Lorenzo Bas ontpopt zich tot voortvarend logistiek vastgoedontwikkelaar

Als een vis in het water voelt Lorenzo Bas zich als vastgoedontwikkelaar van tot nu toe vooral logistieke objecten. Medio 2021 verkocht Bas het gelijknamige Bas Group aan de Raben Group en zei de wereld van de logistieke dienstverlening gedag. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nog in datzelfde jaar startte hij met compagnon Wijnand Van der Velden Amazone Real Estate.

Klein blijven

Met veel meer balans tussen werk en privĂ© heeft Bas in de vastgoedwereld inmiddels zijn draai gevonden. “We waken ervoor om klein te blijven. Daarom werken we met zo weinig mogelijk personeel. We starten de projecten op en huren vervolgens de kennis in die we nodig hebben. Dat zorgt voor rust en dus ook plezier in het werk. Bij het runnen van een groot bedrijf zoals de Bas Group ben je meer bezig met personeel en blussen van brandjes dan met ondernemen. Dat ondernemen kan ik nu weer volop en daar geniet ik van.”

Waar Bas wel aan heeft moeten wennen is de lange doorlooptijd van een ontwikkeltraject. “Ik was gewend dat als ik vandaag aan de knoppen draaide, dat morgen effect had. Nu zijn we voor de voortgang afhankelijk van organisaties die met vergunningen moeten afkomen, bodemonderzoek enzovoorts. Ik moet nu veel meer geduld hebben. Dat is soms lastig.”

“Ik ben ouderwets opgevoed met eerst verdienen en dan uitgeven”
Trends

Voor de toekomst verwacht Bas de nodige ontwikkelingen op warehousegebied. “De ruimte is schaars in Nederland, dus kunnen we vanwege de hoge grondprijzen haast niet anders dan de hoogte in. Dat zie je nu al bij de dubbellaagse magazijnen, zoals de Amsterdam City Hub en Jumbo in Woerden. Wij hebben er ook over gedacht dat in Flevoland te doen, maar daarvoor was te weinig animo. De huurprijs van een dubbellaags magazijn zou dan veel te hoog zijn.” Een andere trend die Bas verwacht dat zijn panden met meerdere functies. “Logistiek en wonen zie ik nog niet zo snel gebeuren in verband met aansprakelijkheid en verzekeringen. Maar ik zie zeker kansen voor inpandige sportcentra en/of groene promenades en padelbanen op het dak van een magazijn.”

Geen stroom

Hot item bij de bouw van warehouses blijkt ook de stroomvoorziening. Nadat de vergunning voor het pand in Lelystad al was toegezegd, kregen Bas en Van der Velden te horen dat het warehouse geen stroomaansluiting zou krijgen voor eind 2025. ‘Gewoon’ omdat er onvoldoende capaciteit is op het net. “Tja, die hadden we even niet zien aankomen”, zegt Bas. “Een forse tegenvaller, maar we hebben nu voor een off grid oplossing gekozen.  De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak van het pand gaan we opslaan in grote batterijen die worden geplaatst in containers. Ook installeren we nog een gasgenerator die kan zorgen voor extra stroom als dat nodig is en als back up een dieselaggregaat. Het was een onaangename verassing, maar we laten ons er niet van weerhouden snel aan de slag te gaan.”

Lees ook: Lorenzo Bas is blij dat hij het roer om heeft kunnen gooien

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Netwerk

Bas kan voor zijn huidige werk nog volop profiteren van het netwerk en de relaties die hij heeft uit zijn tijd als logistiek dienstverlener. “Daar hebben we tot nu toe eigenlijk met alle opdrachtgevers voordeel bij gehad. Zo gaan we ook voor een voormalige relatie van mij in Milaan een warehouse bouwen. En dat geldt ook voor het bedrijfsverzamelgebouw dat we gaan bouwen in Rijsbergen en een Last mile hub die op de planning staat.”

Overigens geeft Bas aan dat ze met de uitvoering van de bouwwerkzaamheden van de verschillende projecten niet zo’n haast hebben, omdat ze vanwege de hoge prijs van staal en beton veel kunnen besparen als de grondstofprijzen, zoals wordt verwacht, binnenkort weer zakken. Hetzelfde geldt voor de rente.”

Trends

Voor de toekomst verwacht Bas de nodige ontwikkelingen op warehousegebied. “De ruimte is schaars in Nederland, dus kunnen we vanwege de hoge grondprijzen haast niet anders dan de hoogte in. Dat zie je nu al bij de dubbellaagse magazijnen, zoals de Amsterdam City Hub en Jumbo in Woerden. Wij hebben er ook over gedacht dat in Flevoland te doen, maar daarvoor was te weinig animo. De huurprijs van een dubbellaags magazijn zou dan veel te hoog zijn.” Een andere trend die Bas verwacht dat zijn panden met meerdere functies. “Logistiek en wonen zie ik nog niet zo snel gebeuren in verband met aansprakelijkheid en verzekeringen. Maar ik zie zeker kansen voor inpandige sportcentra en/of groene promenades en padelbanen op het dak van een magazijn.”

Geen stroom

Hot item bij de bouw van warehouses blijkt ook de stroomvoorziening. Nadat de vergunning voor het pand in Lelystad al was toegezegd, kregen Bas en Van der Velden te horen dat het warehouse geen stroomaansluiting zou krijgen voor eind 2025. ‘Gewoon’ omdat er onvoldoende capaciteit is op het net. “Tja, die hadden we even niet zien aankomen”, zegt Bas. “Een forse tegenvaller, maar we hebben nu voor een off grid oplossing gekozen.  De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak van het pand gaan we opslaan in grote batterijen die worden geplaatst in containers. Ook installeren we nog een gasgenerator die kan zorgen voor extra stroom als dat nodig is en als back up een dieselaggregaat. Het was een onaangename verassing, maar we laten ons er niet van weerhouden snel aan de slag te gaan.”

Lees ook: Lorenzo Bas is blij dat hij het roer om heeft kunnen gooien

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Logistiek Centrum Vonderen

Een ander project van Amazone Real Estate is Logistiek Centrum Vonderen in het Limburgse Echt. Daarvoor is de vergunning al binnen. Bas: “We zijn nu in gesprek met een kandidaat huurder omdat deze specifieke aanpassingen wil. Overigens had de gemeente voor de bouw van dit pand wel als eis gesteld dat er “iets moois” moest worden neergezet, omdat het op een zichtlocatie staat op de kruising van de A73 en A2. We hebben dat vooraf ook echt moeten aantonen met het ontwerp, anders hadden we de grond niet kunnen kopen. Gezien onze filosofie en plannen bleek dat geen probleem.”

Netwerk

Bas kan voor zijn huidige werk nog volop profiteren van het netwerk en de relaties die hij heeft uit zijn tijd als logistiek dienstverlener. “Daar hebben we tot nu toe eigenlijk met alle opdrachtgevers voordeel bij gehad. Zo gaan we ook voor een voormalige relatie van mij in Milaan een warehouse bouwen. En dat geldt ook voor het bedrijfsverzamelgebouw dat we gaan bouwen in Rijsbergen en een Last mile hub die op de planning staat.”

Overigens geeft Bas aan dat ze met de uitvoering van de bouwwerkzaamheden van de verschillende projecten niet zo’n haast hebben, omdat ze vanwege de hoge prijs van staal en beton veel kunnen besparen als de grondstofprijzen, zoals wordt verwacht, binnenkort weer zakken. Hetzelfde geldt voor de rente.”

Trends

Voor de toekomst verwacht Bas de nodige ontwikkelingen op warehousegebied. “De ruimte is schaars in Nederland, dus kunnen we vanwege de hoge grondprijzen haast niet anders dan de hoogte in. Dat zie je nu al bij de dubbellaagse magazijnen, zoals de Amsterdam City Hub en Jumbo in Woerden. Wij hebben er ook over gedacht dat in Flevoland te doen, maar daarvoor was te weinig animo. De huurprijs van een dubbellaags magazijn zou dan veel te hoog zijn.” Een andere trend die Bas verwacht dat zijn panden met meerdere functies. “Logistiek en wonen zie ik nog niet zo snel gebeuren in verband met aansprakelijkheid en verzekeringen. Maar ik zie zeker kansen voor inpandige sportcentra en/of groene promenades en padelbanen op het dak van een magazijn.”

Geen stroom

Hot item bij de bouw van warehouses blijkt ook de stroomvoorziening. Nadat de vergunning voor het pand in Lelystad al was toegezegd, kregen Bas en Van der Velden te horen dat het warehouse geen stroomaansluiting zou krijgen voor eind 2025. ‘Gewoon’ omdat er onvoldoende capaciteit is op het net. “Tja, die hadden we even niet zien aankomen”, zegt Bas. “Een forse tegenvaller, maar we hebben nu voor een off grid oplossing gekozen.  De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak van het pand gaan we opslaan in grote batterijen die worden geplaatst in containers. Ook installeren we nog een gasgenerator die kan zorgen voor extra stroom als dat nodig is en als back up een dieselaggregaat. Het was een onaangename verassing, maar we laten ons er niet van weerhouden snel aan de slag te gaan.”

Lees ook: Lorenzo Bas is blij dat hij het roer om heeft kunnen gooien

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Logistiek Centrum Vonderen

Een ander project van Amazone Real Estate is Logistiek Centrum Vonderen in het Limburgse Echt. Daarvoor is de vergunning al binnen. Bas: “We zijn nu in gesprek met een kandidaat huurder omdat deze specifieke aanpassingen wil. Overigens had de gemeente voor de bouw van dit pand wel als eis gesteld dat er “iets moois” moest worden neergezet, omdat het op een zichtlocatie staat op de kruising van de A73 en A2. We hebben dat vooraf ook echt moeten aantonen met het ontwerp, anders hadden we de grond niet kunnen kopen. Gezien onze filosofie en plannen bleek dat geen probleem.”

Netwerk

Bas kan voor zijn huidige werk nog volop profiteren van het netwerk en de relaties die hij heeft uit zijn tijd als logistiek dienstverlener. “Daar hebben we tot nu toe eigenlijk met alle opdrachtgevers voordeel bij gehad. Zo gaan we ook voor een voormalige relatie van mij in Milaan een warehouse bouwen. En dat geldt ook voor het bedrijfsverzamelgebouw dat we gaan bouwen in Rijsbergen en een Last mile hub die op de planning staat.”

Overigens geeft Bas aan dat ze met de uitvoering van de bouwwerkzaamheden van de verschillende projecten niet zo’n haast hebben, omdat ze vanwege de hoge prijs van staal en beton veel kunnen besparen als de grondstofprijzen, zoals wordt verwacht, binnenkort weer zakken. Hetzelfde geldt voor de rente.”

Trends

Voor de toekomst verwacht Bas de nodige ontwikkelingen op warehousegebied. “De ruimte is schaars in Nederland, dus kunnen we vanwege de hoge grondprijzen haast niet anders dan de hoogte in. Dat zie je nu al bij de dubbellaagse magazijnen, zoals de Amsterdam City Hub en Jumbo in Woerden. Wij hebben er ook over gedacht dat in Flevoland te doen, maar daarvoor was te weinig animo. De huurprijs van een dubbellaags magazijn zou dan veel te hoog zijn.” Een andere trend die Bas verwacht dat zijn panden met meerdere functies. “Logistiek en wonen zie ik nog niet zo snel gebeuren in verband met aansprakelijkheid en verzekeringen. Maar ik zie zeker kansen voor inpandige sportcentra en/of groene promenades en padelbanen op het dak van een magazijn.”

Geen stroom

Hot item bij de bouw van warehouses blijkt ook de stroomvoorziening. Nadat de vergunning voor het pand in Lelystad al was toegezegd, kregen Bas en Van der Velden te horen dat het warehouse geen stroomaansluiting zou krijgen voor eind 2025. ‘Gewoon’ omdat er onvoldoende capaciteit is op het net. “Tja, die hadden we even niet zien aankomen”, zegt Bas. “Een forse tegenvaller, maar we hebben nu voor een off grid oplossing gekozen.  De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak van het pand gaan we opslaan in grote batterijen die worden geplaatst in containers. Ook installeren we nog een gasgenerator die kan zorgen voor extra stroom als dat nodig is en als back up een dieselaggregaat. Het was een onaangename verassing, maar we laten ons er niet van weerhouden snel aan de slag te gaan.”

Lees ook: Lorenzo Bas is blij dat hij het roer om heeft kunnen gooien

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Minder rendement

Op de vraag of er op dit moment veel animo is voor de bouw van nieuwe warehouses, is het antwoord van Bas tweeledig. “Enerzijds is de vraag groot,  omdat de magazijnen bij logistiek dienstverleners in Nederland propvol zitten. Daar zijn verschillende redenen voor. Zo zijn er enorme voorraden ontstaan door de lagere verkoopcijfers als gevolg van de inflatie. Bedrijven hadden flinke voorraden opgebouwd vanwege stagnatie in de aanvoer door onder andere de hoge containerprijzen tijdens lange lockdowns in China en overige supply chain problemen zoals, de Suez-crisis. Daar gaat zeker verandering in komen als de economie weer aantrekt, voorraden slinken en de magazijn dus leger worden.

Anderzijds is het zo dat er momenteel minder magazijnen worden gebouwd, omdat de bouwkosten erg hoog zijn. Niet alleen de grondstoffen zijn duur, maar ook de rente is hoog. Voor vastgoedontwikkelaars zoals wij is het nu dus moeilijker om een goed rendement maken. Velen wachten daarom met bouwen tot de rente en de prijs van grondstoffen daalt. Voor ons speelt dat iets minder. Het voordeel dat wij namelijk hebben is dat we nul overhead hebben en genoegen kunnen nemen met minder rendement. Voor ons is het rendement nog op een acceptabel niveau.” Hogere huurprijzen voor de gebouwde magazijnen kunnen die hogere kosten niet helemaal compenseren volgens Bas. “Ondanks dat de huurprijzen zijn gestegen van 55 naar 75 euro per vierkante meter per jaar, dekt dat slechts gedeeltelijk de gestegen bouwkosten en rente.”

Flevum Logistics Park

Amazone Real Estate heeft op dit moment verschillende projecten lopen. Flevum Logistics Park in Lelystad is er daar een van. Bas: “Omdat Amsterdam en Almere vol zijn, is Lelystad met een binnenvaartterminal een goed alternatief. De vergunning voor de bouw dit magazijn is aangevraagd en de verwachting is dat dit najaar kan worden gestart met de bouw. Het mooie van dit pand is dat er binnen veel daglicht is, het een wandelpromenade heeft op het dak en een overdekt terras bij de kantine. Dat ga je steeds meer zien in de toekomst. Voordeel is ook dat een dergelijk pand mensen aanspreekt en dus personeel aantrekt. Een prettige bijkomstigheid in deze tijd van arbeidskrapte.”

Convex Architecten Flevum – Lelystad
Logistiek Centrum Vonderen

Een ander project van Amazone Real Estate is Logistiek Centrum Vonderen in het Limburgse Echt. Daarvoor is de vergunning al binnen. Bas: “We zijn nu in gesprek met een kandidaat huurder omdat deze specifieke aanpassingen wil. Overigens had de gemeente voor de bouw van dit pand wel als eis gesteld dat er “iets moois” moest worden neergezet, omdat het op een zichtlocatie staat op de kruising van de A73 en A2. We hebben dat vooraf ook echt moeten aantonen met het ontwerp, anders hadden we de grond niet kunnen kopen. Gezien onze filosofie en plannen bleek dat geen probleem.”

Netwerk

Bas kan voor zijn huidige werk nog volop profiteren van het netwerk en de relaties die hij heeft uit zijn tijd als logistiek dienstverlener. “Daar hebben we tot nu toe eigenlijk met alle opdrachtgevers voordeel bij gehad. Zo gaan we ook voor een voormalige relatie van mij in Milaan een warehouse bouwen. En dat geldt ook voor het bedrijfsverzamelgebouw dat we gaan bouwen in Rijsbergen en een Last mile hub die op de planning staat.”

Overigens geeft Bas aan dat ze met de uitvoering van de bouwwerkzaamheden van de verschillende projecten niet zo’n haast hebben, omdat ze vanwege de hoge prijs van staal en beton veel kunnen besparen als de grondstofprijzen, zoals wordt verwacht, binnenkort weer zakken. Hetzelfde geldt voor de rente.”

Trends

Voor de toekomst verwacht Bas de nodige ontwikkelingen op warehousegebied. “De ruimte is schaars in Nederland, dus kunnen we vanwege de hoge grondprijzen haast niet anders dan de hoogte in. Dat zie je nu al bij de dubbellaagse magazijnen, zoals de Amsterdam City Hub en Jumbo in Woerden. Wij hebben er ook over gedacht dat in Flevoland te doen, maar daarvoor was te weinig animo. De huurprijs van een dubbellaags magazijn zou dan veel te hoog zijn.” Een andere trend die Bas verwacht dat zijn panden met meerdere functies. “Logistiek en wonen zie ik nog niet zo snel gebeuren in verband met aansprakelijkheid en verzekeringen. Maar ik zie zeker kansen voor inpandige sportcentra en/of groene promenades en padelbanen op het dak van een magazijn.”

Geen stroom

Hot item bij de bouw van warehouses blijkt ook de stroomvoorziening. Nadat de vergunning voor het pand in Lelystad al was toegezegd, kregen Bas en Van der Velden te horen dat het warehouse geen stroomaansluiting zou krijgen voor eind 2025. ‘Gewoon’ omdat er onvoldoende capaciteit is op het net. “Tja, die hadden we even niet zien aankomen”, zegt Bas. “Een forse tegenvaller, maar we hebben nu voor een off grid oplossing gekozen.  De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak van het pand gaan we opslaan in grote batterijen die worden geplaatst in containers. Ook installeren we nog een gasgenerator die kan zorgen voor extra stroom als dat nodig is en als back up een dieselaggregaat. Het was een onaangename verassing, maar we laten ons er niet van weerhouden snel aan de slag te gaan.”

Lees ook: Lorenzo Bas is blij dat hij het roer om heeft kunnen gooien

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Voldoende liquiditeit

De manier waarop Amazone Real Estate werkt, is volgens Bas vrij eenvoudig uit te leggen. “We kopen een stuk grond op een locatie waar we kansen en mogelijkheden zien. Vervolgens maken we een plan, al dan niet op risico. Want soms hebben we al een koper of huurder voor zo’n project en soms ook niet. De volgende stap is met de architect om tafel zitten, een plan maken en de nodige vergunningen verkrijgen. Als de bouw klaar is, kunnen de huurders erin.”

“De volgende stap voor ons is om te bedenken of we het warehouse dan zelf houden of bijvoorbeeld verkopen aan een belegger. Tot nu toe werken we bij grotere projecten vooral samen met beleggers, omdat we een beginnend bedrijf zijn en voldoende liquiditeit willen hebben om weer een volgend stuk grond te kunnen aankopen. Ik ben ouderwets opgevoed met eerst verdienen en dan uitgeven. Zeker ook omdat dit een kapitaal intensieve business is. De wat kleinere objecten kunnen we zonder externe financierders in portefeuille houden.”

Mooi en duurzaam

Hoewel veel vastgoedontwikkelaars nog steeds zogenoemde grijze dozen bouwen, omdat veel gemeentes weinig of geen eisen stellen, doen Bas en Van der Velden dat niet. “Inmiddels groeit het aantal gemeentes dat met regels en eisen komt voor de ontwikkeling en bouw van warehouses. Wij hebben daar weinig tot geen last van. Wij blijven die discussie voor, omdat we er iets moois en duurzaams van willen maken.”

Minder rendement

Op de vraag of er op dit moment veel animo is voor de bouw van nieuwe warehouses, is het antwoord van Bas tweeledig. “Enerzijds is de vraag groot,  omdat de magazijnen bij logistiek dienstverleners in Nederland propvol zitten. Daar zijn verschillende redenen voor. Zo zijn er enorme voorraden ontstaan door de lagere verkoopcijfers als gevolg van de inflatie. Bedrijven hadden flinke voorraden opgebouwd vanwege stagnatie in de aanvoer door onder andere de hoge containerprijzen tijdens lange lockdowns in China en overige supply chain problemen zoals, de Suez-crisis. Daar gaat zeker verandering in komen als de economie weer aantrekt, voorraden slinken en de magazijn dus leger worden.

Anderzijds is het zo dat er momenteel minder magazijnen worden gebouwd, omdat de bouwkosten erg hoog zijn. Niet alleen de grondstoffen zijn duur, maar ook de rente is hoog. Voor vastgoedontwikkelaars zoals wij is het nu dus moeilijker om een goed rendement maken. Velen wachten daarom met bouwen tot de rente en de prijs van grondstoffen daalt. Voor ons speelt dat iets minder. Het voordeel dat wij namelijk hebben is dat we nul overhead hebben en genoegen kunnen nemen met minder rendement. Voor ons is het rendement nog op een acceptabel niveau.” Hogere huurprijzen voor de gebouwde magazijnen kunnen die hogere kosten niet helemaal compenseren volgens Bas. “Ondanks dat de huurprijzen zijn gestegen van 55 naar 75 euro per vierkante meter per jaar, dekt dat slechts gedeeltelijk de gestegen bouwkosten en rente.”

Flevum Logistics Park

Amazone Real Estate heeft op dit moment verschillende projecten lopen. Flevum Logistics Park in Lelystad is er daar een van. Bas: “Omdat Amsterdam en Almere vol zijn, is Lelystad met een binnenvaartterminal een goed alternatief. De vergunning voor de bouw dit magazijn is aangevraagd en de verwachting is dat dit najaar kan worden gestart met de bouw. Het mooie van dit pand is dat er binnen veel daglicht is, het een wandelpromenade heeft op het dak en een overdekt terras bij de kantine. Dat ga je steeds meer zien in de toekomst. Voordeel is ook dat een dergelijk pand mensen aanspreekt en dus personeel aantrekt. Een prettige bijkomstigheid in deze tijd van arbeidskrapte.”

Convex Architecten Flevum – Lelystad
Logistiek Centrum Vonderen

Een ander project van Amazone Real Estate is Logistiek Centrum Vonderen in het Limburgse Echt. Daarvoor is de vergunning al binnen. Bas: “We zijn nu in gesprek met een kandidaat huurder omdat deze specifieke aanpassingen wil. Overigens had de gemeente voor de bouw van dit pand wel als eis gesteld dat er “iets moois” moest worden neergezet, omdat het op een zichtlocatie staat op de kruising van de A73 en A2. We hebben dat vooraf ook echt moeten aantonen met het ontwerp, anders hadden we de grond niet kunnen kopen. Gezien onze filosofie en plannen bleek dat geen probleem.”

Netwerk

Bas kan voor zijn huidige werk nog volop profiteren van het netwerk en de relaties die hij heeft uit zijn tijd als logistiek dienstverlener. “Daar hebben we tot nu toe eigenlijk met alle opdrachtgevers voordeel bij gehad. Zo gaan we ook voor een voormalige relatie van mij in Milaan een warehouse bouwen. En dat geldt ook voor het bedrijfsverzamelgebouw dat we gaan bouwen in Rijsbergen en een Last mile hub die op de planning staat.”

Overigens geeft Bas aan dat ze met de uitvoering van de bouwwerkzaamheden van de verschillende projecten niet zo’n haast hebben, omdat ze vanwege de hoge prijs van staal en beton veel kunnen besparen als de grondstofprijzen, zoals wordt verwacht, binnenkort weer zakken. Hetzelfde geldt voor de rente.”

Trends

Voor de toekomst verwacht Bas de nodige ontwikkelingen op warehousegebied. “De ruimte is schaars in Nederland, dus kunnen we vanwege de hoge grondprijzen haast niet anders dan de hoogte in. Dat zie je nu al bij de dubbellaagse magazijnen, zoals de Amsterdam City Hub en Jumbo in Woerden. Wij hebben er ook over gedacht dat in Flevoland te doen, maar daarvoor was te weinig animo. De huurprijs van een dubbellaags magazijn zou dan veel te hoog zijn.” Een andere trend die Bas verwacht dat zijn panden met meerdere functies. “Logistiek en wonen zie ik nog niet zo snel gebeuren in verband met aansprakelijkheid en verzekeringen. Maar ik zie zeker kansen voor inpandige sportcentra en/of groene promenades en padelbanen op het dak van een magazijn.”

Geen stroom

Hot item bij de bouw van warehouses blijkt ook de stroomvoorziening. Nadat de vergunning voor het pand in Lelystad al was toegezegd, kregen Bas en Van der Velden te horen dat het warehouse geen stroomaansluiting zou krijgen voor eind 2025. ‘Gewoon’ omdat er onvoldoende capaciteit is op het net. “Tja, die hadden we even niet zien aankomen”, zegt Bas. “Een forse tegenvaller, maar we hebben nu voor een off grid oplossing gekozen.  De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak van het pand gaan we opslaan in grote batterijen die worden geplaatst in containers. Ook installeren we nog een gasgenerator die kan zorgen voor extra stroom als dat nodig is en als back up een dieselaggregaat. Het was een onaangename verassing, maar we laten ons er niet van weerhouden snel aan de slag te gaan.”

Lees ook: Lorenzo Bas is blij dat hij het roer om heeft kunnen gooien

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen: , ,

Auteur: Annelies van Stijn