‘De app maakt het connected rijden nóg leuker’

Vervoerders en overheden staan de komende jaren voor een uitdaging: hoe wordt transport in en tussen steden veiliger en duurzamer? Door de grote aantallen te bouwen huizen en geplande wegwerkzaamheden worden de huidige verkeersknelpunten nog zwaarder belast. De Connected Transport Corridor (CTC) biedt een oplossingsrichting. Dit samenwerkingsverband tussen Rijk, regio’s en marktpartijen gebruikt de kansen van digitalisering om de logistiek duurzamer, veiliger en efficiënter te maken. Met de CTC’s willen zij bestaande tools en werkwijzen breed opschalen, om direct en blijvend resultaat te boeken in de logistieke praktijk.

erik nagel connected rijden
Erik Nagel: “Wij maken niet alleen gebruik van de voordelen van de CTC Amsterdam Westkant, ook op de CTC Zuid-Nederland krijgen we prioriteit bij slimme verkeerslichten.”

“Het is een landelijk programma in meerdere regio’s”, licht Janneke Nijsing, manager van de corridor Amsterdam Westkant, toe. Behalve de CTC Amsterdam Westkant zijn er ook de CTC Zuid-Nederland, de CTC Zeeland en de CTC Zuid-Holland. De CTC Amsterdam Westkant wordt getrokken vanuit het Amsterdam Logistics Program, waarin onder andere Amsterdam Airport Schiphol, de Port of Amsterdam en Greenport Aalsmeer/Royal FloraHolland samenwerken. 

Voorrang dankzij connected rijden

Toen Erik Nagel gevraagd werd om deel te nemen aan de CTC, hoefde hij niet lang na te denken. “Ik ben altijd bezig om te kijken waar we kunnen innoveren en slimmer, veiliger en efficiënter kunnen werken voor iedereen. En zo denk ik er nog steeds over na anderhalf jaar. Deelname aan de CTC Amsterdam Westkant levert ons voorrang op bij slimme verkeerslichten, maar ook minder brandstofverbruik en minder slijtage aan remmen. En last but not least zijn de vrachtauto’s eerder bij de klant. Een klein hulpmiddel met grote gevolgen! Deze vorm van digitalisering laat de logistiek duurzamer, veiliger en sneller verlopen. Enkele van onze chauffeurs rijden connected en maken daarvoor gebruik van de app Truckmeister. Deze app is makkelijk te installeren op een smartphone. Het levert de gebruiker actuele verkeersinformatie en prioriteit bij slimme verkeerslichten op, als de wegbeheerder dit instelt. Ook elders in het land waar we rijden, krijgen we prioriteit bij slimme verkeerslichten. Er lopen gesprekken over de integratie met de boordcomputer, wat nog beter zou zijn.”

Slimme verkeerslichten

Ook Aad van den Enden is enthousiast over het connected rijden. Hij is parttimeprogrammamanager bij Royal FloraHolland en op zaterdag chauffeur bij JHL Group. “Het was voor mij een jongensdroom om chauffeur te worden. Ik heb het altijd een mooi vak gevonden. Vijf jaar geleden heb ik mijn chauffeursdiploma gehaald en ben ik op zaterdag als chauffeur gaan werken. Wat betreft het connected rijden: de app maakt het nóg leuker. Ik rijd dikwijls op de N470 vanuit Pijnacker naar de A12 op weg naar de veilinglocaties Rijnsburg en Aalsmeer en vanuit Pijnacker naar de A4 op weg naar Naaldwijk. En ik kom ook veel op de N201 naar Aalsmeer en de veilingroute naar Naaldwijk. Van de vijftien verkeerslichten langs de N470 zijn er veertien slim, en krijgt het vrachtverkeer extra groen licht. Binnen CTC Amsterdam Westkant staan dertien slimme verkeerslichten met vrachtprioriteit.”

janneke nijsing over connected transport corridors
Janneke Nijsing: “Digitalisering in de vorm van connected rijden op de CTC maakt de logistiek duurzamer, veiliger en sneller.” 

Connected rijden betekent volgens Van den Enden een besparing in diesel en tijd door minder stops. “Hoewel het andere verkeer, meestal personenauto’s, wat langer stilstaat, stroomt het vrachtverkeer beter door en is het veiliger en duurzamer. Ondanks dat het op zaterdag vaak wat rustiger is op de weg, hebben we veel baat van de app.”

Niet altijd prioriteit

In augustus zijn de laatste verkeerslichten van CTC Amsterdam Westkant omgebouwd tot slimme verkeerslichten met vrachtprioriteit, aldus Nijsing. “In Nederland zijn er nu ongeveer 1.000 van deze intelligente verkeersregelingsinstallaties, de IVRI’s. Daarvan zijn er ongeveer 150 met vrachtprioriteit uitgerust, op routes waarop veel vrachtverkeer rijdt. Die prioriteit staat overigens niet altijd aan, bijvoorbeeld in de spits. Dat bepaalt de wegbeheerder. De CTC Amsterdam Westkant, net als de andere CTC’s, is een begin waarbij data over de verkeerssituatie worden gedeeld met logistieke partijen. Uiteindelijk zijn dit landelijke toepassingen. In de toekomst is er nog meer mogelijk. We zijn nu gestart om vanuit de regio’s landelijk op te schalen. Op 29 september was voor de CTC Amsterdam Westkant de aftrap voor opschalen. Onze ambitie is om eind 2022 tweehonderd voertuigen connected te hebben. Hoe meer vrachtauto’s meedoen, hoe meer de bereikbaarheid, doorstroming en veiligheid verbeteren.” 

Get connected

Ook efficiënter rijden dankzij slim gebruik van data? Een aantal logistieke IT-leveranciers levert het op bestaande systemen; anders kan dit via een externe oplossing als Truckmeister, Greenflow for Trucks of Request. De kosten verdient een gebruiker volgens Aad van den Enden heel snel terug door de besparing van tijd en diesel. “Bovendien is de tevredenheid van de chauffeur niet in geld uit te drukken. Doordat je onderweg extra alerts ontvangt als er bijvoorbeeld een auto langs de weg stilstaat, geeft dat een veiliger gevoel. Ook is het natuurlijk heel leuk als voor jou de lichten op groen springen!”
Meer informatie? Klik hier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens