Millenaar & Van Schaik Transport tekent voor waterstoftrucks: ‘We geloven erin’

Millenaar & Van Schaik Transport heeft samen met Jan Bakker Transport twintig emissievrije waterstoftrucks besteld om in te zetten bij wegenbouwprojecten in Nederland. De eerste zero-emissievrachtwagens worden in september geleverd en de overige volgen vanaf april volgend jaar. Dirk-Jan van Schaik: “We zijn twee jaar geleden via een andere leverancier al met de eerste onderzoeken gestart. Toen waren er meer onmogelijkheden dan mogelijkheden. Inmiddels wordt het aantal onmogelijkheden steeds kleiner. Het is nog steeds een risico, we nemen echt een sprong in het diepe, maar we geloven er in. En wij niet alleen, ook onze klanten.” 

Zorgen om rentabiliteit waterstoftrucks

“Wij kiezen voor waterstof, want ik geloof niet dat elektrisch rijden in ons werk ooit mogelijk gaat zijn”, vervolgt Van Schaik. “We rijden met 50 ton zo’n 450 tot 500 kilometer per dag. Om met deze gewichten dergelijke afstanden elektrisch te kunnen rijden, worden de accupakketten dusdanig groot dat er geen laadvermogen overblijft.” 

Rijden op waterstof 
Waterstoftrucks kennen eenzelfde actieradius als dieseltrucks en zijn vooral geschikt voor de langere afstand en zwaardere ladingen. Met behulp van brandstofcellen wordt in het voertuig elektriciteit opgewekt uit waterstof. De uitstoot bevat uitsluitend waterdamp en er komen tijdens het rijden geen luchtverontreinigende stoffen zoals koolstofmonoxide, stikstofoxiden of fijnstof vrij. Een nadeel van waterstof is dat het wordt gezien als een gevaarlijke stof. Daarom kan een waterstoftruck niet overal gerepareerd worden. In Nederland verwacht Hyzon Motors een belangrijke rol te gaan spelen in de waterstoftransitie, onder meer via de productiebasis in Groningen. Maar ook alle truckfabrikanten stoppen miljoenen in het ontwikkelen van voertuigen die op waterstof rijden.

De directeur is heel positief over deze manier van emissieloos rijden, maar uit wel zijn zorgen over het rendabel krijgen van de auto’s. Rijden op waterstof staat nog in de kinderschoenen en alle truckfabrikanten zijn er nog volop mee aan het testen. “Met hetzelfde geld hadden we in één keer meer dan de helft van onze vloot kunnen vervangen. De trucks zijn bijna zes keer zo duur en we kunnen ons afvragen of ze over een paar jaar niet technisch achterhaald zijn. Ik ben me ervan bewust dat we eigenlijk drie jaar te vroeg zijn.” Dat niet ieder bedrijf die sprong kan maken, realiseert Van Schaik zich ook. “Het gaat, ondanks de subsidie, om enorm veel geld. Zie dat maar eens rendabel te krijgen.”  

Tanken duurt nu nog lang

Millenaar & Van Schaik Transport besloot, ondanks de haken en ogen, de stap te wagen.  “We bestaan bijna honderd jaar en gaan voor de tweehonderd jaar. Dan moet je durven innoveren.” Een van de uitdagingen waar het familiebedrijf mee te maken krijgt, is het tanken van de voertuigen. Van Schaik: “Ondanks dat er aan wordt gewerkt om dat te versnellen, duurt het tanken van één waterstoftruck nu nog erg lang. En daar komt bij dat er nog weinig locaties zijn waar we kunnen tanken.” Want ondanks dat er in Europa vóór 2030 duizend tanklocaties gerealiseerd moeten worden, zijn de mogelijkheden om waterstof te tanken nu nog zeer beperkt. 

millenaar & van schaik asfalttransport
“We moeten naar de toekomst kijken, maar zolang we nog met stroom uit de kolencentrale waterstof produceren, is een dieseltruck nog altijd het beste voor het milieu”, aldus Dirk-Jan van Schaik.
Niets is schoner dan Euro 6

Van Schaik blijft echter realistisch en ziet zijn wagenpark met 105 eigen auto’s en veertig vaste charters voorlopig niet uit alleen zero-emissietrucks bestaan. “Dieseltrucks worden een beetje in het verdomhoekje gestopt, maar laten we niet vergeten dat er vandaag de dag geen schoner alternatief is dan Euro 6. We moeten naar de toekomst kijken, maar zolang we nog met stroom uit de kolencentrale waterstof produceren, is een dieseltruck die op hvo rijdt nog altijd het beste voor het milieu.”  

Schoon drinkwater 

Niet alleen Van Schaik is enthousiast over de waterstoftrucks, maar ook de medewerkers van het bedrijf. “Behalve dat het hele stille auto’s zijn, zal hun werk er niet door veranderen. Natuurlijk hebben wij ook chauffeurs die ‘diesel door hun aderen hebben stromen’, maar ze zijn vooral trots dat we koploper zijn op dit gebied en dat we het onze klanten kunnen aanbieden. En het is toch ook prachtig? Het enige wat uit de uitlaat komt, is schoon drinkwater.”

Millenaar & Van Schaik Transport
Millenaar & Van Schaik Transport, gevestigd onder de rook van luchthaven Schiphol, is een begrip in de Nederlandse wegenbouw. De opvallende gele wagens zijn betrokken geweest bij de aanleg van onder andere de tweede Coentunnel, het wegen en startbanenstelsel op Schiphol en de Afsluitdijk. Het familiebedrijf wordt gerund door de derde generatie en is samengesmolten uit diverse fusies. Tijdens de laatste, in januari 2010, hebben Millenaar Transport en Van Schaik Transport de handen ineen geslagen. Beide bedrijven waren gespecialiseerd in kippertransport en werkten al enkele decennia samen. Sindsdien behoort het bedrijf tot de top drie van weg- en waterbouw bedrijven in Nederland. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Niets is schoner dan Euro 6

Van Schaik blijft echter realistisch en ziet zijn wagenpark met 105 eigen auto’s en veertig vaste charters voorlopig niet uit alleen zero-emissietrucks bestaan. “Dieseltrucks worden een beetje in het verdomhoekje gestopt, maar laten we niet vergeten dat er vandaag de dag geen schoner alternatief is dan Euro 6. We moeten naar de toekomst kijken, maar zolang we nog met stroom uit de kolencentrale waterstof produceren, is een dieseltruck die op hvo rijdt nog altijd het beste voor het milieu.”  

Schoon drinkwater 

Niet alleen Van Schaik is enthousiast over de waterstoftrucks, maar ook de medewerkers van het bedrijf. “Behalve dat het hele stille auto’s zijn, zal hun werk er niet door veranderen. Natuurlijk hebben wij ook chauffeurs die ‘diesel door hun aderen hebben stromen’, maar ze zijn vooral trots dat we koploper zijn op dit gebied en dat we het onze klanten kunnen aanbieden. En het is toch ook prachtig? Het enige wat uit de uitlaat komt, is schoon drinkwater.”

Millenaar & Van Schaik Transport
Millenaar & Van Schaik Transport, gevestigd onder de rook van luchthaven Schiphol, is een begrip in de Nederlandse wegenbouw. De opvallende gele wagens zijn betrokken geweest bij de aanleg van onder andere de tweede Coentunnel, het wegen en startbanenstelsel op Schiphol en de Afsluitdijk. Het familiebedrijf wordt gerund door de derde generatie en is samengesmolten uit diverse fusies. Tijdens de laatste, in januari 2010, hebben Millenaar Transport en Van Schaik Transport de handen ineen geslagen. Beide bedrijven waren gespecialiseerd in kippertransport en werkten al enkele decennia samen. Sindsdien behoort het bedrijf tot de top drie van weg- en waterbouw bedrijven in Nederland. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Mirjam van Valen-Oskam