zullen vanzelf volgen en alleen toegankelijk zijn voor elektrische bedrijfswagens.

In deze dure tijd zie ik al veel zelfstandig ondernemers (eigen rijders) die stoppen met hun bedrijf. Niet alleen door de nieuwe emissies, ook vanwege de nieuwe tachograaf – die de ondernemer zelf moet betalen – en de dure brandstof en onderhoudskosten. Maar wat doen de vrachtwagenchauffeurs als zij elektrisch moeten gaan rijden? Een ronkende motor, de geur van smeer, vet en vooral diesel hoort bij het vak.

Als het moment daar is en ik ook over moet op een elektrische truck, gooi ik in ieder geval wel m’n sleutels in de spreekwoordelijke ring.  De magie is voor mij verdwenen als er geen lawaai uit de uitlaat komt.

Hopelijk blijft dát moment nog lang weg.

Aadje van Noordennen is eigen rijder en mede-eigenaar van Robert van der Linden Transport.