‘Digitaliseringsscan geeft overzicht en grip op de gehele operatie’

De ontwikkelingen op het gebied van supplychainautomatisering en data nemen een enorme vlucht. Voor (mkb-)ondernemers is niet of nauwelijks nog bij te houden welke acties zij het beste kunt ondernemen om hun bedrijf te digitaliseren en in te spelen op de behoefte van de markt, personeel en de eigen operatie. 

Met de supplychaindigitaliseringsscan die binnen het innovatieproject Dali van Logistics Community Brabant (LCB) is ontwikkeld, verwacht Bas Holland, businessdeveloper bij LCB, bedrijven verder te kunnen brengen op het gebied van data-automatisering. “Met deze scan breng je in kaart waar jouw onderneming staat als het gaat om digitalisering. De scan richt zich op data en ICT bij bedrijven met warehousing- en transportoperaties. Met behulp van een statusdashboard en een praktisch actieplan ga je met LCB in gesprek over de uitkomsten en implementatie.”

Fresh brains

LCB is een netwerkorganisatie van vier kennisinstellingen – TU Eindhoven, Tilburg University, Breda University of Applied Sciences (Buas) en de Defensie Academie Breda – ondersteund door de provincie Noord-Brabant en de gemeente Breda. Dit om innovatie, kennis en talent sneller en efficiënter naar het (Brabantse) werkveld te brengen. LCB beschikt over een netwerk van 1.000 zogenoemde fresh brains ofwel studenten en vijfhonderd professionals die bedrijven kunnen ondersteunen. Er zijn binnen LCB verschillende communities actief rondom relevante thema’s, zoals multimodaal, zorglogistiek en datagedreven logistiek. Een van de projecten in het kader van datagedreven logistiek is Dali. Via onder meer lidmaatschap, studenteninzet, events en proeftuinprojecten kunnen de aangesloten bedrijven innovaties toepassen in de praktijk. 

Benchmarken met digitaliseringsscan

De digitaliseringsscan is ruim een jaar geleden gestart. De scan wordt op locatie van de betreffende onderneming uitgevoerd en de uitkomsten komen digitaal beschikbaar in de vorm van een actieplan. De scores worden weergegeven in een statusdashboard. De scan geeft zo niet alleen praktisch inzicht voor individuele ondernemingen, maar brengt ook generieke trends in kaart. Via de beveiligde scandatabase van LCB kunnen de bedrijven hun digitaliseringsstatus benchmarken met andere bedrijven. 

Nadat de scanresultaten zijn teruggekoppeld naar de betrokken bedrijven, biedt LCB desgewenst ondersteuning bij de opvolging van de actiepunten en kan daarvoor bijvoorbeeld ook studenten inzetten. 

digitaliseringsscan logistics community brabant
Een voorbeeld van het dashboard van de digitaliseringsscan.
Zeven hoofdpunten

Voor het werken met Power BI heeft Heeren geen training gehad. “Ik heb dat mezelf aangeleerd, omdat ik het leuk en interessant vind. Ik ben ook blij dat we dit voor elkaar hebben, want ten tijde van corona en met het huidige chauffeurstekort is het fijn om overzicht en grip op de gehele operatie te hebben.” Die interesse in en het belang inzien van automatisering en data heeft ook gemaakt dat Jos Heeren Transport de digitaliseringsscan heeft laten uitvoeren. “We willen weten hoe we ervoor staan als het gaat om digitalisering en op welke specifieke punten verbetering mogelijk is”, aldus Heeren.

Lees ook: Logistics Community Brabant wil digitalisering supplychain versnellen

“Tijdens het gesprek van enkele uren, waarin indirect de antwoorden boven tafel komen die in de scan meegenomen worden, werden we op een zevental hoofdpunten bevraagd. De onderwerpen die daarbij tegen het licht worden gehouden zijn: profiel van de organisatie; organisatie in ICT-context; infrastructuur ICT; operationele systemen en gebruiksfuncties, connectiviteit, databeheer en datakwaliteit. Nadat LCB de uitkomsten vervolgens heeft, analyseert en omzet in een actielijst met daaraan gekoppeld een dashboard, kun je gedetailleerd per parameter zien hoe je ervoor staat. Al dan niet met behulp van LCB, studenten, communities, projecten en experts die LCB introduceert, kun je aan de slag met het actieplan.”

Connectiviteit

“Jos Heeren komt goed uit de scan”, zegt Holland. “Het gemiddelde van de veertig gescande bedrijven is een 5,7. Jos Heeren scoort nu een 5,8. Dat heeft vooral te maken ook met de interesse en inzet van Pieter.” Heeren vult aan: “Onze verbeterpunten zitten ’m vooral in papierloos werken, de kwaliteit van de data en connectiviteit. Als eerste gaan we aan de slag met de kwaliteit van de data. Onze chauffeurs vergeten zich ’s avonds bijvoorbeeld wel eens op de boordcomputer af te melden voor de rit en dan moet de administratie de volgende ochtend de uren controleren. Dat kost tijd en de kans op fouten is groter. Daar valt nog het nodige te halen. Ook de connectiviteit richting onze klanten is een belangrijk aandachtspunt. Hier lopen we aan tegen het feit dat het kostbaar en vrijwel ondoenlijk is om voor al onze klanten apart een koppeling tussen de IT-systemen te maken. We zijn op aangeven van LCB nu in gesprek met een partij die een integratie platform aanbiedt, zodat we het probleem van de connectiviteit kunnen tackelen. Ook kunnen we daarmee onze systemen intern beter op elkaar afstemmen, zodat  data nog efficiënter en sneller ingezet kunnen worden.”

Uitbreiding digitaliseringsscan

Op de vraag wat er in de (nabije) toekomst nog aan verdere ontwikkelingen te verwachten is voor de bedrijven die de digitaliseringsscan laten uitvoeren, hoeft Holland niet lang na te denken. “Als het aan mij ligt, zal de scan worden uitgebreid met een een apk’tje. Bedrijven kunnen dan jaarlijks of tweejaarlijks door middel van een apk-scan zien wat op dat moment de stand van zaken is en wat er nog aan actiepunten openstaat. Ook kan de onlineomgeving worden uitgebreid met bijvoorbeeld een specifieke duurzaamheiddatascan en/of een digitaliseringsscan voor bepaalde doelgroepen, zoals multimodaal. Mogelijkheden te over.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Sturen op data

Jos Heeren Transport in Hilvarenbeek behoort tot de eerste veertig bedrijven die al een scan heeft laten uitvoeren. Dit familiebedrijf bestaat sinds 1921 en is uitgegroeid van een bodedienst tot een middelgroot transportbedrijf met dertig medewerkers en twintig vrachtwagens. Het bedrijf is gespecialiseerd in volumetransport, beurstransport, webwinkellogistiek en op- en overslag. Pieter Heeren runt het bedrijf samen met zijn broer Bram en zus Franci. “Bram houdt zich vooral bezig met de technische zaken, Franci met de financiën en ik met de operationale kant”, vertelt Heeren. “Ons is vanaf het begin aangeleerd om te sturen op data. Niets belangrijker dan dat. Ook om voor onszelf rust en overzicht te creëren, ben ik vanaf het moment dat ik hier vijftien jaar geleden begon al in de weer gegaan met Excel-lijstjes en overal alles vandaan gaan halen. Inmiddels zijn we aardig gedigitaliseerd met boordcomputers, TMS, financiële software en Power BI. Met dat laatste kunnen we zelf databronnen met elkaar verbinden en op KPI’s sturen. We werken hier op basis van de dagopbrengsten die we realtime volgen. De uren en kilometers worden dagelijks verwerkt, zodat ik precies weet welke wagen en rit hoeveel opbrengt. Staat er dan eens eentje stil, maar je weet dat de rest goed draait of je week verder goed is, dan hoef je niet wakker te liggen of bij te sturen.”

Zeven hoofdpunten

Voor het werken met Power BI heeft Heeren geen training gehad. “Ik heb dat mezelf aangeleerd, omdat ik het leuk en interessant vind. Ik ben ook blij dat we dit voor elkaar hebben, want ten tijde van corona en met het huidige chauffeurstekort is het fijn om overzicht en grip op de gehele operatie te hebben.” Die interesse in en het belang inzien van automatisering en data heeft ook gemaakt dat Jos Heeren Transport de digitaliseringsscan heeft laten uitvoeren. “We willen weten hoe we ervoor staan als het gaat om digitalisering en op welke specifieke punten verbetering mogelijk is”, aldus Heeren.

Lees ook: Logistics Community Brabant wil digitalisering supplychain versnellen

“Tijdens het gesprek van enkele uren, waarin indirect de antwoorden boven tafel komen die in de scan meegenomen worden, werden we op een zevental hoofdpunten bevraagd. De onderwerpen die daarbij tegen het licht worden gehouden zijn: profiel van de organisatie; organisatie in ICT-context; infrastructuur ICT; operationele systemen en gebruiksfuncties, connectiviteit, databeheer en datakwaliteit. Nadat LCB de uitkomsten vervolgens heeft, analyseert en omzet in een actielijst met daaraan gekoppeld een dashboard, kun je gedetailleerd per parameter zien hoe je ervoor staat. Al dan niet met behulp van LCB, studenten, communities, projecten en experts die LCB introduceert, kun je aan de slag met het actieplan.”

Connectiviteit

“Jos Heeren komt goed uit de scan”, zegt Holland. “Het gemiddelde van de veertig gescande bedrijven is een 5,7. Jos Heeren scoort nu een 5,8. Dat heeft vooral te maken ook met de interesse en inzet van Pieter.” Heeren vult aan: “Onze verbeterpunten zitten ’m vooral in papierloos werken, de kwaliteit van de data en connectiviteit. Als eerste gaan we aan de slag met de kwaliteit van de data. Onze chauffeurs vergeten zich ’s avonds bijvoorbeeld wel eens op de boordcomputer af te melden voor de rit en dan moet de administratie de volgende ochtend de uren controleren. Dat kost tijd en de kans op fouten is groter. Daar valt nog het nodige te halen. Ook de connectiviteit richting onze klanten is een belangrijk aandachtspunt. Hier lopen we aan tegen het feit dat het kostbaar en vrijwel ondoenlijk is om voor al onze klanten apart een koppeling tussen de IT-systemen te maken. We zijn op aangeven van LCB nu in gesprek met een partij die een integratie platform aanbiedt, zodat we het probleem van de connectiviteit kunnen tackelen. Ook kunnen we daarmee onze systemen intern beter op elkaar afstemmen, zodat  data nog efficiënter en sneller ingezet kunnen worden.”

Uitbreiding digitaliseringsscan

Op de vraag wat er in de (nabije) toekomst nog aan verdere ontwikkelingen te verwachten is voor de bedrijven die de digitaliseringsscan laten uitvoeren, hoeft Holland niet lang na te denken. “Als het aan mij ligt, zal de scan worden uitgebreid met een een apk’tje. Bedrijven kunnen dan jaarlijks of tweejaarlijks door middel van een apk-scan zien wat op dat moment de stand van zaken is en wat er nog aan actiepunten openstaat. Ook kan de onlineomgeving worden uitgebreid met bijvoorbeeld een specifieke duurzaamheiddatascan en/of een digitaliseringsscan voor bepaalde doelgroepen, zoals multimodaal. Mogelijkheden te over.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Tot nu toe zijn er veertig bedrijven gescand. De komende maanden zullen bij nog eens zestig met name Zuid-Nederlandse ondernemingen scans worden uitgevoerd. Deze behoren tot de eerste groep van honderd scans die binnen Dali gratis worden uitgevoerd. Holland: “Het is de bedoeling dat het aantal scans de komende twee tot drie jaar verder wordt uitgebouwd tot 1.000. Dat hopen we te kunnen behalen met partners, zoals TLN. Op die manier wordt een flink aantal bedrijven geholpen, ontstaat er direct een beter en specifieker beeld van de digitaliseringsgraad in de sector en wordt benchmarken steeds interessanter.” 

Ruimte voor verbetering

De resultaten die de eerste veertig scans laten volgens Holland zien dat er ruimte is voor verbetering. “De gemiddelde score is 5,7. De toponderwerpen voor verbetering zijn: datatoegankelijkheid, realtime voor medewerkers en in de keten; papierloos werken met bijvoorbeeld offertes, facturen, vrachtdocumenten; datakwaliteit en daarmee het voorkomen van schaduwregistraties. Wat verder uit de scans naar voren komt, is dat softwareapplicaties, ICT-infrastructuur en de organisatie zelf wel vaak al behoorlijk op orde zijn.”

Sturen op data

Jos Heeren Transport in Hilvarenbeek behoort tot de eerste veertig bedrijven die al een scan heeft laten uitvoeren. Dit familiebedrijf bestaat sinds 1921 en is uitgegroeid van een bodedienst tot een middelgroot transportbedrijf met dertig medewerkers en twintig vrachtwagens. Het bedrijf is gespecialiseerd in volumetransport, beurstransport, webwinkellogistiek en op- en overslag. Pieter Heeren runt het bedrijf samen met zijn broer Bram en zus Franci. “Bram houdt zich vooral bezig met de technische zaken, Franci met de financiën en ik met de operationale kant”, vertelt Heeren. “Ons is vanaf het begin aangeleerd om te sturen op data. Niets belangrijker dan dat. Ook om voor onszelf rust en overzicht te creëren, ben ik vanaf het moment dat ik hier vijftien jaar geleden begon al in de weer gegaan met Excel-lijstjes en overal alles vandaan gaan halen. Inmiddels zijn we aardig gedigitaliseerd met boordcomputers, TMS, financiële software en Power BI. Met dat laatste kunnen we zelf databronnen met elkaar verbinden en op KPI’s sturen. We werken hier op basis van de dagopbrengsten die we realtime volgen. De uren en kilometers worden dagelijks verwerkt, zodat ik precies weet welke wagen en rit hoeveel opbrengt. Staat er dan eens eentje stil, maar je weet dat de rest goed draait of je week verder goed is, dan hoef je niet wakker te liggen of bij te sturen.”

Zeven hoofdpunten

Voor het werken met Power BI heeft Heeren geen training gehad. “Ik heb dat mezelf aangeleerd, omdat ik het leuk en interessant vind. Ik ben ook blij dat we dit voor elkaar hebben, want ten tijde van corona en met het huidige chauffeurstekort is het fijn om overzicht en grip op de gehele operatie te hebben.” Die interesse in en het belang inzien van automatisering en data heeft ook gemaakt dat Jos Heeren Transport de digitaliseringsscan heeft laten uitvoeren. “We willen weten hoe we ervoor staan als het gaat om digitalisering en op welke specifieke punten verbetering mogelijk is”, aldus Heeren.

Lees ook: Logistics Community Brabant wil digitalisering supplychain versnellen

“Tijdens het gesprek van enkele uren, waarin indirect de antwoorden boven tafel komen die in de scan meegenomen worden, werden we op een zevental hoofdpunten bevraagd. De onderwerpen die daarbij tegen het licht worden gehouden zijn: profiel van de organisatie; organisatie in ICT-context; infrastructuur ICT; operationele systemen en gebruiksfuncties, connectiviteit, databeheer en datakwaliteit. Nadat LCB de uitkomsten vervolgens heeft, analyseert en omzet in een actielijst met daaraan gekoppeld een dashboard, kun je gedetailleerd per parameter zien hoe je ervoor staat. Al dan niet met behulp van LCB, studenten, communities, projecten en experts die LCB introduceert, kun je aan de slag met het actieplan.”

Connectiviteit

“Jos Heeren komt goed uit de scan”, zegt Holland. “Het gemiddelde van de veertig gescande bedrijven is een 5,7. Jos Heeren scoort nu een 5,8. Dat heeft vooral te maken ook met de interesse en inzet van Pieter.” Heeren vult aan: “Onze verbeterpunten zitten ’m vooral in papierloos werken, de kwaliteit van de data en connectiviteit. Als eerste gaan we aan de slag met de kwaliteit van de data. Onze chauffeurs vergeten zich ’s avonds bijvoorbeeld wel eens op de boordcomputer af te melden voor de rit en dan moet de administratie de volgende ochtend de uren controleren. Dat kost tijd en de kans op fouten is groter. Daar valt nog het nodige te halen. Ook de connectiviteit richting onze klanten is een belangrijk aandachtspunt. Hier lopen we aan tegen het feit dat het kostbaar en vrijwel ondoenlijk is om voor al onze klanten apart een koppeling tussen de IT-systemen te maken. We zijn op aangeven van LCB nu in gesprek met een partij die een integratie platform aanbiedt, zodat we het probleem van de connectiviteit kunnen tackelen. Ook kunnen we daarmee onze systemen intern beter op elkaar afstemmen, zodat  data nog efficiënter en sneller ingezet kunnen worden.”

Uitbreiding digitaliseringsscan

Op de vraag wat er in de (nabije) toekomst nog aan verdere ontwikkelingen te verwachten is voor de bedrijven die de digitaliseringsscan laten uitvoeren, hoeft Holland niet lang na te denken. “Als het aan mij ligt, zal de scan worden uitgebreid met een een apk’tje. Bedrijven kunnen dan jaarlijks of tweejaarlijks door middel van een apk-scan zien wat op dat moment de stand van zaken is en wat er nog aan actiepunten openstaat. Ook kan de onlineomgeving worden uitgebreid met bijvoorbeeld een specifieke duurzaamheiddatascan en/of een digitaliseringsscan voor bepaalde doelgroepen, zoals multimodaal. Mogelijkheden te over.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen: ,

Auteur: Annelies van Stijn