‘Beperking cabotage leidt tot reverse modal shift’

Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: Cees de Waard (61)
Bedrijf: De Waard Transport & Logistics, Noord-Scharwoude
Functie: Directeur/eigenaar

Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?
“¨Transport was niet direct mijn eerste keuze. In mijn studententijd, heao en doctoraal economie, was er ruimte om als internationaal chauffeur te werken. Dat was een leerzame tijd zonder mobieltjes, meer grensoponthoud en onbetrouwbaardere vrachtwagens. Maar je wereld wordt groter. Door privéomstandigheden kwam ik in 1987 op de planning terecht. We zijn daarna met intermodaal vervoer gestart en ik ben met het gezin naar Italië verhuisd. Een goedwerkende eindpuntorganisatie was immers onontbeerlijk. Inmiddels kennen we de taal en de cultuur van Italië goed. 

Ons gezin is in 2002 teruggekomen naar Nederland. Het was niet de makkelijkste tijd in een Europa zonder grenzen; ons verdienmodel stond onder druk. Maar ik zeg altijd: werken in transport loutert en met passie in je genen kun je je handhaven in goede en slechte tijden. Elke tijd kent andere uitdagingen en verschillende oplossingen. 

De marges in onze sector zijn smal. Je doet alles voor de continuïteit van het familiebedrijf. Ik geniet van de vele uitdagingen, van de jongeren met frisse ideeën en van de vele duurzame contacten die wij in onze lange historie hebben opgebouwd. Als Italië-specialist heeft De Waard Transport & Logistics een goede duurzame reputatie. Onze missie ‘Duurzaamheid op alle fronten’ heeft ons een goede toekomst opgeleverd. Wij kennen de ‘waarde’ van het bedrijf, een familiebedrijf waarin zaken en privé door elkaar lopen met collega’s, familie, vrienden, klanten en personeel. Vergelijkbaar met Italië.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“Overheden moeten zich inzetten voor het creëren van goede, betrouwbare, veilige en vooral duurzame randvoorwaarden. Transport is de bloedsomloop van de samenleving en dus belangrijk voor onze economie. Men wil in Europa een gelijk speelveld creëren, met eerlijke concurrentie en sociale harmonisatie. Daarvoor is het Mobility Package als richtlijn ingesteld. In de dynamiek van deze tijd zijn de gevolgen daarvan niet allemaal voordelig voor onze internationaal transportsector. De vrachtwagens gaan straks één keer per acht weken terug naar de standplaats en de cabotage wordt sterk beperkt. Met de invoering van het Mobility Package gaan we meer CO2 uitstoten in een transportmarkt die compleet is veranderd door de schaarste aan mensen en middelen. 

Ons bedrijf doet veel duurzaam intermodaal vervoer; bijna elke laadeenheid gaat op de trein. De beperking van cabotage zal leiden tot een reverse modal shift, terug van het spoor naar de weg.

Lees ook: Nieuwe tachograaf kan controleren op cabotage- en detacheringsregels

Door het tekort aan chauffeurs en transportmiddelen zal de transportmarkt krimpen. Bij een grotere vraag draagt het Mobility Package onder andere bij aan stagnatie van het aanbod, vergroting van de CO2-uitstoot en meer inefficiënties in de vrije markt. Men houdt te weinig rekening met de dynamische economische omstandigheden. Ook wordt geen rekening gehouden met een sterk veranderde transportmarkt, de gevolgen van de coronacrisis en het gebrek aan en een sterk verschil in handhaving in EU-lidstaten.

De kwaliteit van de dienstverlening in het intermodaal vervoer wordt niet beter. Het systeem schiet tekort om de duurzame groei van het internationale wegvervoer te kunnen overnemen. Dat vereist meer inspanning van de belanghebbenden in het multimodale transportsysteem en meer steun uit Brussel. Welke politicus gaat hierover met ons in gesprek?”

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“Wij zijn voor een gelijk speelveld in de EU met eerlijke concurrentieverhoudingen. Ons verdienmodel is niet gericht op het ontduiken van sociale regels en het ontwijken van wetgeving. Het Mobility Package zorgt echter wel voor verstoring van de markt, want lonen zijn minder ongelijk dan men veronderstelt, zeker als men kijkt naar bruto-nettoverhoudingen in Europa.

Zorg voor een minimum Europees chauffeursloon met gelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. We krijgen meer regels en meer administratieve lasten door de invoering van het Mobility Package. In de EU zou intermodaal vervoer moeten vallen onder het CMR-verdrag, waarbij het niet uitmaakt of je een traject in Europa uitbesteedt aan ‘groene’ spoorwegen of de rit met een collega-charter over de weg rijdt. Ook zou de rit tussen een terminal in een EU-land van en naar de eindbestemming niet moeten vallen onder cabotagewetgeving. Intermodaal vervoer wordt in 2022 afgeremd. 

‘Als Nederland de woningnood wil verminderen, moet er ook een mobiliteitsplan komen. Eerst bewegen en dan bouwen!’

Cees de Waard, directeur/eigenaar van De Waard Transport & Logistics

Ik zou de ‘Return Home Vehicle’-regel in het Mobility Package opschorten. Het voorkomen van sociale misstanden met bijvoorbeeld ‘kamperende’ chauffeurs kan net zo makkelijk worden bereikt met betere handhaving met behulp van de nieuwe smarttachograaf. Een chauffeur is niet gebonden aan zijn voertuig. Er dreigen in 2022 talloze vrachtwagens leeg te gaan rijden met veel extra CO2-uitstoot. 

Dat elk voertuig bij overschrijding van een EU-landsgrens verplicht moet stoppen om de landcode aan te passen in de tacho is sowieso onnodig, inefficiënt en heel onveilig.

Voor het internationale vervoer zouden snellere en betrouwbare treinen, in continudienst 360/24, met snelle verbindingen en verhoogde prioriteit op het spoor een uitkomst bieden. Als Nederland bouwplannen heeft om de woningnood te verminderen, moet je ook denken aan een integraal, veilig en duurzaam mobiliteitsplan. Eerst bewegen en dan bouwen! Niet alleen wegen aanleggen, maar ook goede ov-verbindingen en regionale veilige fietsplannen. Het wensenlijstje is lang en de realisatie ervan kost energie. Als ondernemer pleit ik voor actieve deelname aan onze belangenbehartigers, zoals TLN. 

Een goede cao, weinig files, harmonisatie van (inter)nationale regels en eerlijke handhaving van arbeidstijden moeten allemaal in goed overleg geregeld worden. Dat gaat niet vanzelf. Met visie en aandacht voor alle partijen vanuit onze sector vergroten we de invloed op de politieke besluitvorming. Samenwerking, kennis delen en het streven naar een optimale werkomgeving heeft ons veel gebracht.”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Onze vrije tijd is gericht op sportief bezig zijn. Afhankelijk van het seizoen doen we graag aan water- en wintersport. Lezen is altijd een ontspannende tijdsbesteding. In boeken en vakliteratuur vind je vaak de antwoorden op uiteenlopende zaken. Naast bestuurlijke zaken ben ik al jarenlang lid van de plaatselijke Rotary, een club met een no-nonsensecultuur. Je steekt daar veel op van mensen uit een heel ander vakgebied. Het is jammer dat we in Covid-19-tijd wat beperkt zijn, digitaal overleg is niet mijn ding. Voor werk en privé gaan we graag naar Italië. Dat voelt als thuiskomen. Goede contacten onderhouden met Italianen is ons veel waard!”

Lees ook:
‘Hoe veerkrachtig de sector ook is, we kunnen niet alles oplossen’

“Vijfjarenplannen heb ik zien veranderen in eendagsplannen”, vertelt Susanne Dirksen, salesmanager bij Schavemaker Transport. “Het geeft aan hoe veerkrachtig de sector is. Maar hoe veerkrachtig we ook zijn, er liggen nu veel grote zaken die wij niet kunnen oplossen.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn