De Nederlandse transportmarkt is een nieuw product rijker. Carver Cargo is zijn naam. Een driewielig licht elektrisch voertuig (lev) met een breedte van iets minder dan 1 meter. De Carver beschikt over 500 liter vrachtruimte, die kan worden voorzien van isolatie om lading warm of juist koud te vervoeren. De aandrijving gebeurt elektrisch en de fabrikant geeft een actieradius op van 100 kilometer. Voor een voertuig dat bijna uitsluitend in de stad zal worden gebruikt, is dat voor een dag over het algemeen ruim voldoende. De Carver heeft één wiel aan de voorzijde en twee achter. De opbouw helt mee met bochten, de beide achterwielen blijven (natuurlijk) aan de grond. Hoe ver de Carver in de bocht moet hellen, wordt berekend door razendsnelle elektronica. Het zorgt voor een natuurlijke zwaartekrachtpunt, waardoor de lading stabiel op zijn plaats blijft. De bestuurder van de Cargo mag ermee op pad met een leeftijd van minimaal 16 jaar en AM-rijbewijs.

Carver in de lease

Een zakelijke gebruiker van de Carver Cargo is Stephan van Veen. Hij is eigenaar van een aantal Domino’s Pizza-restaurants in Noord-Holland. Op het moment van het gesprek deed één elektrische Carver zijn werk al gedurende drie maanden volkomen probleemloos; aanleiding voor een aanvullende order voor nóg drie Carvers. Van Veen: “De Carvers rijden bij ons als leasevoertuigen. Als je de kilometerprijs vergelijkt met die van een bromfiets met verbrandingsmotor, dan is die laatste wel flink in het voordeel. Maar wij vinden dat je het bijna niet meer kunt maken om met zo’n ding te komen voorrijden om een maaltijd af te leveren.” 

Korte instructie en dan de weg op

De Carver heeft bij Van Veen geen vaste berijder, dat is bij een bedrijf als Domino’s bijna niet mogelijk waar het voertuig bijna continu in gebruik is. “In principe rijdt iedereen met de Carver, maar wél na een korte instructie.” Zo heeft de Carver bijvoorbeeld een parkeerrem en wat afwijkend werkende richtingaanwijzers. Vooral die parkeerrem is wel ‘een dingetje’, maar ook het meebewegen in bochten. “Het lijkt allemaal heel bijzonder, maar in de praktijk rijden de mensen er binnen de kortste keren mee weg.” 

Sollicitant brengt Domino’s Pizza op idee

Ondanks een beperkt netwerk van Carver is Van Veen heel tevreden over de service van het bedrijf. “Onze beslissing om nu met nog eens drie Carvers te gaan rijden, werd razendsnel ingevuld met drie tijdelijke voertuigen, terwijl die van ons nu worden klaargemaakt.” Hoe kwam Van Veen op het spoor van Carver? “Dat ging via een opvallende omweg. Er kwam hier een sollicitant die hoorde dat wij zochten naar een goed alternatief voor onze bezorgbrommers. Zij noemde de Carver.” 

carver cargo
De Carver Cargo beschikt over een laadruimte van 500 liter.

En die is het dus geworden. Voor de fabrikant van de elektrische stadsvoertuigen is Domino’s de eerste wat grotere klant in de transporthoek waarmee het merk naar buiten kan komen. Andere contracten staan op het punt van afronden, maar de definitieve handtekening ontbreekt nog. De fabrikant verwacht dat voor de zomer diverse bedrijven een Carver Cargo in gebruik nemen.