TLN drukt vervoerders op het hart zich goed voor te bereiden

Sinds de invoering van de digitale tacho mei 2006 en smart tacho juni 2019 kunnen handhavers de rij- en rusttijden en tacho regelgeving snel en efficiënt controleren. Tijdens weg- en bedrijfsinspecties worden de gegevens van de bestuurderskaarten en tachografen geanalyseerd. In 2021 is de ILT gestart met het digitaal inspecteren, waarbij de gegevens van drie maanden worden geanalyseerd en de betreffende bedrijven een rapport met geconstateerde overtredingen ontvangen. Meestal gaat het daarbij om overtredingen van de rij- en rusttijden.

Nog enkele weken te gaan tot 21 augustus. Hoe staat het ervoor, gaat het lukken om alle nieuwe voertuigen vanaf die datum ook daadwerkelijk te voorzien van de smart tacho 2?

“Dat is al best snel en het zal nog een uitdaging worden. De vraag is namelijk of er voldoende smart tacho’s 2 geleverd kunnen worden. Er zijn vooralsnog maar twee aanbieders van deze nieuwe smart tacho, Continental VDO en Stoneridge. Tot nu toe heeft VDO als enige de typegoedkeuring ontvangen op 5 juni en kon zij vanaf dat moment de betreffende tacho’s echt in productie nemen. Stoneridge heeft de typegoedkeuring (status 11 juli 2023) nog niet binnen en de vraag is wanneer zij die ontvangen en dan kunnen gaan leveren aan truckfabrikanten en werkplaatsen.

De vraag is nu of VDO het benodigde aantal smart tacho’s 2 kan leveren voor alle vanaf 21 augustus nieuw te registreren voertuigen. Zij moeten nu in plaats van een deel van de markt de totale markt voorzien van nieuwe tachografen. Spannend dus of truckfabrikanten voor 21 augustus voldoende pallets met nieuwe smart tacho’s op de dam hebben staan.  Liefst nog veel eerder omdat het enige tijd kost om trucks rijklaar te maken. Gaat een truck nog naar een opbouwer, dan is de kans groot dat de leverancier voordat het nieuwe voertuig wordt afgeleverd de tachograaf al moet ombouwen omdat die dan na 20 augustus op kenteken wordt gezet. Dan moet er immers een smart tacho 2 aanwezig zijn. Alternatief is het voertuig voor 21 augustus 2023 op kenteken te zetten. Maar wanneer dit voertuig dan internationaal actief zal zijn, zal alsnog op een later tijdstip de tachograaf vervangen moeten worden.”

Kunnen VDO en Stoneridge wel al aangeven wanneer zij welke aantallen nieuwe tacho’s kunnen leveren en wanneer de typegoedkeuring verwacht wordt voor de smart tacho 2 van Stoneridge?

“Fabrikanten geven aan dat ze tijdig gereed zijn voor de levering van de smart tacho 2 en aan de datum 21 augustus 2023 kunnen voldoen. Maar voor veel zogenaamde multi stage vehicles, voertuigen die langere tijd naar een opbouwer gaan, is dit mogelijk te laat.”  

Tot nu toe hebben we het gehad over mogelijke problemen bij nieuw te registreren voertuigen, maar wat kunnen we verwachten als het gaat om de beschikbaarheid van smart tacho’s 2 voor retrofit van bestaande voertuigen in 2025? Voorzie je daar ook problemen?

“Eerlijk gezegd verwacht ik daar nog grotere problemen. Nieuwe vrachtwagens, daar ken je de hoeveelheden van en daarbij liggen de aantallen lager. Met bestaande vrachtwagens is anders. Er rijden in Nederland zo’n 160.000 vrachtwagens rond. Hoeveel er daarvan internationaal rijden, dat weten we niet precies. Dus hebben we ook niet echt een idee van hoeveel nieuwe tacho’s er moeten worden geleverd. Maar de verplichte retrofit geldt voor alle EU lidstaten. En daar rijden in totaal ongeveer 6,2 miljoen voertuigen waarvan dan de vraag is hoeveel internationaal rijden en dus in aanmerking komen voor retrofit. Daar komt bij dat veel vooral grote vervoerders zelf werkplaatsen hebben waar ze die tacho’s kunnen inbouwen. Zaak is dat die werkplaatsen snel inzicht krijgen om hoeveel trucks het gaat en bestellingen plaatsen. Dat is ook een must om vervolgens rekening mee te kunnen houden als het gaat om je begroting en planning.”

Meer mogelijkheden

Met de komst van de verplichte smart tacho 2 op 21 augustus aanstaande worden de handhavingsmogelijkheden uitgebreid. Deze nieuwe tacho zal ook worden gaan gebruikt voor de handhaving van cabotage en posting ofwel detachering. Er zijn daarom nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de nieuwe smart tacho, waaronder de automatische registratie van de grenspassage, bluetooth en een nieuwe functie voor laden en lossen. Voor voertuigen met een digitale tachograaf, actief in een andere lidstaat dan de lidstaat van registratie, geldt dat ze op 1 januari 2025 uitgerust moeten zijn met een smart tacho 2. Voor voertuigen met een smart tacho 1 die internationaal rijden gaat deze verplichting in op 19 augustus 2025. Dit noemen we ook de zogenoemde retrofit. Ten slotte gaat de verplichting vanaf 1 juli 2026 ook gelden voor internationaal rijdende voertuigen (en voertuigen die cabotage doen) vanaf 2,5 ton. 
Dat kunnen updaten is een duidelijk voordeel van de nieuwe smarttacho 2. Wat zijn andere voordelen?

“Groot voordeel is dat de grenspassage automatisch geregistreerd wordt. Stoppen aan de grens of de eerst mogelijk stopplaats over de grens is dan niet meer nodig. Wel blijft het invoeren van de landcode noodzakelijk bij het begin en einde van de dienst. Verder is de nieuwe smart tacho uitgerust met bluetooth. Het voordeel hiervan is dat rij- en rusttijden kunnen worden bekeken op bijvoorbeeld een mobieltje. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld in een app op je mobiel tot 28 dagen terug aan te vullen welke werkzaamheden je hebt verricht. Het kan handig zijn als je als chauffeur niet iedere dag op de weg zit om die gegevens niet pas als je gaat rijden in de tacho te hoeven zetten. Door bij het plaatsen van de chauffeurskaart in de tacho je mobiel te koppelen aan de tacho via bluetooth, worden de gegevens uit de mobiel overgezet naar de tachograaf.”

Wat zou je vervoerders nog mee willen geven?

“Houd tijdig rekening met het vervangen van de digitale en smart tacho’s in de voertuigen die internationaal rijden. Wacht niet tot de wettelijke vervangingsdatum, maar plan deze vervanging als dat mogelijk is gelijk met de periodieke ijking van de tachograaf. Dit voorkomt onnodige kosten en verkleint het risico dat de werkplaats onvoldoende capaciteit heeft. Zorg er ook voor dat de werkplaats voor zo ver mogelijk op tijd kan beschikken over de nieuwe tacho’s. Houd bij de aanschaf van tachografen en werkplaatsapparatuur ook rekening met de mogelijkheid dat tachografen in de toekomst een update kunnen krijgen. Voor bedrijven die vanaf 21 augustus aanstaande een of meer nieuwe multi stage voertuigen op de rol hebben staan, is het belangrijk een vinger aan de pols te houden bij de dealer en/of truckfabrikant en op de hoogte te blijven van het al dan niet beschikbaar zijn van een de smart tacho 2.”

Lees ook: Smart tacho 2 vanaf 21 augustus verplicht op nieuwe voertuigen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Voor toekomstige wettelijke wijzigingen in de tachograaf kunnen er updates worden gedaan in de werkplaats?

“Ja ook dat is een nieuwe functionaliteit. Wettelijke wijzigingen kun je hiermee eenvoudig doorvoeren zonder dat een hardware update noodzakelijk is. Wel is het belangrijk om te weten dat het softwarematig updaten van een smart tacho 2 alleen mogelijk is met de werkplaatsapparatuur van hetzelfde merk als de smart tacho die een update krijgt. Zo kan bijvoorbeeld een Stoneridge tachograaf alleen een update krijgen met de werkplaatsapparatuur van Stoneridge. Dat is ook waar een groot deel van de extra kosten vandaan komen waar ik het zojuist al over had. Bedrijven moeten hiervoor vaak dan weer de benodigde apparatuur aanschaffen en personeel opleiden.”

Dat kunnen updaten is een duidelijk voordeel van de nieuwe smarttacho 2. Wat zijn andere voordelen?

“Groot voordeel is dat de grenspassage automatisch geregistreerd wordt. Stoppen aan de grens of de eerst mogelijk stopplaats over de grens is dan niet meer nodig. Wel blijft het invoeren van de landcode noodzakelijk bij het begin en einde van de dienst. Verder is de nieuwe smart tacho uitgerust met bluetooth. Het voordeel hiervan is dat rij- en rusttijden kunnen worden bekeken op bijvoorbeeld een mobieltje. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld in een app op je mobiel tot 28 dagen terug aan te vullen welke werkzaamheden je hebt verricht. Het kan handig zijn als je als chauffeur niet iedere dag op de weg zit om die gegevens niet pas als je gaat rijden in de tacho te hoeven zetten. Door bij het plaatsen van de chauffeurskaart in de tacho je mobiel te koppelen aan de tacho via bluetooth, worden de gegevens uit de mobiel overgezet naar de tachograaf.”

Wat zou je vervoerders nog mee willen geven?

“Houd tijdig rekening met het vervangen van de digitale en smart tacho’s in de voertuigen die internationaal rijden. Wacht niet tot de wettelijke vervangingsdatum, maar plan deze vervanging als dat mogelijk is gelijk met de periodieke ijking van de tachograaf. Dit voorkomt onnodige kosten en verkleint het risico dat de werkplaats onvoldoende capaciteit heeft. Zorg er ook voor dat de werkplaats voor zo ver mogelijk op tijd kan beschikken over de nieuwe tacho’s. Houd bij de aanschaf van tachografen en werkplaatsapparatuur ook rekening met de mogelijkheid dat tachografen in de toekomst een update kunnen krijgen. Voor bedrijven die vanaf 21 augustus aanstaande een of meer nieuwe multi stage voertuigen op de rol hebben staan, is het belangrijk een vinger aan de pols te houden bij de dealer en/of truckfabrikant en op de hoogte te blijven van het al dan niet beschikbaar zijn van een de smart tacho 2.”

Lees ook: Smart tacho 2 vanaf 21 augustus verplicht op nieuwe voertuigen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

“De European Union for the Space Programma (EUSPA), de organisatie die verantwoordelijk is voor het satellietsysteem kreeg de authenticatie niet op tijd klaar voor de introductie van de smart tacho 2. Daarom bedacht de Europese Commissie (EC) een oplossing: een tijdelijke smart tacho 2 ofwel transitie tacho die geen OSNMA uitvoert. De EC stelde voor om die tijdelijke smart tacho vervolgens een software update te geven tijdens het eerstvolgende ijkmoment in de werkplaats. Na de update zou de OSNMA dan wel werken. TLN heeft daar een succesvolle lobby tegen gevoerd, omdat ze voorzag dat dit veel kosten met zich zou meebrengen, naast de kosten van het vervangen van de oude tachografen. Voor de Nederlandse sector ruim tien miljoen euro. De EC heeft de verplichte update van de transitietacho vervolgens medio april van tafel gehaald. De EC kan in de toekomst alsnog besluiten de OSNMA te verplichten wanneer alsnog blijkt het ontbreken van de authenticatie misbruikt wordt.”

Voor toekomstige wettelijke wijzigingen in de tachograaf kunnen er updates worden gedaan in de werkplaats?

“Ja ook dat is een nieuwe functionaliteit. Wettelijke wijzigingen kun je hiermee eenvoudig doorvoeren zonder dat een hardware update noodzakelijk is. Wel is het belangrijk om te weten dat het softwarematig updaten van een smart tacho 2 alleen mogelijk is met de werkplaatsapparatuur van hetzelfde merk als de smart tacho die een update krijgt. Zo kan bijvoorbeeld een Stoneridge tachograaf alleen een update krijgen met de werkplaatsapparatuur van Stoneridge. Dat is ook waar een groot deel van de extra kosten vandaan komen waar ik het zojuist al over had. Bedrijven moeten hiervoor vaak dan weer de benodigde apparatuur aanschaffen en personeel opleiden.”

Dat kunnen updaten is een duidelijk voordeel van de nieuwe smarttacho 2. Wat zijn andere voordelen?

“Groot voordeel is dat de grenspassage automatisch geregistreerd wordt. Stoppen aan de grens of de eerst mogelijk stopplaats over de grens is dan niet meer nodig. Wel blijft het invoeren van de landcode noodzakelijk bij het begin en einde van de dienst. Verder is de nieuwe smart tacho uitgerust met bluetooth. Het voordeel hiervan is dat rij- en rusttijden kunnen worden bekeken op bijvoorbeeld een mobieltje. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld in een app op je mobiel tot 28 dagen terug aan te vullen welke werkzaamheden je hebt verricht. Het kan handig zijn als je als chauffeur niet iedere dag op de weg zit om die gegevens niet pas als je gaat rijden in de tacho te hoeven zetten. Door bij het plaatsen van de chauffeurskaart in de tacho je mobiel te koppelen aan de tacho via bluetooth, worden de gegevens uit de mobiel overgezet naar de tachograaf.”

Wat zou je vervoerders nog mee willen geven?

“Houd tijdig rekening met het vervangen van de digitale en smart tacho’s in de voertuigen die internationaal rijden. Wacht niet tot de wettelijke vervangingsdatum, maar plan deze vervanging als dat mogelijk is gelijk met de periodieke ijking van de tachograaf. Dit voorkomt onnodige kosten en verkleint het risico dat de werkplaats onvoldoende capaciteit heeft. Zorg er ook voor dat de werkplaats voor zo ver mogelijk op tijd kan beschikken over de nieuwe tacho’s. Houd bij de aanschaf van tachografen en werkplaatsapparatuur ook rekening met de mogelijkheid dat tachografen in de toekomst een update kunnen krijgen. Voor bedrijven die vanaf 21 augustus aanstaande een of meer nieuwe multi stage voertuigen op de rol hebben staan, is het belangrijk een vinger aan de pols te houden bij de dealer en/of truckfabrikant en op de hoogte te blijven van het al dan niet beschikbaar zijn van een de smart tacho 2.”

Lees ook: Smart tacho 2 vanaf 21 augustus verplicht op nieuwe voertuigen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Enig idee waarom dit niet echt leeft onder vervoerders? De tachograaf is immers onlosmakelijk verbonden aan alles wat te maken heeft met transport.

“Ik denk dat dit te maken kan hebben met het feit dat een van de nieuwe functionaliteiten op de smart tacho 2 voorlopig van de baan is. Daarom denken ze wellicht dat de hele smart tacho 2 is uitgesteld. Ik doel dan op de OSNMA-functionaliteit ofwel open service navigation message authentication.”

Lees ook: “Wij gaan handhaven”, aldus ILT over tacho 2

Waarom is OSNMA uitgesteld?

“We hebben ons daar als TLN hard voor gemaakt in de lobby. OSNMA is een beveiliging tegen spoofing ofwel een extra controle van het ontvangen satellietsignaal. Deze Galileo OSNMA controleert of de ontvangen positie werkelijk afkomstig is van het Galileo satellietsysteem. Dit om spoofing of jamming van het satellietsignaal tegen te gaan. Daarmee moet worden voorkomen dat dat chauffeurs een andere locatiepositie aangeven dan waar ze op dat moment werkelijk zijn. Nou zal dat niet of nauwelijks gebeuren, want dan moet je vervolgens voor een gehele rit alles tot in de details foutief gaan aanpassen.”

“De European Union for the Space Programma (EUSPA), de organisatie die verantwoordelijk is voor het satellietsysteem kreeg de authenticatie niet op tijd klaar voor de introductie van de smart tacho 2. Daarom bedacht de Europese Commissie (EC) een oplossing: een tijdelijke smart tacho 2 ofwel transitie tacho die geen OSNMA uitvoert. De EC stelde voor om die tijdelijke smart tacho vervolgens een software update te geven tijdens het eerstvolgende ijkmoment in de werkplaats. Na de update zou de OSNMA dan wel werken. TLN heeft daar een succesvolle lobby tegen gevoerd, omdat ze voorzag dat dit veel kosten met zich zou meebrengen, naast de kosten van het vervangen van de oude tachografen. Voor de Nederlandse sector ruim tien miljoen euro. De EC heeft de verplichte update van de transitietacho vervolgens medio april van tafel gehaald. De EC kan in de toekomst alsnog besluiten de OSNMA te verplichten wanneer alsnog blijkt het ontbreken van de authenticatie misbruikt wordt.”

Voor toekomstige wettelijke wijzigingen in de tachograaf kunnen er updates worden gedaan in de werkplaats?

“Ja ook dat is een nieuwe functionaliteit. Wettelijke wijzigingen kun je hiermee eenvoudig doorvoeren zonder dat een hardware update noodzakelijk is. Wel is het belangrijk om te weten dat het softwarematig updaten van een smart tacho 2 alleen mogelijk is met de werkplaatsapparatuur van hetzelfde merk als de smart tacho die een update krijgt. Zo kan bijvoorbeeld een Stoneridge tachograaf alleen een update krijgen met de werkplaatsapparatuur van Stoneridge. Dat is ook waar een groot deel van de extra kosten vandaan komen waar ik het zojuist al over had. Bedrijven moeten hiervoor vaak dan weer de benodigde apparatuur aanschaffen en personeel opleiden.”

Dat kunnen updaten is een duidelijk voordeel van de nieuwe smarttacho 2. Wat zijn andere voordelen?

“Groot voordeel is dat de grenspassage automatisch geregistreerd wordt. Stoppen aan de grens of de eerst mogelijk stopplaats over de grens is dan niet meer nodig. Wel blijft het invoeren van de landcode noodzakelijk bij het begin en einde van de dienst. Verder is de nieuwe smart tacho uitgerust met bluetooth. Het voordeel hiervan is dat rij- en rusttijden kunnen worden bekeken op bijvoorbeeld een mobieltje. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld in een app op je mobiel tot 28 dagen terug aan te vullen welke werkzaamheden je hebt verricht. Het kan handig zijn als je als chauffeur niet iedere dag op de weg zit om die gegevens niet pas als je gaat rijden in de tacho te hoeven zetten. Door bij het plaatsen van de chauffeurskaart in de tacho je mobiel te koppelen aan de tacho via bluetooth, worden de gegevens uit de mobiel overgezet naar de tachograaf.”

Wat zou je vervoerders nog mee willen geven?

“Houd tijdig rekening met het vervangen van de digitale en smart tacho’s in de voertuigen die internationaal rijden. Wacht niet tot de wettelijke vervangingsdatum, maar plan deze vervanging als dat mogelijk is gelijk met de periodieke ijking van de tachograaf. Dit voorkomt onnodige kosten en verkleint het risico dat de werkplaats onvoldoende capaciteit heeft. Zorg er ook voor dat de werkplaats voor zo ver mogelijk op tijd kan beschikken over de nieuwe tacho’s. Houd bij de aanschaf van tachografen en werkplaatsapparatuur ook rekening met de mogelijkheid dat tachografen in de toekomst een update kunnen krijgen. Voor bedrijven die vanaf 21 augustus aanstaande een of meer nieuwe multi stage voertuigen op de rol hebben staan, is het belangrijk een vinger aan de pols te houden bij de dealer en/of truckfabrikant en op de hoogte te blijven van het al dan niet beschikbaar zijn van een de smart tacho 2.”

Lees ook: Smart tacho 2 vanaf 21 augustus verplicht op nieuwe voertuigen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Heb je het gevoel dat de smart tacho 2 en alles daar omheen leeft onder vervoerders?

“Nee, ze realiseren zich dat onvoldoende. Om die reden hebben we als TLN ook onlangs nog vier overigens goedbezochte bijeenkomsten hierover georganiseerd in de regio’s. Als je daar dan vraagt wie er een planning heeft gemaakt, dan steekt vijf procent zijn hand op. Tijdens de bijeenkomst in Eindhoven heb ik slechts van één bedrijf met 400 vrachtwagens gehoord dat ze al een begroting en planning had gemaakt. Dan schrik je wel, want de tijd dringt.”

Enig idee waarom dit niet echt leeft onder vervoerders? De tachograaf is immers onlosmakelijk verbonden aan alles wat te maken heeft met transport.

“Ik denk dat dit te maken kan hebben met het feit dat een van de nieuwe functionaliteiten op de smart tacho 2 voorlopig van de baan is. Daarom denken ze wellicht dat de hele smart tacho 2 is uitgesteld. Ik doel dan op de OSNMA-functionaliteit ofwel open service navigation message authentication.”

Lees ook: “Wij gaan handhaven”, aldus ILT over tacho 2

Waarom is OSNMA uitgesteld?

“We hebben ons daar als TLN hard voor gemaakt in de lobby. OSNMA is een beveiliging tegen spoofing ofwel een extra controle van het ontvangen satellietsignaal. Deze Galileo OSNMA controleert of de ontvangen positie werkelijk afkomstig is van het Galileo satellietsysteem. Dit om spoofing of jamming van het satellietsignaal tegen te gaan. Daarmee moet worden voorkomen dat dat chauffeurs een andere locatiepositie aangeven dan waar ze op dat moment werkelijk zijn. Nou zal dat niet of nauwelijks gebeuren, want dan moet je vervolgens voor een gehele rit alles tot in de details foutief gaan aanpassen.”

“De European Union for the Space Programma (EUSPA), de organisatie die verantwoordelijk is voor het satellietsysteem kreeg de authenticatie niet op tijd klaar voor de introductie van de smart tacho 2. Daarom bedacht de Europese Commissie (EC) een oplossing: een tijdelijke smart tacho 2 ofwel transitie tacho die geen OSNMA uitvoert. De EC stelde voor om die tijdelijke smart tacho vervolgens een software update te geven tijdens het eerstvolgende ijkmoment in de werkplaats. Na de update zou de OSNMA dan wel werken. TLN heeft daar een succesvolle lobby tegen gevoerd, omdat ze voorzag dat dit veel kosten met zich zou meebrengen, naast de kosten van het vervangen van de oude tachografen. Voor de Nederlandse sector ruim tien miljoen euro. De EC heeft de verplichte update van de transitietacho vervolgens medio april van tafel gehaald. De EC kan in de toekomst alsnog besluiten de OSNMA te verplichten wanneer alsnog blijkt het ontbreken van de authenticatie misbruikt wordt.”

Voor toekomstige wettelijke wijzigingen in de tachograaf kunnen er updates worden gedaan in de werkplaats?

“Ja ook dat is een nieuwe functionaliteit. Wettelijke wijzigingen kun je hiermee eenvoudig doorvoeren zonder dat een hardware update noodzakelijk is. Wel is het belangrijk om te weten dat het softwarematig updaten van een smart tacho 2 alleen mogelijk is met de werkplaatsapparatuur van hetzelfde merk als de smart tacho die een update krijgt. Zo kan bijvoorbeeld een Stoneridge tachograaf alleen een update krijgen met de werkplaatsapparatuur van Stoneridge. Dat is ook waar een groot deel van de extra kosten vandaan komen waar ik het zojuist al over had. Bedrijven moeten hiervoor vaak dan weer de benodigde apparatuur aanschaffen en personeel opleiden.”

Dat kunnen updaten is een duidelijk voordeel van de nieuwe smarttacho 2. Wat zijn andere voordelen?

“Groot voordeel is dat de grenspassage automatisch geregistreerd wordt. Stoppen aan de grens of de eerst mogelijk stopplaats over de grens is dan niet meer nodig. Wel blijft het invoeren van de landcode noodzakelijk bij het begin en einde van de dienst. Verder is de nieuwe smart tacho uitgerust met bluetooth. Het voordeel hiervan is dat rij- en rusttijden kunnen worden bekeken op bijvoorbeeld een mobieltje. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld in een app op je mobiel tot 28 dagen terug aan te vullen welke werkzaamheden je hebt verricht. Het kan handig zijn als je als chauffeur niet iedere dag op de weg zit om die gegevens niet pas als je gaat rijden in de tacho te hoeven zetten. Door bij het plaatsen van de chauffeurskaart in de tacho je mobiel te koppelen aan de tacho via bluetooth, worden de gegevens uit de mobiel overgezet naar de tachograaf.”

Wat zou je vervoerders nog mee willen geven?

“Houd tijdig rekening met het vervangen van de digitale en smart tacho’s in de voertuigen die internationaal rijden. Wacht niet tot de wettelijke vervangingsdatum, maar plan deze vervanging als dat mogelijk is gelijk met de periodieke ijking van de tachograaf. Dit voorkomt onnodige kosten en verkleint het risico dat de werkplaats onvoldoende capaciteit heeft. Zorg er ook voor dat de werkplaats voor zo ver mogelijk op tijd kan beschikken over de nieuwe tacho’s. Houd bij de aanschaf van tachografen en werkplaatsapparatuur ook rekening met de mogelijkheid dat tachografen in de toekomst een update kunnen krijgen. Voor bedrijven die vanaf 21 augustus aanstaande een of meer nieuwe multi stage voertuigen op de rol hebben staan, is het belangrijk een vinger aan de pols te houden bij de dealer en/of truckfabrikant en op de hoogte te blijven van het al dan niet beschikbaar zijn van een de smart tacho 2.”

Lees ook: Smart tacho 2 vanaf 21 augustus verplicht op nieuwe voertuigen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Gaat dit een grote post worden op de begroting en een grote uitdaging qua planning ?

“Het inbouwen valt qua werk wel mee. De tacho moet worden vervangen, evenals de sensor in de versnellingsbak. Bij wagens met een smart tacho 1 is al een zogenoemde DSRC-antenne aanwezig. Bij een voertuig met een digitale tacho moet deze nog worden gemonteerd. In beide gevallen moet wel opnieuw een ijking plaatsvinden. Het lastige daarvan is dat die ijking afgemeld moet worden bij de RDW en er een steekproef kan komen. Dat betekent dat het vervangen van de tacho op doordeweekse dagen moet gebeuren en dus lastig kan zijn voor een vrachtwagen die internationaal wordt ingezet, dat vraagt dus een goede planning. De kosten kunnen dus aardig oplopen, al zijn de exacte kosten nog niet duidelijk.”

Heb je het gevoel dat de smart tacho 2 en alles daar omheen leeft onder vervoerders?

“Nee, ze realiseren zich dat onvoldoende. Om die reden hebben we als TLN ook onlangs nog vier overigens goedbezochte bijeenkomsten hierover georganiseerd in de regio’s. Als je daar dan vraagt wie er een planning heeft gemaakt, dan steekt vijf procent zijn hand op. Tijdens de bijeenkomst in Eindhoven heb ik slechts van één bedrijf met 400 vrachtwagens gehoord dat ze al een begroting en planning had gemaakt. Dan schrik je wel, want de tijd dringt.”

Enig idee waarom dit niet echt leeft onder vervoerders? De tachograaf is immers onlosmakelijk verbonden aan alles wat te maken heeft met transport.

“Ik denk dat dit te maken kan hebben met het feit dat een van de nieuwe functionaliteiten op de smart tacho 2 voorlopig van de baan is. Daarom denken ze wellicht dat de hele smart tacho 2 is uitgesteld. Ik doel dan op de OSNMA-functionaliteit ofwel open service navigation message authentication.”

Lees ook: “Wij gaan handhaven”, aldus ILT over tacho 2

Waarom is OSNMA uitgesteld?

“We hebben ons daar als TLN hard voor gemaakt in de lobby. OSNMA is een beveiliging tegen spoofing ofwel een extra controle van het ontvangen satellietsignaal. Deze Galileo OSNMA controleert of de ontvangen positie werkelijk afkomstig is van het Galileo satellietsysteem. Dit om spoofing of jamming van het satellietsignaal tegen te gaan. Daarmee moet worden voorkomen dat dat chauffeurs een andere locatiepositie aangeven dan waar ze op dat moment werkelijk zijn. Nou zal dat niet of nauwelijks gebeuren, want dan moet je vervolgens voor een gehele rit alles tot in de details foutief gaan aanpassen.”

“De European Union for the Space Programma (EUSPA), de organisatie die verantwoordelijk is voor het satellietsysteem kreeg de authenticatie niet op tijd klaar voor de introductie van de smart tacho 2. Daarom bedacht de Europese Commissie (EC) een oplossing: een tijdelijke smart tacho 2 ofwel transitie tacho die geen OSNMA uitvoert. De EC stelde voor om die tijdelijke smart tacho vervolgens een software update te geven tijdens het eerstvolgende ijkmoment in de werkplaats. Na de update zou de OSNMA dan wel werken. TLN heeft daar een succesvolle lobby tegen gevoerd, omdat ze voorzag dat dit veel kosten met zich zou meebrengen, naast de kosten van het vervangen van de oude tachografen. Voor de Nederlandse sector ruim tien miljoen euro. De EC heeft de verplichte update van de transitietacho vervolgens medio april van tafel gehaald. De EC kan in de toekomst alsnog besluiten de OSNMA te verplichten wanneer alsnog blijkt het ontbreken van de authenticatie misbruikt wordt.”

Voor toekomstige wettelijke wijzigingen in de tachograaf kunnen er updates worden gedaan in de werkplaats?

“Ja ook dat is een nieuwe functionaliteit. Wettelijke wijzigingen kun je hiermee eenvoudig doorvoeren zonder dat een hardware update noodzakelijk is. Wel is het belangrijk om te weten dat het softwarematig updaten van een smart tacho 2 alleen mogelijk is met de werkplaatsapparatuur van hetzelfde merk als de smart tacho die een update krijgt. Zo kan bijvoorbeeld een Stoneridge tachograaf alleen een update krijgen met de werkplaatsapparatuur van Stoneridge. Dat is ook waar een groot deel van de extra kosten vandaan komen waar ik het zojuist al over had. Bedrijven moeten hiervoor vaak dan weer de benodigde apparatuur aanschaffen en personeel opleiden.”

Dat kunnen updaten is een duidelijk voordeel van de nieuwe smarttacho 2. Wat zijn andere voordelen?

“Groot voordeel is dat de grenspassage automatisch geregistreerd wordt. Stoppen aan de grens of de eerst mogelijk stopplaats over de grens is dan niet meer nodig. Wel blijft het invoeren van de landcode noodzakelijk bij het begin en einde van de dienst. Verder is de nieuwe smart tacho uitgerust met bluetooth. Het voordeel hiervan is dat rij- en rusttijden kunnen worden bekeken op bijvoorbeeld een mobieltje. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld in een app op je mobiel tot 28 dagen terug aan te vullen welke werkzaamheden je hebt verricht. Het kan handig zijn als je als chauffeur niet iedere dag op de weg zit om die gegevens niet pas als je gaat rijden in de tacho te hoeven zetten. Door bij het plaatsen van de chauffeurskaart in de tacho je mobiel te koppelen aan de tacho via bluetooth, worden de gegevens uit de mobiel overgezet naar de tachograaf.”

Wat zou je vervoerders nog mee willen geven?

“Houd tijdig rekening met het vervangen van de digitale en smart tacho’s in de voertuigen die internationaal rijden. Wacht niet tot de wettelijke vervangingsdatum, maar plan deze vervanging als dat mogelijk is gelijk met de periodieke ijking van de tachograaf. Dit voorkomt onnodige kosten en verkleint het risico dat de werkplaats onvoldoende capaciteit heeft. Zorg er ook voor dat de werkplaats voor zo ver mogelijk op tijd kan beschikken over de nieuwe tacho’s. Houd bij de aanschaf van tachografen en werkplaatsapparatuur ook rekening met de mogelijkheid dat tachografen in de toekomst een update kunnen krijgen. Voor bedrijven die vanaf 21 augustus aanstaande een of meer nieuwe multi stage voertuigen op de rol hebben staan, is het belangrijk een vinger aan de pols te houden bij de dealer en/of truckfabrikant en op de hoogte te blijven van het al dan niet beschikbaar zijn van een de smart tacho 2.”

Lees ook: Smart tacho 2 vanaf 21 augustus verplicht op nieuwe voertuigen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn