‘Duurzaamheid, dat wil de jongere generatie in haar werk terugzien’
Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering van logistieke bedrijven geworden. Nu zeker met het oog op de nieuwe klimaatplannen vanuit Europa. Tijdens de Summit vierde Lean & Green de prestaties van zijn deelnemers aan het CO2-reductie- en -erkenningsprogramma en keek vooruit naar de uitdagingen van de komende tijd. Het thema van de Summit was dit jaar ‘Samen opschalen voor duurzame impact’.
Pilot met 35 logistieke bedrijven
Steeds meer bedrijven zijn dit jaar werk gaan maken van duurzaamheid en zijn aan de slag gegaan met de Lean & Green Stars. Alex Matatula van Lean & Green heeft nieuws te melden: “We zijn een pilot gestart met 35 logistieke bedrijven waarmee we hebben besproken wat de eisen moeten zijn voor het behalen van een vierde Star. Die eisen zijn gekoppeld aan het Klimaatakkoord en moeten uitdagend én haalbaar zijn. Samen met ketenpartners zetten zij de stap naar een CO2-reductie van 55 procent in 2030 – ‘Fit for 55’. In 2022 zal deelnemer Kuypers Neer naar verwachting de eerste vierde Star behalen. Een aantal deelnemers is al bezig met het schrijven van een plan van aanpak. Moonen Packaging heeft al zo’n goedgekeurd plan van aanpak.”
Verder zijn er in 2020 en 2021 43 nieuwe deelnemers aan het Lean & Green CO2-reductieprogramma bijgekomen. In totaal zijn 85 deelnemers naar de volgende Star gegaan, 24 deelnemers hebben de eerste Star gekregen, dertien deelnemers de tweede en zes deelnemers de derde Star. Ook de belangstelling om binnenkort met het programma te starten is groot, aldus Matatula.
Lees ook: Van der Wal behaalt derde Lean & Green Star
Duurzaamheid: samen impact maken
Wat is eigenlijk duurzame impact? Volgens Matatula is het impact “die nu begint en continu blijft doorlopen en meer geeft dan neemt van onze aarde”. In het panelgesprek, onder leiding van dagvoorzitter Hans Etman, stelde Jan Pronk, managing director van calculatieplatform BigMile, dat daarvoor inzicht in de héle keten moet worden gecreëerd. “Op basis van verzamelde data over de CO2-uitstoot kun je uitrekenen wat je bespaart aan CO2 en ook aan kosten. Je kunt dus met cijfers staven wat voor impact een duurzame aanpassing heeft.”
Frans van den Boomen, programma activator bij Joint Corridors Off-Road, wijst erop dat het bij een duurzame impact gaat om samenwerking in de keten. “Het gaat om spelen met de modaliteiten spoorvervoer en transport per schip. Met het chauffeurstekort is het nodig om te verduurzamen. Als we niets doen, komen de producten straks niet meer op hun plaats van bestemming. We moeten verder kijken dan de gebaande paden. Via 250 opstapplaatsen in Nederland kunnen we individuele bedrijven helpen offroad te gaan. Er is veel capaciteit in de corridors om in te stappen.”
Jocco Nieuwenhuis, sectormanager Industry, Transport & Storage bij energiemaatschappij Vattenfall, roept de aanwezigen op in gesprek te gaan met hun klanten. “Je kunt het beste zelf beginnen met duurzaamheid, in samenwerking met je klanten. Als je niet vanuit de directie al bezig bent met duurzame impact, zullen de klanten er uiteindelijk wel mee komen. Zij zullen druk gaan uitoefenen op vervoerders. Klanten gaan om een duurzame uitvoering vragen en anders ga je ze verliezen. En als de klant het niet van je vraagt, gaat de overheid het wel van je vragen. Daar ben ik van overtuigd.”
Urgentie inzien
Op zijn beurt roept sector banker Transport & Logistiek Bart Banning van ABN Amro op een betere wereld voor “onze kinderen” na te streven. Hij hield vervoerders voor om nú in gesprek te gaan met verladers. “We zijn gewend naar de cijfers te kijken, maar kijk eens áchter de cijfers, samen met de klant. Verandering kun je niet alleen, maar doe je samen. Bedrijven moeten nu écht de urgentie gaan inzien om te werken aan duurzame gezondheid. Een toekomstvisie met daarin aandacht voor duurzaamheid is belangrijker dan alleen focussen op de huidige omzet. Anders zal inderdaad de overheid bedrijven dwingen met CO2-heffingen duurzamer te werken. En de jongere generatie wil duurzaamheid terugzien in haar baan.” Banning erkent dat er stevige investeringen nodig zijn voor de duurzaamheidstransitie, maar “ook tussen de oren”.
Vierde Star
Na de plenaire sessie konden deelnemers kiezen uit dertien kleinere sessies in onder andere de spoorwagens. Tijdens de sessie over de vierde Star in de praktijk legde Dirk van der Lee, projectmanager bij Lean & Green, uit hoe de eisen voor het behalen van de vierde Star tot stand zijn gekomen. “De programmaeisen hebben we samen met de groep bedrijven opgesteld, net als de eisen voor de andere Stars. De eisen zijn wél zoveel mogelijk in lijn met de komende Europese wetgeving voor CO2-uitstoot. Om de vierde Star te behalen moeten zij uiterlijk in 2030 55 procent CO2 hebben gereduceerd en in de tussenliggende jaren ook jaarlijks een reductiedoel halen. Er zijn twee manieren om de reductie aan te tonen: op basis van historische data en via benchmarking van data van vergelijkbare deelnemers. Ons programma biedt vooral inzicht om te verbeteren door een gedegen CO2-analyse op basis van data te maken. Wij gebruiken daarvoor de calculatietool van BigMile en de EN16258-norm van calculatie en allocatie van CO2. De maatregelen die de deelnemers nemen, kennen een duurzaam effect, maar ook financiële voordelen. Uiteindelijk vindt een verificatie van de resultaten plaats via de accountant.”
Meer informatie
Om grip te krijgen op CO2-data kunnen vervoerders concreet aan de slag gaan via het Lean & Green CO2-reductie- en -erkenningsprogramma. Kijk hier voor meer informatie.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?