Brexit: vooral papierwinkel zorgt voor vertraging bij vervoerders

Het vrachtvolume tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese lag in de derde week van januari maar liefst 38 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar, dus voor de brexit. Dat blijkt uit gegevens van het Duitse bedrijf Transporeon, dat gegevens van meer dan 100.000 vrachtvervoerders bijhoudt. De oorzaken die zij daarvoor aangeeft zijn naast de coronacrisis en de aangelegde voorraden met het oog op de brexit, de toegenomen administratieve rompslomp als gevolg van de douaneformaliteiten. De prijzen op de route tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk waren in vergelijking met het derde kwartaal van 2020 ruim 50 procent hoger. Ook weigeren vrachtvervoerders meer opdrachten als gevolg van de administratieve rompslomp. In sommige gevallen rijden ze liever met een lege vrachtwagen terug uit Groot-BrittanniĂ«. 

Brexit = drama

“Het is drama”, verzucht de manager van een grote logistiek dienstverlener die niet bij naam genoemd wil worden. “De gevolgen van de brexit zijn compleet onderschat in met name het Verenigd Koninkrijk. De Britse douane kan de massale aanvraag van export- en importdocumenten niet aan. De impact ervan is zo groot, dat wij nu ruim twee weken achterlopen met onze zendingen. Gelukkig gaat het niet om bederfelijke waar. Maar je wilt niet weten hoeveel mailtjes en telefoontjes er hier binnenkomen van opdrachtgevers over wanneer de zendingen afgeleverd gaan worden. We zijn onze zendingen al meer gaan spreiden over de diverse havens, dat scheelt. Daarnaast kiezen we nu meer voor ro-ro. Niet alleen voor onze chauffeurs, omdat de parkings vollopen, maar natuurlijk nu ook vanwege corona. We hebben als voorbereiding op de brexit in november vorig jaar al opgeschakeld en extra boekingen op andere routes geregeld voor de vele honderden zendingen die wij per week verzorgen naar het Verenigd Koninkrijk. Met vertragingen en oponthoud aan de grenzen is het tot nu toe gelukkig meegevallen. De problemen zitten vooral in de administratieve afhandeling en dus wat minder zichtbaar voor de buitenwereld op kantoor. Nee, aan stoppen met het transport op het Verenigd Koninkrijk denken we totaal niet. We blijven hoe dan ook onze klanten bedienen.”  

Gestopt met transport naar Engeland

Bij transportbedrijf Koeltrans uit Angeren bevestigen ze de genoemde ervaringen. Nadat Koeltrans rond de kerst problemen ondervond met het terughalen van zijn chauffeurs, omdat Frankrijk de grenzen sloot vanwege de zeer besmettelijke Britse coronavariant, is Koeltrans direct gestopt met transport op Engeland. En dat blijft volgens exportmanager Mick Rijfkogel ook zo.

Niet iedereen goed voorbereid

Een ander bedrijf dat zijn vervoer over land op het Verenigd Koninkrijk onlangs vanwege de bureaucratie tijdelijk opschortte – en inmiddels ook weer heeft hervat – is DB Schenker. En Mainfreight Transport vraagt zijn klanten op zijn website als verzender bij elke VK-zending de vereiste documentatie aan te leveren. “Helaas merken we dat niet alle klanten even goed zijn voorbereid op de brexit en dit zorgt bij ons voor grote uitdagingen. Doordat de documentatie veelal niet volledig is, staat onze overslagloods vol met zendingen die niet verladen kunnen worden naar het Verenigd Koninkrijk en zijn onze medewerkers erg druk om de juiste documentatie te verzamelen om de zendingen alsnog te kunnen versturen.”

‘Controleer of uw factuur en paklijst aan alle eisen voldoen om de aangifte van uw goederen verder te kunnen verzorgen’

oproep van Mainfreight Transport aan zijn klanten

Het bedrijf doet dan ook een dringend beroep op zijn klanten: “Controleer, voor u de zending bij ons boekt en de data bij ons aanlevert, of uw factuur en paklijst aan alle eisen voldoen om de aangifte van uw goederen verder te kunnen verzorgen.” Ook vraagt Mainfreight zijn klanten de tiencijferige HS-code voor de invoer en de achtcijferige HS-code voor de uitvoer door te geven. 

Brexit = geen probleem

Een bedrijf dat zich totaal niet herkent in het beeld dat Transporeon en bovengenoemde collega-vervoerders schetsen, is Banken Champignons uit Wijchen. Logisch, aldus directeur/eigenaar Rob Banken: “Er zijn immers afspraken gemaakt tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk over de snellere doorstroom van agf, de zogenoemde Green Lane. Afgesproken is dat dat er voor agf niet te veel controles zijn, omdat het bederfelijke waar betreft. Het eerste halfjaar van 2021 zijn er daarom nauwelijks controles. Bij ons loopt het transport naar de UK sinds de brexit dus goed, zonder vertragingen. Gelukkig niet, want dat zou een probleem zijn voor onze op 2 ÂşC gekoelde goederen – verse paddenstoelen – die een korte houdbaarheid kennen.”

banken transport champignons brexit eurotunnel

De vrachtwagens van Banken worden zoals gezegd ook niet tot nauwelijks gecontroleerd. “Wel hebben natuurlijk ook de documenten goed op orde. Zowel voor de boot via Hoek van Holland-Harwich als ook via de Eurotunnel zijn er niet of nauwelijks vertragingen. Wij melden onze vrachtwagen voor overtocht per boot aan bij Portbase. Dit gaat allemaal digitaal. Voor de Eurotunnel boeken we een ticket, waarbij een boarderpass wordt aangemaakt. In beide gevallen scannen ze de kentekens en als alle documenten dan correct zijn, dan kun je zo doorrijden. Wij rijden wekelijks met zes of zeven vrachtwagens naar de UK en onze chauffeurs gaan mee over. Chauffeurs moeten bij retour naar Nederland een negatieve coronatest overleggen.”

Twintig keer vergaderd

Banken Champions is sinds 2018 bezig geweest met de voorbereidingen voor de brexit.  “We hebben daarvoor meer dan twintig intensieve vergaderingen met meerdere afdelingen gehad”, vertelt Banken. “Het loopt nu zo goed dat meerdere bedrijven ons gevraagd hebben of wij hun goederen willen vervoeren naar de UK en terug. We staan daarvoor open als het voor een win-win is.”

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen:

Auteur: Annelies van Stijn