Keurmerk PayChecked moet louche praktijken voorkomen

De interesse heeft een boost gekregen sinds PostNL zijn vervoerders vorig jaar verplichtte het keurmerk voor 1 juli te in de wacht te slepen. In 2022 groeide het dan ook van 600 naar 900 keurmerkhouders sectorbreed. Danielle Pits, senior projectmanager sourcing bij PostNL Pakketten Benelux: “Het klopt dat PostNL het PayChecked keurmerk heeft ingesteld als standaard voor al onze bezorgpartners. We vinden het belangrijk zeker te weten dat iedereen die bij of voor PostNL werkt, op de juiste wijze betaald krijgt. PayChecked controleert dit en signaleert als er risico’s zijn. Eerder was het mogelijk om ook gebruik te maken van andere certificeringen, maar sinds vorig jaar juli is voor PostNL het PayChecked keurmerk verplicht.”  

Ook Jumbo werkt met vervoerders die het keurmerk in bezit hebben. Hen is verzocht om het keurmerk voor de zomervakantie te behalen. Een nieuw transportbedrijf wordt niet geaccepteerd zonder het PayChecked keurmerk. De retailer vindt het belangrijk dat zij kunnen aantonen dat zij hun zaken op orde hebben. 

Snelle doorlooptijden 

Van de bedrijven met het keurmerk hebben Normec VRO en Normec FLC er 250 gecertificeerd. Fereijra-Phelipa: “Voor de komende jaren verwachten wij een stijging van de aanvragen. Wij onderscheiden ons door onze snelle doorlooptijden en proberen het proces altijd zo snel en efficiĂ«nt mogelijk te laten verlopen. Hoewel wij formeel niet mogen adviseren, laten wij de klant nooit zwemmen. Door onze kennis en ervaring treden wij op als sparring partner. We denken mee, zijn servicegericht en kiezen voor ontzorging van de klant tijdens het hele proces. Wij helpen bedrijven graag het keurmerk te behalen”, zo benadrukt zij. 

Onvolkomenheden bij inspecties 

Om zich voor te bereiden op de inspectie voor het keurmerk krijgt een bedrijf een lijst. Tijdens een inspectie kunnen er volgens Fereijra-Phelipa onvolkomenheden naar voren komen. “Gelukkig hanteren veel bedrijven al hoge standaarden en is in die gevallen weinig aanpassing nodig om het PayChecked in Transport keurmerk te verkrijgen. Maar vooral bij bedrijven die voor het eerst voor het keurmerk opgaan, zien we nog wel eens onvolkomenheden. Bijvoorbeeld dat er niet het juiste loon dat bij een bepaalde functie en ervaring hoort, of juiste vakantiebijslag wordt betaald. Mensen ontvangen dan te weinig.”  

Het ontbreken van urenregistraties komen de inspecteurs ook nog wel eens tegen. “Of we zien dat er geen heldere afspraken met onderaannemers zijn. Het is niet altijd onwil, ook zijn bedrijven onwetend.” Wanneer een bedrijf in eerste instantie niet voldoet aan de eisen van het keurmerk, krijgt het de kans om orde op zaken te stellen. “Dat is goed voor de werknemers, maar ook voor het bedrijf en de sector.” 

Lees ook: Rotra behaalt klimaatneutraal certificaat

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

De Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) moet waarborgen dat werknemers het juiste loon uitbetaald krijgen. Is dat niet het geval, dan kan een werknemer zijn werkgever, maar ook diens opdrachtgever, hiervoor aansprakelijk stellen. Ook kan een medewerker van een ondervervoerder de onderneming aansprakelijk stellen. PayChecked in Transport, ontwikkeld door TLN en evofenedex, beperkt de risico’s.  

Normec VRO en Normec Fair Labour Certification  – behorende tot de Normec Group – zijn als inspectie-instelling nauw betrokken geweest bij deze ontwikkeling. Dit keurmerk maakt zichtbaar dat een vervoerder zijn personeel op de juiste wijze uitbetaalt, en dat er afspraken met ondervervoerders zijn over de juiste beloning van de medewerkers. Steeds meer transportbedrijven zien het nut in van het keurmerk, zowel kleinere als grote bedrijven.   

Voordelen van PayChecked

“Eigenlijk zouden meer bedrijven dit keurmerk moeten behalen”, zo stelt Arjen Werkmeester, commercieel directeur bij Normec. “Hiermee professionaliseer je de markt en voorkom je louche praktijken waarbij werknemers worden onderbetaald. PayChecked in Transport is goed voor de sector Ă©n voor de klanten. Transporteurs die het keurmerk hebben behaald, tonen hiermee aan dat zij hun chauffeurs betalen volgens de cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg, en dat het risico op ketenaansprakelijkheid voor hun opdrachtgevers beperkt is. Je bedrijf onderscheidt zich daarmee van niet-gecertificeerde bedrijven.” 

“Een ander voordeel is dat de keurmerkhouder aantoonbaar een besef van verantwoordelijkheidsgevoel uitdraagt. Bovendien kan het keurmerk een positief effect hebben op het aantrekken van nieuw personeel ”, vult Julisa Fereijra-Phelipa, directeur van de twee business units Normec VRO en Normec FLC, aan.  

Verzoek van klanten 

Bedrijven behalen het keurmerk niet alleen om te voldoen aan de wet en omdat ze de voordelen ervan inzien. Ook klanten eisen het van hun vervoerders. Onder meer de pakkettensector, het grootwinkelbedrijf, maar ook het speciaal vervoer verlangen steeds vaker het keurmerk van hun charters, niet van ZZP’ers omdat zij geen personeel hebben. Zo bezit Nijhof en Wassink sinds begin dit jaar het keurmerk, dat op verzoek van klanten is behaald.  

De controle in het kort  

Vervoerders die het PayChecked in Transport keurmerk willen behalen, moeten voldoen aan de eisen van de normenset. De controle, gedaan door een geregistreerde inspectie-instelling, vindt doorgaans eenmaal per jaar plaats op de volgende zaken: 

• Eisen aan de identificatie van de onderneming; 
• Klachtenprocedures; 
• Contracten; 
• Loonadministratie en naleving van de cao voor het beroepsgoederenvervoer; 
• Overige voorwaarden. 
De inspectie duurt gemiddeld een dag.  

De interesse heeft een boost gekregen sinds PostNL zijn vervoerders vorig jaar verplichtte het keurmerk voor 1 juli te in de wacht te slepen. In 2022 groeide het dan ook van 600 naar 900 keurmerkhouders sectorbreed. Danielle Pits, senior projectmanager sourcing bij PostNL Pakketten Benelux: “Het klopt dat PostNL het PayChecked keurmerk heeft ingesteld als standaard voor al onze bezorgpartners. We vinden het belangrijk zeker te weten dat iedereen die bij of voor PostNL werkt, op de juiste wijze betaald krijgt. PayChecked controleert dit en signaleert als er risico’s zijn. Eerder was het mogelijk om ook gebruik te maken van andere certificeringen, maar sinds vorig jaar juli is voor PostNL het PayChecked keurmerk verplicht.”  

Ook Jumbo werkt met vervoerders die het keurmerk in bezit hebben. Hen is verzocht om het keurmerk voor de zomervakantie te behalen. Een nieuw transportbedrijf wordt niet geaccepteerd zonder het PayChecked keurmerk. De retailer vindt het belangrijk dat zij kunnen aantonen dat zij hun zaken op orde hebben. 

Snelle doorlooptijden 

Van de bedrijven met het keurmerk hebben Normec VRO en Normec FLC er 250 gecertificeerd. Fereijra-Phelipa: “Voor de komende jaren verwachten wij een stijging van de aanvragen. Wij onderscheiden ons door onze snelle doorlooptijden en proberen het proces altijd zo snel en efficiĂ«nt mogelijk te laten verlopen. Hoewel wij formeel niet mogen adviseren, laten wij de klant nooit zwemmen. Door onze kennis en ervaring treden wij op als sparring partner. We denken mee, zijn servicegericht en kiezen voor ontzorging van de klant tijdens het hele proces. Wij helpen bedrijven graag het keurmerk te behalen”, zo benadrukt zij. 

Onvolkomenheden bij inspecties 

Om zich voor te bereiden op de inspectie voor het keurmerk krijgt een bedrijf een lijst. Tijdens een inspectie kunnen er volgens Fereijra-Phelipa onvolkomenheden naar voren komen. “Gelukkig hanteren veel bedrijven al hoge standaarden en is in die gevallen weinig aanpassing nodig om het PayChecked in Transport keurmerk te verkrijgen. Maar vooral bij bedrijven die voor het eerst voor het keurmerk opgaan, zien we nog wel eens onvolkomenheden. Bijvoorbeeld dat er niet het juiste loon dat bij een bepaalde functie en ervaring hoort, of juiste vakantiebijslag wordt betaald. Mensen ontvangen dan te weinig.”  

Het ontbreken van urenregistraties komen de inspecteurs ook nog wel eens tegen. “Of we zien dat er geen heldere afspraken met onderaannemers zijn. Het is niet altijd onwil, ook zijn bedrijven onwetend.” Wanneer een bedrijf in eerste instantie niet voldoet aan de eisen van het keurmerk, krijgt het de kans om orde op zaken te stellen. “Dat is goed voor de werknemers, maar ook voor het bedrijf en de sector.” 

Lees ook: Rotra behaalt klimaatneutraal certificaat

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen:

Auteur: Anita Hestens