Geen woorden maar laden

Onderdelenschaarste

Na de middagpauze hield manager energy transition Jan Schouten van Volvo Trucks een presentatie over het elektrisch aanbod van die vrachtwagenfabrikant. De verkoop daarvan wordt volgens Schouten geremd door het gebrek aan laadinfrastructuur.

Ook als het gaat om de prijsontwikkeling, had hij weinig opbeurend nieuws. Door schaarste aan onderdelen stijgen de prijzen van e-trucks juist momenteel. Opschalen van de productie zal elektrische vrachtwagens zeker goedkoper maken, gaf Schouten aan, maar het prijsniveau van de diesels zullen ze nooit bereiken. Goedkope elektriciteit kan de aanschaf van elektrische trucks daarentegen wel weer aantrekkelijk maken, sloot hij positief af.  

Overzicht in de chaos

Bluekens EV en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) verzorgden de andere presentaties van het truckgedeelte in de middag. Daarin liet Mike Levens van Bluekens zien hoe dat bedrijf overzicht kan creëren in de ‘chaos’ aan informatie, regelgeving en aanbod met betrekking tot laadinfrastructuur. Het aandeel van RVO was met name gericht op gemeenten en hun rol bij het realiseren van laadinfra voor elektrische bestelwagens en -vrachtwagens.

Daarna volgde het slotdebat met onder anderen de Rotterdamse mobiliteitswethouder Vincent Karremans. Hij gaf aan dat zijn gemeente voor een laadfaciliteit voor vuilniswagens al jaren wacht op een vergunning van… de gemeente Rotterdam! “Ook dat zal sneller moeten om te kunnen opschakelen met elektrisch vervoer”, stak hij de hand in eigen boezem. Om er vervolgens weer een ‘geen woorden maar daden’ in te gooien.

Lees ook: Zwolle krijg als eerste een publiek laadstation voor elektrische trucks

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Iedereen kent er wel één, een familielid dat door zijn of haar gedrag of uitspraken er altijd in slaagt een negatieve stempel te drukken op een gezellig samenzijn. Bij het Congres Laadinfra ’23 dat ProMedia organiseerde, vervulde Klaas de Waardt die rol in het transportgedeelte van dat event. De voorman van de Vereniging Eigen Rijders Nederland gedroeg zich voorbeeldig, maar het verhaal dat hij op dat congres hield stond haaks op het algemene optimistische geluid van die dag.

Heel leuk wat ze daar in Den Haag en Brussel allemaal bedenken, maar voor eigen rijders en kleine transportondernemingen zijn die plannen onhaalbaar. Daar kwam zijn betoog over de bereikbaarheid van elektrische vrachtwagens kort samengevat op neer. ‘Droom of realiteit’ stond met een vraagteken achter de titel van de zijn presentatie. Die vraag kreeg een duidelijk antwoord. Voor zijn achterban, transportondernemers met tussen de één en (ongeveer) vijftien trucks, is elektrisch rijden een onbereikbare droom.

Sprookje

De VERN-voorzitter onderbouwde zijn betoog met tal van argumenten. Zo ontbreken volgens hem bij zijn achterban de middelen om zelf de dure elektrische trucks aan te schaffen en tonen banken en leasemaatschappijen zich tot nu toe niet bereid om die te financieren.

Doordat niet alleen de vervoerssector, maar (vrijwel) alle bedrijfstakken én de huishoudens in de komende jaren moeten overstappen op elektriciteit, ziet hij de vraag naar grondstoffen voor batterijen, zoals kobalt en lithium, enorm toenemen. Hierdoor zullen de prijzen van elektrische vrachtwagens ook bij grote productieaantallen niet dalen. Als elektrische trucks verplicht worden, geeft een groot aantal leden van de VERN er dan ook de brui aan, benadrukte De Waardt. “De gemiddelde leeftijd van de ondernemers die bij ons zijn aangesloten is 53 jaar. Veel van hen zeggen nu: ‘Ik rijd m’n diesel op en daarna stop ik ermee’.”

De 400.000 elektrische trucks op de Europese wegen in 2030, zoals door eurocommissaris Timmermans is opgenomen in zijn CO2-pakket voor vrachtwagens, deed De Waardt af als een sprookje. “Dat kan helemaal niet”, zei hij herhaaldelijk.

Gat opvullen

Mocht de voorspelling van de VERN-voorzitter uitkomen, dat er de komende tien jaar veel kleine en middelgrote transportbedrijven stoppen, dan weet hij al wie dat gat gaan opvullen. Transporteurs uit Turkije en Oost-Europa, maar niet met elektrische trucks.

“In Turkije zie ik voorlopig niet om elke 60 kilometer een laadpaal staan”, zei hij, verwijzend naar het akkoord dat de EU-landen en het Europees Parlement dit voorjaar bereikten over het uitbreiden van de laad- en waterstofinfrastructuur.

Een van Europarlementariërs die met de EU-lidstaten onderhandelde over die deal is Caroline Nagtegaal (VVD). Zij nam deel aan de eerste plenaire sessie van congres. Het thema van de derde editie van dit event was het snel opschakelen van de EV-markt. Het akkoord waaraan zij meewerkte, gaf zij als voorbeeld van wat Europa onder meer doet om dat te faciliteren. De 1,5 miljard die de EU heeft vrijgemaakt om landen te helpen de laadinfrastructuur uit te breiden, noemde Nagtegaal veel te weinig. “Maar als je ziet wat er in een jaar tijd allemaal gebeurd is in Europa met betrekking tot elektrisch vervoer, staan we zeker niet stil”, voegde zij daaraan toe.

Positieve draai

Nagtegaal woont in Rotterdam, de stad waar het congres op 23 mei plaatsvond. Het was de maand van het kampioenschap van Feyenoord en daar werd in het kader van snel opschakelen regelmatig aan gerefereerd. De bekende leus uit het clublied, geen woorden, maar daden, viel meerdere keren te horen in De Doelen. Een van de 350 deelnemers vatte de dag samen met een creatieve variant daarop: geen woorden, maar laden.

Na de eerste plenaire sessie konden de deelnemers een keuze maken uit verschillende deelprogramma’s, waarvan ‘transport’ er een was. Adviseur bereikbaarheid Aral Voskamp van Havenbedrijf Rotterdam trapte af met een verhaal over het uitbreiden van publieke oplaadfaciliteiten in het havengebied. Na Klaas de Waardt probeerde Marco Maréchal een positieve draai te geven aan het beeld dat de VERN-voorzitter schetste. Daarin slaagde de strategisch adviseur communicatie & innovatie smartmobility met een weinig concreet verhaal niet echt. Wel wist hij succesvol zijn boek (Mobiliteit in de toekomst 2030) te promoten.

Onderdelenschaarste

Na de middagpauze hield manager energy transition Jan Schouten van Volvo Trucks een presentatie over het elektrisch aanbod van die vrachtwagenfabrikant. De verkoop daarvan wordt volgens Schouten geremd door het gebrek aan laadinfrastructuur.

Ook als het gaat om de prijsontwikkeling, had hij weinig opbeurend nieuws. Door schaarste aan onderdelen stijgen de prijzen van e-trucks juist momenteel. Opschalen van de productie zal elektrische vrachtwagens zeker goedkoper maken, gaf Schouten aan, maar het prijsniveau van de diesels zullen ze nooit bereiken. Goedkope elektriciteit kan de aanschaf van elektrische trucks daarentegen wel weer aantrekkelijk maken, sloot hij positief af.  

Overzicht in de chaos

Bluekens EV en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) verzorgden de andere presentaties van het truckgedeelte in de middag. Daarin liet Mike Levens van Bluekens zien hoe dat bedrijf overzicht kan creëren in de ‘chaos’ aan informatie, regelgeving en aanbod met betrekking tot laadinfrastructuur. Het aandeel van RVO was met name gericht op gemeenten en hun rol bij het realiseren van laadinfra voor elektrische bestelwagens en -vrachtwagens.

Daarna volgde het slotdebat met onder anderen de Rotterdamse mobiliteitswethouder Vincent Karremans. Hij gaf aan dat zijn gemeente voor een laadfaciliteit voor vuilniswagens al jaren wacht op een vergunning van… de gemeente Rotterdam! “Ook dat zal sneller moeten om te kunnen opschakelen met elektrisch vervoer”, stak hij de hand in eigen boezem. Om er vervolgens weer een ‘geen woorden maar daden’ in te gooien.

Lees ook: Zwolle krijg als eerste een publiek laadstation voor elektrische trucks

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Stroosma