Dit jaar fuseren Simon Loos en Peter Appel Transport tot één grote logistieke dienstverlener onder de naam Simon Loos. De nieuwe organisatie richt zich op verhoging van dienstverlening aan de klant. Speerpunten zijn daarbij digitalisering, verduurzaming en opschaling. Met het Simacan-platform worden alle transportoperaties direct samengevoegd. Zo kan er direct worden gestart met een efficiëntie- en effectiviteitslag; er hoeft bovendien niet gewacht te worden op integratie van de bestaande IT-systemen.

Simacan werkt mee aan koers Simon Loos

Simacan is trots dat het de strategische koers van Simon Loos – de transitie van twee logistieke bedrijven naar één datagedreven organisatie – met ingang van 1 april mede vormgeeft. "Het Simacan-platform biedt Simon Loos de mogelijkheid om niet alleen inzicht en transparantie te bieden aan alle stakeholders intern, maar juist ook aan externe partijen, zowel opdrachtgevers als ontvangers”, legt Simacon-ceo Rob Schuurbiers uit. "Dit gebeurt uiteraard conform de geldende privacyregelgeving en datavertrouwelijkheid, die op het platform worden gehanteerd."

Volgens Schuurbiers is de samenwerking met Simon Loos is een bevestiging dat het "ons platform voor vervoerders waarde levert. Afgelopen jaren hebben wij de transitie ingezet om de functionaliteit op het platform flink te verrijken. Naast het optimaal ondersteunen van samenwerking tussen verladers en vervoerders, waarin we ook blijven innoveren, geeft deze samenwerking een extra boost om sterk in te blijven zetten op functionaliteit die vervoerders helpt in hun verregaande digitalisering.”

Beter overzicht

Door de fusie van Simon Loos en Peter Appel Transport ontstaat Nederlands grootste transportbedrijf in retaildistributie ontstaan, aldus het bedrijf. Simon Loos is dan een onderneming met meer dan 3.000 medewerkers en 1.400 voertuigen, verdeeld over ruim zeventig standplaatsen in heel Nederland. Martin Knol, cfo bij Simon Loos, is dan ook blij met de samenwerking met Simacan. "Straks kunnen planners en ritbegeleiders veel meer overzien doordat ze alleen hoeven te focussen op excepties, hebben direct contact met chauffeurs, opdrachtgever en ontvanger, zelfs als de rit vercharterd is. Doordat alles gelogd wordt, kan de administratie direct verder. De volgende stap is dat de door Simacan berekende verwachte verstoringen het planpakket aanpassing suggesties gaat doen. Zodat de planner nog sneller en beter kan acteren."

Optimale samenwerking in transportproces

De ambitie van Simon Loos is om binnen twee jaar naar een optimale samenwerking tussen de drie fases (pre-, on- en post-trip) in het transportproces te gaan. De ondersteuning van samenwerking op gebied van administratie, planning en monitoring moet er voor zorgen dat verstoringen en inefficiëntie vroegtijdig worden opgespoord en geminimaliseerd."

Inzicht en transparantie

Met behulp van het Simacan-platform biedt Simon Loos zijn klanten inzicht en transparantie, zonder hen direct toegang te hoeven verschaffen tot het eigen IT-landschap. Doordat zowel procesbegeleiders als klanten, en zelfs ontvangers, optimaal op de hoogte zijn van de actuele orderstatus en exact weten wanneer orders geleverd worden, zal dit de voorspelbaarheid doen toenemen.
Tijdens de implementatie zal de inzet van verschillende functionaliteiten nader onderzocht worden op hun mogelijke toegevoegde waarde. Zo kunnen chauffeurs van Simon Loos na de volledige implementatie de mogelijkheid krijgen tot extra begeleiding tijdens hun rit in de vorm van Simacan’s ‘last mile guidance’, waarmee altijd de juiste en meest veilige route gereden wordt. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht van een 2-wegchatmogelijkheid zodat de chauffeur niet meer hoeft te bellen naar kantoor voor wijzigingen in het leveringsproces, maar dit direct doet via een live-interface met het bestaande boordcomputerplatform of met charters via het driverappplatform. Dit zal moet weer bijdragen aan een veiligere en efficiëntere uitvoering van het transport.