‘Meerderheid e-shoppers wil keurmerk voor duurzame bezorging’

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Sendcloud onder 6.000 Europese consumenten. Het onderzoek werd in mei 2021 uitgevoerd in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Duurzame bezorging als alternatief

Tegelijk tonen Nederlanders de bereidheid hun gedrag te veranderen als dit het klimaat ten goede komt. Zo zegt drie op de vijf Nederlanders (58 procent) langer te willen wachten op een pakket als dit tot minder CO2-uitstoot leidt. En 59,1 procent is bereid een pakket op een afhaalpunt of in een pakketkluis af te halen als dit duurzamer is dan thuisbezorging.

Steentje bijdragen aan milieu

“Duurzaamheid is een belangrijk thema in de logistieke sector. Hoewel ons onderzoek laat zien dat er nog werk aan de winkel is wat betreft de bewustwording van milieueffecten onder consumenten, zien we gelukkig ook positieve signalen”, zegt Rob van den Heuvel, ceo en cofounder bij Sendcloud. “Veel consumenten willen bijvoorbeeld best hun steentje aan het milieu bijdragen door wat langer op een bestelling te wachten of deze zelf op te halen. Tegelijkertijd zien we dat het aantal groene bezorgopties groeit. Zo laat Budbee consumenten zelf kiezen wanneer een pakket bezorgd kan worden en bezorgt Fietskoeriers.nl orders per fiets.”

Over Sendcloud

Sendcloud biedt een alles-in-eenverzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt onlineretailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van check-out tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel. Sendcloud is naar eigen zeggen heeft naar eigen zeggen inmiddels meer dan 23.000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Dankzij het SaaS-platform is het overhandigen van een pakket niet langer een simpele, zakelijke transactie, maar een belangrijk onderdeel van de klantbeleving.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie