HBE’s aanbieden kost transportbedrijven die elektrisch rijden veel energie

Eén HBE vertegenwoordigt één gigajoule energie. ‘In principe staat 1 HBE gelijk aan 1 GJ geleverde hernieuwbare energie aan vervoer’, schrijft de Nederlandse Emissie Autoriteit (NEa) op haar site. De NEa is de onafhankelijke nationale autoriteit voor uitvoering van en toezicht op marktinstrumenten die bijdragen aan een klimaatneutrale samenleving. ‘Maar de waarde van een HBE wisselt’, meldt de site.

Guido Aukema van OLYX, een bemiddelaar die actief is op de HBE-markt, schat in dat het voor transportbedrijven geen gemakkelijke opgave is om met HBE’s te werken. Hij denkt dat het pas zin heeft om hiermee aan de slag te gaan als ondernemingen met minimaal zo’n vijf elektrische vrachtwagens rondrijden. Bij dat aantal ligt ongeveer het break-even punt. Een van de redenen is de opbrengst van een HBE. Momenteel (medio juni) levert een HBE maar zo’n 7 euro op. Vorig jaar was dat maar liefst 20 euro! Dit bedrag hangt samen met de prijs van fysieke biobrandstof.

Inboekingen verifiëren

Als je HBE’s wilt verkopen, moet je je registreren bij de NEa. Enkele voorwaarden daarvoor zijn dat je hernieuwbare elektriciteit gebruikt en dat je over leverpunten beschikt met ofwel een meter die MID-gecertificeerd is, of een exclusieve meter.

Maar wat het kostbaar maakt, is dat een geaccrediteerde verificateur de inboekingen die je doet, ieder jaar moeten verifiëren. En als onderneming betaal je de kosten daarvoor. Normec QS is zo’n verificateur. Een medewerker rept van tarieven voor verificatie tussen de 4.000 en 5.00 euro.

Verplichting van industrie

Organisaties die fossiele brandstoffen verhandelen, zoals benzine en diesel, moeten al vele jaren hun uitstoot verminderen. Het HBE-systeem is in 2015 ingevoerd. Vaak mengen partijen als Shell benzine met biobrandstof, waardoor de totale uitstoot inderdaad daalt. Een andere optie is de aankoop van HBE’s. Volgens Olyx is momenteel zo’n 2 tot 3% van de HBE’s afkomstig van elektrisch rijden. Dat is in totaal ongeveer 2 miljoen HBE’s per jaar. De industrie heeft een verplichting van in totaal 80 miljoen HBE’s.  

Transportondernemingen die elektrisch rijden kunnen HBE’s aanbieden. Zij boeken het hernieuwbare deel van de elektriciteit die ze gebruiken, in in het Register voor Energie en Vervoer (REV). Die elektriciteit is dan afkomstig van energie uit wind, waterkracht, zon, bodem, buitenluchtwarmte en biomassa. Maar momenteel halen transportbedrijven die elektrisch rijden hun elektriciteit uit het Nederlandse net. Daarbij is het aandeel hernieuwbare energie in ons land 30,4%. Over dat deel ontvangen ze dan HBE’s.

Het Register voor Energie en Vervoer is een online systeem waar HBE’s worden aangemaakt en overgeboekt tussen rekeninghouders, bijvoorbeeld tussen transportbedrijven en aanbieders van fossiele brandstoffen.

Lees ook: Van dieseltank naar laadhub

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie