Waarom is IT zo moeilijk?

“Het thema is IT, maar daar hoeft jouw column niet over te gaan”, zei redactiecoördinator Annelies van Stijn. Maar zo’n uitdaging laat ik niet liggen: wat weet ik nou echt van IT?

De laptop waarop ik dit stukje type is van de Erasmus Universiteit, heeft beschermingen, maar ook automatische toegangen tot de bibliotheek, onze onderwijsomgeving, de platforms waarin we scriptiebegeleiding monitoren (workflowsystemen eigenlijk) en de omgeving waarin we onze persoonlijke administratie doen (vrije dagen, declaraties, en dergelijke). Het werkt allemaal redelijk, maar een nieuwe laptop geeft ook verrassingen. 

Ik noem even niet het piepkleine schuifje voor de camera dat ik pas na veel kippig staren ontdekte (en omdat een IT-helpdeskmedewerker al bij de deur riep: “Staat het schuifje voor de camera wel open?”). Maar we hebben tegenwoordig een lokale appstore (Client Center), met daarin programma’s als Zoom, de VPN-app, Webex, die allemaal aan- of uit- kunnen staan. Je komt er natuurlijk pas achter dat ze uitstaan als je nog een minuut hebt om in een Webex-meeting te komen. Op kantoor hebben we van die handige dockingstations, waardoor je maar één kabeltje in de laptop hoeft te pluggen. Die laptop denkt dan meteen dat dat dockingstation ook een microfoon heeft en een luidspreker. Maar die heeft-ie niet (misschien gierigheid van de universiteit, maar daar wil ik afwezen). En dus moet je bij calls dat stekkertje er weer uittrekken om je verstaanbaar te maken. 

Ik ben nog het meest ontevreden over ons workflowsysteem. De economische faculteit begeleidt scriptieprocessen in een draak van een omgeving geheten SIN Online. In dit Student Information Network moeten eerste begeleider, student en tweede begeleider in een bepaalde volgorde statussen veranderen, en dat gaat niet heel intuïtief. En als je het verkeerd doet, dan lijkt het allemaal te blokkeren, en kunnen we de scriptiebeoordeling niet afronden. Ik hoor u denken: “Al die slimme mensen…”. Onze oplossing is dat we de helpdesk (het SIN-Online workflowteam) onder de knop hebben.

‘Er gaapt een gigantische kloof tussen de ontwikkelaars plus de mensen die het systeem implementeren, en de gebruikers. Die gebruikers hebben ook boter op het hoofd’

Albert Veenstra, HOOGLERAAR HANDEL EN LOGISTIEK AAN DE ERASMUS UNIVERSITEIT ROTTERDAM

Als ik dit de revue laat passeren, dan vraag ik me af waarom dit allemaal zo ingewikkeld moet zijn. Want de bedrijfskundefaculteit heeft een prima workflowsysteem voor scripties (Thesis Online Platform). Waarom gebruikt de economische faculteit dat niet? Een beetje benchmarken en vergelijken is dus wel zinnig als het IT aangaat.

Daarnaast gaapt er een gigantische kloof tussen de ontwikkelaars plus de mensen die het systeem implementeren, en de gebruikers. Die gebruikers, zoals ik, hebben daarbij ook boter op het hoofd: wij zijn alleen maar geïnteresseerd in een systeem dat het altijd doet, en beseffen te weinig dat je daarvoor een beetje moet investeren als het systeem ontwikkeld wordt. IT is dus noodzakelijk, ingewikkeld, en werkt lang niet altijd goed. Maar we moeten allemaal aan de bak om het beter te maken. 

Albert Veenstra is hoogleraar Handel en Logistiek aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen: ,

Auteur: Albert Veenstra