Rotterdamse Haven werkt aan goede bereikbaarheid en personeelstekort

De komende tien jaar is de Ruit van Rotterdam qua onderhoud flink aan de beurt. Roelof Hemmen, bekend van RTL, voelt het drietal Cuno Vat, Carla Rodenburg en Arjan Driesprong aan de tand tijdens het vraaggesprek ‘Infrastructuuropgave & bereikbaarheid’. Rodenburg is Executive Director van BAM Infra en Driesprong is Hoofdingenieur-Directeur van Rijkswaterstaat, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Knus staan ze in de spotlights achter een witte tafel op het podium van theater LantarenVenster, dat aan het water op de Kop van Zuid ligt.

Op het scherm achter de geïnterviewden licht een plattegrond van de stad op. Tientallen locaties zijn aangeduid: bijvoorbeeld: A4 Beneluxtunnel, A16 Van Brienenoordbrug, A16 Drechttunnel, N207 Gouderak. En dit gaat alleen nog maar over 2027. Hoe kan dat? “Veel infrastructuur, dat dateert uit de jaren ’50, ’60 en ’70, is zwaarder belast dan ooit tevoren gedacht. Dat geldt sowieso voor deze regio, maar ook elders”, verklaart Driesprong. “Dus we leggen niet alleen nieuwe wegen aan, maar moeten de bestaande echt onderhouden.”

“Kunt u garanderen dat alle tunnels en bruggen over tien jaar ook daadwerkelijk klaar zijn?” vraagt de grijsgelokte interviewer streng. Het antwoord van de hoofdingenieur klinkt resoluut en helder: “Nee.”

Regionale tenders

Rodenburg haakt aan. Ze brengt het personeelstekort onder de aandacht, die iedereen parten speelt, ook BAM. Een moeilijk probleem. Een andere aanpak van tenders zou al enigszins helpen, wat haar betreft. “Ik ben voorstander van bijvoorbeeld regionale tenders. We hebben allemaal te maken met capaciteitsproblemen bij de uitvoering van projecten. Als we minder tijd aan zouden besteden aan tijdrovende tenders, is dat een stap op de goede weg.” BAM is daarnaast in staat om de uitstoot van CO2 met 50% terug te brengen. “Daarvoor zou ik ook meer beloning willen zien via de tenders, want dat brengt aardig wat kosten met zich mee.”

Verder stipt zij aan dat de stad de komende tien jaar wel bereikbaar zal blijven. Dat komt omdat zowel Rijkswaterstaat, Rotterdam, Den Haag, provincie Zuid-Holland en overige wegbeheerders de werkzaamheden op elkaar afstemmen. Dus tijdens het werk is de winkel wel open. Dat kan wel gevaarlijk zijn. Rodenburg noemt het treinongeval in Voorschoten pas geleden, waarbij een dode viel. “Ongelukken willen we absoluut voorkomen.”

Vertraging

En wat betekent het onderhoud voor Neele-Vat Logistics? Voor komende tijd verwacht Vat sowieso vertraging in de hele logistieke keten. “Dit gaat ons geld kosten”, constateert hij onderkoeld.  “Medewerkers uit Middelharnis grappen al over hele lange vakanties omdat ze kantoor niet kunnen bereiken.” Vat zoekt oplossingen in zaken als andere werktijden, modaliteiten en werkplekken. Hij doet terloops een suggestie: “Wacht met het heffen van tol voor de Blankenburgtunnel.”

“Iedereen heeft last van personeelstekort” zegt Executive Director van BAM Carla Rodenburg.
De belastingbetaler

‘Verduurzamingsambities & behoud industrie’ is het thema van een discussie met ceo Karen Lathouder van BP Nederland, Managing Director Michael Schlaug van Yara Nederland en Waarnemend DG Bedrijfsleven en Innovatie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat Guido Biessen. Nederland is de proeftuin van BP, vertelt Lathouder enthousiast. De organisatie werkt aan een raffinaderij die in 2025 CO2-neutraal moet zijn. “Dat kost ons ruim tien miljard euro”, schetst zij.

Meststoffenbedrijf Yara werkt op haar beurt aan ammoniakproductie waarbij vanaf 2030 geen grijze brandstof wordt gebruikt. De organisatie wil daarnaast naar blauwe energie overstappen, opgewekt uit water. “Ammoniak is energiedrager van de toekomst, zelfs beter dan waterstof”, stelt Schlaug. Het hoofdkantoor van BP zit in Groot-Brittannië en dat van Yara in Noorwegen. Die begrijpen het verduurzamingsbeleid van Nederland niet heel goed.

Op deze boodschap haakt Biessen direct in. “Het kan toch niet zo zijn dat de belastingbetaler moet meebetalen aan de verduurzaming van een bedrijf, terwijl dat bedrijf een megawinst maakt.” Hij pleit voor maatwerk. “We moeten kijken hoe belangrijk het is voor ons land en voor Europa om hier bijvoorbeeld kunstmest te produceren. Als we dat uit handen geven, lopen we het risico dat we afhankelijk worden van de verkeerde landen.”

Invasie en samenwerking

Nu laat Arend Jan Boekestijn zijn licht schijnen over de mondiale politieke situatie en de rol van de Rotterdamse haven daarbij. “Wij willen niet zo maar van ons bed worden gelicht”, begint hij zijn betoog. Maar met de democratieën in de wereld gaat het niet goed. “Het aantal autocratieën neemt toe”. Tegelijkertijd is Europa voor energie afhankelijk van niet-democratische landen. Zeldzame aarden voor de productie van accu’s, mobieltjes en dergelijke komen uit China en 90% van de snelste chips worden in Taiwan geproduceerd. Tegelijkertijd dreigt China daar met een invasie. Dat land krijgt dus meer macht. Maar de VS wil China in technisch opzicht voor blijven en tussen die twee landen lopen de spanningen op. Europa zit klem tussen deze twee grootmachten. Daarom moeten Europese landen onderling meer samenwerken.

Op het gebied van duurzame energie liggen er kansen. En het belang van Rotterdam is groot. Wordt dit de grootse groene-energiehaven van Europa met groene waterstof, afkomstig van wind- en zonne-energie? Weet Europa zo zijn positie te behouden tussen de grootmachten China en de VS?

Lees ook: 15 miljoen euro voor vervoer van lading via water of spoor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Impact digitale innovaties

Goede toekomstkansen. Die ziet scheidend ceo Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam voor de haven, die nu voor 44% gericht is op fossiele brandstoffen. “In 2050 moet dat naar 0%.”

Hij toont een aantal hoogtepunten van het terrein dat maar liefst 42 kilometer lang is: het heeft de beste haveninfrastructuur en ontvangt 30.000 zeeschepen en 100.000 binnenvaartschepen per jaar. De haven zorgt ook voor 565.000 directe en indirecte banen en vorig jaar was er sprake van 467 miljoen ton goederenoverslag. Rotterdam is de eerste haven van Europa en mondiaal staat ze op positie elf. De toegevoegde waarde is 63 miljard euro.

De impact van digitale innovaties wordt verder steeds groter, aldus Castelein. Zoals die van Portbase en Nextlogic. Kort samengevat zet de haven zich met 70 projecten in voor 40% van de Nederlandse klimaatdoelen. En.. de haven kent ruim 25 waterstofprojecten en zij vormen een belofte voor de toekomst. Kortom, het Havenbedrijf zet zich in voor een duurzame, efficiënte en verbonden haven.

De belastingbetaler

‘Verduurzamingsambities & behoud industrie’ is het thema van een discussie met ceo Karen Lathouder van BP Nederland, Managing Director Michael Schlaug van Yara Nederland en Waarnemend DG Bedrijfsleven en Innovatie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat Guido Biessen. Nederland is de proeftuin van BP, vertelt Lathouder enthousiast. De organisatie werkt aan een raffinaderij die in 2025 CO2-neutraal moet zijn. “Dat kost ons ruim tien miljard euro”, schetst zij.

Meststoffenbedrijf Yara werkt op haar beurt aan ammoniakproductie waarbij vanaf 2030 geen grijze brandstof wordt gebruikt. De organisatie wil daarnaast naar blauwe energie overstappen, opgewekt uit water. “Ammoniak is energiedrager van de toekomst, zelfs beter dan waterstof”, stelt Schlaug. Het hoofdkantoor van BP zit in Groot-Brittannië en dat van Yara in Noorwegen. Die begrijpen het verduurzamingsbeleid van Nederland niet heel goed.

Op deze boodschap haakt Biessen direct in. “Het kan toch niet zo zijn dat de belastingbetaler moet meebetalen aan de verduurzaming van een bedrijf, terwijl dat bedrijf een megawinst maakt.” Hij pleit voor maatwerk. “We moeten kijken hoe belangrijk het is voor ons land en voor Europa om hier bijvoorbeeld kunstmest te produceren. Als we dat uit handen geven, lopen we het risico dat we afhankelijk worden van de verkeerde landen.”

Invasie en samenwerking

Nu laat Arend Jan Boekestijn zijn licht schijnen over de mondiale politieke situatie en de rol van de Rotterdamse haven daarbij. “Wij willen niet zo maar van ons bed worden gelicht”, begint hij zijn betoog. Maar met de democratieën in de wereld gaat het niet goed. “Het aantal autocratieën neemt toe”. Tegelijkertijd is Europa voor energie afhankelijk van niet-democratische landen. Zeldzame aarden voor de productie van accu’s, mobieltjes en dergelijke komen uit China en 90% van de snelste chips worden in Taiwan geproduceerd. Tegelijkertijd dreigt China daar met een invasie. Dat land krijgt dus meer macht. Maar de VS wil China in technisch opzicht voor blijven en tussen die twee landen lopen de spanningen op. Europa zit klem tussen deze twee grootmachten. Daarom moeten Europese landen onderling meer samenwerken.

Op het gebied van duurzame energie liggen er kansen. En het belang van Rotterdam is groot. Wordt dit de grootse groene-energiehaven van Europa met groene waterstof, afkomstig van wind- en zonne-energie? Weet Europa zo zijn positie te behouden tussen de grootmachten China en de VS?

Lees ook: 15 miljoen euro voor vervoer van lading via water of spoor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

9.000 vacatures

We moeten werken aan een economische transitie, is de opvatting van Victor van der Chijs van ondernemersvereniging Deltalinqs. De haven van Rotterdam heeft momenteel onder meer 9.000 vacatures. Om dat op te lossen, wordt er veel geautomatiseerd: zo is er sprake van autonome vaart en autonoom transport op de weg. “Het beeld van de haven is verder jammer genoeg nog steeds dat het er vies is. We zitten ook midden in de transitie naar elektrisch.”

Maar er zijn helaas obstakels. Zo kampt momenteel 67% van de bedrijven met vertraagde aanleg van duurzame energie-infrastructuur. De onzekerheid rondom vergunningsverlening speelt vervolgens 59% van de organisaties parten, in verband met stikstof. Verder heeft als derde 48% van de bedrijven last van de afhankelijkheid van moederbedrijven bij finale investeringsbeslissingen.

Daarom streeft Deltalinqs zes doelen na: werken in de haven moet aantrekkelijker worden, er moeten meer sollicitanten komen per vacature, vanuit het onderwijs dienen meer leerlingen terecht te komen in de haven, in een leven lang ontwikkelen moet meer worden geïnvesteerd, werkgevers moeten een inclusiever en diverser beleid voeren en internationale instroom is tot slot ook een goed idee.

Impact digitale innovaties

Goede toekomstkansen. Die ziet scheidend ceo Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam voor de haven, die nu voor 44% gericht is op fossiele brandstoffen. “In 2050 moet dat naar 0%.”

Hij toont een aantal hoogtepunten van het terrein dat maar liefst 42 kilometer lang is: het heeft de beste haveninfrastructuur en ontvangt 30.000 zeeschepen en 100.000 binnenvaartschepen per jaar. De haven zorgt ook voor 565.000 directe en indirecte banen en vorig jaar was er sprake van 467 miljoen ton goederenoverslag. Rotterdam is de eerste haven van Europa en mondiaal staat ze op positie elf. De toegevoegde waarde is 63 miljard euro.

De impact van digitale innovaties wordt verder steeds groter, aldus Castelein. Zoals die van Portbase en Nextlogic. Kort samengevat zet de haven zich met 70 projecten in voor 40% van de Nederlandse klimaatdoelen. En.. de haven kent ruim 25 waterstofprojecten en zij vormen een belofte voor de toekomst. Kortom, het Havenbedrijf zet zich in voor een duurzame, efficiënte en verbonden haven.

De belastingbetaler

‘Verduurzamingsambities & behoud industrie’ is het thema van een discussie met ceo Karen Lathouder van BP Nederland, Managing Director Michael Schlaug van Yara Nederland en Waarnemend DG Bedrijfsleven en Innovatie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat Guido Biessen. Nederland is de proeftuin van BP, vertelt Lathouder enthousiast. De organisatie werkt aan een raffinaderij die in 2025 CO2-neutraal moet zijn. “Dat kost ons ruim tien miljard euro”, schetst zij.

Meststoffenbedrijf Yara werkt op haar beurt aan ammoniakproductie waarbij vanaf 2030 geen grijze brandstof wordt gebruikt. De organisatie wil daarnaast naar blauwe energie overstappen, opgewekt uit water. “Ammoniak is energiedrager van de toekomst, zelfs beter dan waterstof”, stelt Schlaug. Het hoofdkantoor van BP zit in Groot-Brittannië en dat van Yara in Noorwegen. Die begrijpen het verduurzamingsbeleid van Nederland niet heel goed.

Op deze boodschap haakt Biessen direct in. “Het kan toch niet zo zijn dat de belastingbetaler moet meebetalen aan de verduurzaming van een bedrijf, terwijl dat bedrijf een megawinst maakt.” Hij pleit voor maatwerk. “We moeten kijken hoe belangrijk het is voor ons land en voor Europa om hier bijvoorbeeld kunstmest te produceren. Als we dat uit handen geven, lopen we het risico dat we afhankelijk worden van de verkeerde landen.”

Invasie en samenwerking

Nu laat Arend Jan Boekestijn zijn licht schijnen over de mondiale politieke situatie en de rol van de Rotterdamse haven daarbij. “Wij willen niet zo maar van ons bed worden gelicht”, begint hij zijn betoog. Maar met de democratieën in de wereld gaat het niet goed. “Het aantal autocratieën neemt toe”. Tegelijkertijd is Europa voor energie afhankelijk van niet-democratische landen. Zeldzame aarden voor de productie van accu’s, mobieltjes en dergelijke komen uit China en 90% van de snelste chips worden in Taiwan geproduceerd. Tegelijkertijd dreigt China daar met een invasie. Dat land krijgt dus meer macht. Maar de VS wil China in technisch opzicht voor blijven en tussen die twee landen lopen de spanningen op. Europa zit klem tussen deze twee grootmachten. Daarom moeten Europese landen onderling meer samenwerken.

Op het gebied van duurzame energie liggen er kansen. En het belang van Rotterdam is groot. Wordt dit de grootse groene-energiehaven van Europa met groene waterstof, afkomstig van wind- en zonne-energie? Weet Europa zo zijn positie te behouden tussen de grootmachten China en de VS?

Lees ook: 15 miljoen euro voor vervoer van lading via water of spoor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie