Ook Picnic kijkt naar efficiëntere leverroutes. ‘Daar hebben veel bedrijven baat bij’

Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: Judith Quist (28)
Bedrijf: Picnic (Rotterdam & Berkel en Rodenrijs)
Functie: Fulfilment centre lead

Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?
“Na mijn master in Supply Chain Management aan de Erasmus Universiteit ben ik naar Zuid-Amerika gaan om te wandelen in de Andes en Spaans te leren. Toen ik na een halfjaar terugkwam wist ik heel zeker dat graag verder wilde met wat ik had geleerd tijdens mijn studie, maar zeker ook op zoek was naar een baan waar ik niet veertig uur per week achter een bureau zou gaan zitten. Logistiek voelde voor mij dus als een heel logische keuze. Tijdens mijn zoektocht kwam ik toen al snel uit bij een vacature in een van de fulfilmentcentres van Picnic als operationsmanager. Het fulfilmentcentre is de plek waar orderpickers de orders voor onze klanten verzamelen. In deze rol kon ik zowel shifts op de vloer draaien als supervisor zijn, een eigen team leiden en meewerken aan projecten om onze processen te verbeteren. Door onze just in time-supplychain werken we met korte deadlines, waardoor het tempo lekker hoog ligt. Ik ging na een shift altijd met een voldaan gevoel naar huis omdat we als een team een tastbaar doel hadden bereikt. 

Afgelopen jaar kreeg ik de kans om een heel nieuw Picnic Fulfilment Centre van 20.000 m2 op te zetten in Berkel en Rodenrijs. Toen ik daar de eerste keer binnenkwam waren het nog twee grote lege hallen en hierdoor had ik echt de mogelijkheid om vanaf het begin mee te denken over de inrichting van het pand. Dit ging van het kiezen van de kleur van de voegen bij de toiletten tot het bouwen van een gigantische koelcel en alle kantoren. Daarnaast moest natuurlijk een heel nieuw team aangenomen en opgeleid worden om de operatie te runnen. Er kwamen uit veel van onze andere locaties mensen in Berkel en Rodenrijs werken die op deze intern konden doorgroeien. Dit waren bijvoorbeeld mensen die van een team lead-positie naar een supervisorpositie gingen, maar ook orderpickers die operator werden. Aan het begon stond er dus een enthousiast maar deels onervaren team, dat met veel positieve energie heeft gezorgd dat we snel in volume gegroeid zijn. Ik kan me nog goed herinneren dat we de eerste dag met dit kleine team 250 orders deden, terwijl er nu – inmiddels een jaar later – duizenden orders per week de deur uitgaan en we werk bieden aan zo’n zeshonderd mensen. Het is enorm leuk om te zien hoe snel we groter worden, maar ook hoe we blijven experimenteren met veranderingen om onze processen te optimaliseren. Ook sta jezelf binnen Picnic nooit stil, sinds een paar weken leid ik buiten het Fulfilment Centre in Berkel en Rodenrijs ook onze locatie in Rotterdam.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk? 
“Een van de belangrijkste redenen waardoor ik veel voldoening krijg uit mijn werk voor Picnic is de focus op duurzaamheid. We hebben afgelopen maand allemaal gelezen in de IPCC-rapporten dat er drastisch iets moet veranderen als we onze planeet bewoonbaar willen houden en wij proberen zeker ons steentje bij te dragen. Buiten de elektrische autootjes die iedereen van ons kent en de veel kleinere voedselverspilling in vergelijking tot het reguliere supermarktmodel zijn we ook hard bezig met nadenken over slimmere verpakkingen, recyclen we tegenwoordig onze plastic tasjes in een closed-loop en gaan we binnenkort het dak vol leggen met zonnepanelen.

Uiteraard hebben we net als veel andere bedrijven te maken gehad met de gevolgen van de coronacrisis. Dit kwam voornamelijk door de nauwelijks bij te benen vraag naar onze boodschappen, maar ook tijdelijke aanpassingen in onze fulfilmentcenters om iedereen een veilige werkplek te blijven bieden en gaten in roosters die moesten worden opgevuld als er iemand in quarantaine moest. 

‘Er heel wat onnodige kilometers afgelegd worden in de Nederlandse binnensteden door zowel pakketbezorgers als andere services aan huis’

Judith Quist, Fulfilment centre lead bij Picnic

Ook merken wij nu de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Sommige producten die wij normaliter in ons assortiment hebben verkopen we tijdelijk niet en we zien natuurlijk de stijging in prijzen van bepaalde grondstoffen. Aangezien dit natuurlijk niet in verhouding staat tot het leed dat een oorlog met zich meebrengt hebben we een actie opgezet waarmee we samen met onze klanten € 424.510 hebben opgehaald in donaties, hosten we tijdelijk een Oekraïense school op ons kantoor in Amsterdam en zijn de eerste Oekraïense vluchtelingen inmiddels bij ons aan de slag in het Fulfilment Centre.” 

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“Laatst las ik de statistiek dat meer dan een derde van al het voedsel dat in de wereld geproduceerd wordt verspild wordt. In ontwikkelde landen vindt dit voor een groot deel plaats in winkels en bij mensen thuis. Ik zou heel graag willen dat we hier in de sector meer aandacht aan besteden en meer bewustwording creëren voor de impact die dit heeft op het milieu.

Als je specifiek kijkt naar het stukje transport, denk ik dat er heel wat onnodige kilometers afgelegd worden in de Nederlandse binnensteden door zowel pakketbezorgers als andere services aan huis die de nodige uitstoot veroorzaken. Ik denk dat veel bedrijven baat zouden hebben bij efficiëntere leverroutes, zowel om uitstoot te verminderen, maar zeker ook om transportkosten te drukken.” 

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk? 
“Ik ben gek op de bergen en probeer zo vaak mogelijk de natuur in te gaan. Gletsjertochten, langeafstandshikes met de tent of gewoon een mooie top in de Alpen beklimmen vind ik allemaal geweldig. Voor mij is er geen betere manier om weer helemaal op te laden. Aangezien er in Nederland niet veel bergen zijn, vind ik tijdens werkweken echt een uitlaadklep in sporten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn