‘Veel mensen van buiten de sector hebben er een achterhaald beeld van’

Lisette van Herk is nieuw in de sector, maar eigenlijk ook een zijinstromer en doorstromer. “Als klein meisje reed ik vaak mee met mijn vader die vrachtwagenchauffeur was. Dat was spannend en leuk en ik voelde me de queen of the world. De arbeidstijden waren toen heel anders zonder tachograaf. Mijn vader moest midden in de nacht weg en kwam meestal pas laat in de avond thuis. In het weekend ging hij de auto wassen. De baas schreef de ritten achter op een sigarendoos, later kwam hier meer lijn in met de komst van een planner. Het transport was ook meer fysieke arbeid. Nu is het rijden makkelijker geworden met stuurbekrachtiging, automatisch schakelen en tilhulpmiddelen en wordt de chauffeur meer ondersteund. Er is veel veranderd als je de tijd waarin mijn vader chauffeur was vergelijkt met de huidige tijd, maar in de toekomst gaat er ook veel veranderen. Verandering is een constante.”

Bezoek aan bedrijven in de sector

In de kennismakingstijd heeft Van Herk veel bedrijven in de sector bezocht. “Wat mij opvalt zijn de trots op en het plezier in het werk bij iedereen die werkt in de sector. Dat beeld herken ik van vroeger bij mijn vader. Maar het was voor mij een openbaring dat het transport en de chauffeurs zó belangrijk zijn voor de maatschappij en dat het werk van iedereen ertoe doet en essentieel is. Dat belang had ik mij eerder niet gerealiseerd. Wat verder kenmerkend is in de sector, is dat iedereen, werkgevers én werknemers, zijn schouders eronder zet om alles in goede banen te leiden. Zeker ook nu met alle uitdagingen in coronatijd en met de krapte op de arbeidsmarkt. Verder is opmerkelijk dat veel mensen van buiten de sector een achterhaald beeld hebben van de sector. Zij zijn er bijvoorbeeld niet van op de hoogte dat er steeds meer mogelijk is op het gebied van werk-privébalans. De sector heeft zich op sociaal gebied ontwikkeld en grote slagen gemaakt.”

‘Niet alleen vrouwen maar ook steeds meer mannen vinden de werk-privébalans belangrijk en willen graag parttime werken’

Lisette van Herk, Directeur bij STL

Door die veranderde omstandigheden in de sector kunnen volgens Van Herk ook vrouwen er nu heel goed in werken. “De werkdagen zijn beter planbaar en de mogelijkheden heel divers. Veel vrouwen willen ook graag in de sector werken en ondernemers verwelkomen hen graag in hun bedrijf. Veel ondernemers waar ik op bezoek ben geweest in de kennismakingstijd vonden het ook leuk dat de directeur van STL nu een vrouw is. Overigens vinden niet alleen vrouwen maar ook steeds meer mannen de werk-privébalans belangrijk en willen graag parttime werken. De behoeftes zijn veranderd, waar de bedrijven op inspelen.”

Krapte op de arbeidsmarkt

In november van het afgelopen jaar bezocht Van Herk twee zijinstroomevents in Nijmegen en Rotterdam, waar meer dan honderd mensen per locatie de bijeenkomsten bezochten. “Ik was blij verrast dat zoveel mensen interesse hebben om in de sector te werken. Het beroep wordt nog steeds goed gewaardeerd vanwege de vrijheid, het contact met mensen en de baanzekerheid. Vanwege de arbeidsmarktkrapte, die is ontstaan als gevolg van de vergrijzing, ontgroening en economische groei, gaan wij in 2022 door met het organiseren van dergelijke events op een creatieve manier die coronaproof is, bijvoorbeeld online. Dat hebben we eerder ook gedaan en de instroom van nieuwe leerlingen en zijinstromers week niet af van de jaren daarvoor. We doen onderzoek naar hoe we mensen het beste kunnen bereiken. Dat kunnen we doen, omdat we sectorbreed georganiseerd zijn met een bestuur dat bestaat uit vertegenwoordigers van werknemers- en werkgeversorganisaties in de sector.”

lisette van herk is directeur van sectorinstituut transport en logistiek
Lisette van Herk: “Het is belangrijk voor werkgevers dat zij weten wat hun medewerkers nodig hebben en wat de ambitie van hun mensen is.”

Behoud van mensen

Een belangrijke taak van STL is bij te dragen aan de balans op de arbeidsmarkt in de sector. “Er zijn wel bedrijven die zaken voor zichzelf kunnen regelen, maar niet alle bedrijven”, licht Van Herk toe. “Om de instroom van nieuwe werknemers voor de hele sector te vergroten organiseren wij onder andere de genoemde zijinstroomevents en hebben we een vacaturebank ontwikkeld. Daarnaast ondersteunen onze adviseurs bedrijven ook met het werven en selecteren van nieuwe werknemers. Maar belangrijker nog is aandacht voor het behoud van mensen in de sector, dus duurzame inzetbaarheid. Op dit moment praat iedereen erover en dat blijft ook belangrijk in de toekomst. Duurzame inzetbaarheid van medewerkers houdt in dat ze gezond, vitaal en met plezier zo lang mogelijk hun werk kunnen blijven doen. Dat pakken wij met onze adviseurs structureel met allerlei interventies aan. Wij hebben daarvoor veel expertise in huis en delen graag onze best practises. Voor ondernemingen kost duurzame inzetbaarheid van bestaand personeel minder inspanning dan nieuwe mensen werven.”

Persoonlijke aandacht voor medewerkers

De STL-directeur vervolgt: “Duurzame inzetbaarheid heeft ook te maken met goed materieel, maar begint met persoonlijke en oprechte aandacht. Het is belangrijk voor werkgevers dat zij weten wat hun medewerkers nodig hebben en wat de ambitie van hun mensen is. Ik realiseer me dat strategische personeelsplanning en investeren in goede arbeidsomstandigheden uitdagingen zijn voor de dag van morgen. Om werkgevers én werknemers te informeren wat zij in de toekomst voor nieuwe ontwikkelingen kunnen verwachten, hebben wij de Kamer van de Toekomst gelanceerd. Dit platform, dat ook is bedoeld voor interactie met de doelgroep, gaan we in 2022 uitbreiden.” 

Die aandacht voor de arbeidsmarkt is en blijft nodig, stelt Van Herk tot slot. “Zonder de mens in het transport staat alles stil.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie