In een theaterzaal pakt Senior Vicepresident Volvo Trucks Europe North & Central Jessica Sandström die ochtend het podium. Even later onthult ze, begeleid door spannende muziek, de FH Aero Electric, die onder een zwarte doek verscholen zat. Deze vrachtwagen kenmerkt zich door het aerodynamische design. Zo is de voorkant van de cabine 24 centimeter langer dan die van de standaard Volvo FH. Daardoor is de cabine aerodynamischer. Dat zorgt niet alleen voor een lager brandstofverbruik, maar ook voor een betere rijstabiliteit bij winderige omstandigheden. Daarnaast zijn de bumpers eraf en de hoeken afgerond. “Door dat alles blijft de wind dichtbij de truck”, vertelt een deskundige even later. Dat levert minder weerstand op.

Dankzij de verbeterde aerodynamica en het nieuwe Camera Monitor System, kan de nieuwe Volvo FH Aero tot 5% besparen op energieverbruik en emissies. Maar het werkelijke verbruik is natuurlijk wel afhankelijk van allerlei factoren, geeft Volvo mee. Waaronder de rechtervoet van de chauffeur.

De nieuwe Aero-truck is verkrijgbaar in vier varianten. De modellen zullen dit en volgend jaar stap voor stap op de markten geïntroduceerd worden: de Volvo FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero op (Bio-) LNG en FH16 Aero.

De aerodynamica komt eveneens ten goede aan FH Aero Electric, door betere vrijloopeigenschappen. Daardoor kan de energie worden geregenereerd, zodat die kan worden teruggevoerd naar de accu tijdens het remmen of bergafwaarts rijden.

Elektrische aandrijving

Volvo lanceert ook haar eerste vrachtwagenmodel ooit dat alleen met elektrische aandrijving is ontwikkeld: de FM Low Entry. Dat is een elektrische truck waarmee je volgens de fabrikant veilig en efficiënt kunt rijden in stedelijke gebieden.

De truck is bedoeld voor zwaar gebruik in steden, bijvoorbeeld afvalbeheer, distributie en bouw. Door de lage rijpositie heeft de chauffeur goed zicht. Het zicht van de FM Low Entry heeft hem een vijfsterrenclassificatie opgeleverd in de Direct Vision-norm, die zware voertuigen in Londen, Groot-Brittannië beoordeelt, en in het vierde kwartaal van 2024 van kracht wordt.

De FM Low Entry is gebaseerd op het FM-model van Volvo. De cabine is verlaagd en naar voren verplaatst en de lage instap en vlakke vloer maken het gemakkelijk om erin en eruit te komen. De verkoop start in het eerste kwartaal van dit jaar en de productie in het tweede kwartaal.

De Volvo FH Electric zal ook worden aangeboden in de nieuwe Aero-versie. Deze truck is verkozen tot International Truck of the Year 2024. Verder wordt de Volvo FH16 de krachtigste truck in de sector met een geheel nieuwe, efficiënte 780 pk-motor voor zware opdrachten.

Lees ook: Nieuwe Volvo FH Aero nog energiezuiniger

Nieuwe motor

Voor haar FH16-truck bracht de fabrikant een nieuwe motor op de markt. Met de 17-liter Euro 6-motor die de FH16 aandrijft, moet rijden op hoge snelheden met zware ladingen geen probleem meer zijn. De  motor is ontwikkeld voor veeleisende transporttaken en heeft drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd tot 3.000 Nm, 3.400 Nm en 3.800 Nm in de topversie. De hogere vermogens- en koppelniveaus vertalen zich volgens Volvo in een snellere respons van de motor, betere rijeigenschappen, productiviteit en een efficiënter brandstofverbruik.

De D17-motor is uitgerust met een efficiënte turbocompressor. Die verhoogt het reactievermogen en moet de rijervaring verbeteren. Het gepatenteerde golfzuigerontwerp optimaliseert de verbranding en vermindert uitstoot, terwijl het nieuwe injectiesysteem voor het brandstofverbruik zorgt en de verhoogde piekcilinderdruk een hoog vermogen mogelijk maakt.

Met een uitstekende motorrespons is het remvermogen van de motor over het hele toerentalbereik verbeterd. Daardoor kan sneller worden geschakeld. Dat zorgt voor minder slijtage van de remblokken en schijfremmen, terwijl de chauffeur efficiënter bergafwaarts kan gaan.

Biobrandstoffen

De D17-motor is gecertificeerd voor gebruik op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, waterstofbehandelde plantaardige olie) in alle vermogensklassen. De versie met 700 pk heeft ook een certificaat voor 100% biodiesel (B100). De versnellingsbak is bijgewerkt tot 3.800 Nm en de interne versnellingsbak-efficiëntie is verder verbeterd op de versies met 3.000 Nm en 3.400 Nm.

Volvo start de verkoop van de FH16 met de nieuwe motor medio 2024. De productie begint in de tweede helft van 2024.

Camera’s en spiegels

Volvo beveelt het Camera Monitor Systeem aan voor haar trucks. Dat is in de visie van het bedrijf aerodynamisch. Daarnaast is het volgens de fabrikant veiliger dan spiegels, maar het is wel wennen. Overigens zijn spiegels op de Aero nog steeds gewoon een optie. Jaarlijks vallen er mondiaal 1,2 miljoen doden in het verkeer, haalt een Volvo-medewerker aan bij de presentatie over veiligheid in Göteborg.

Naar rechts gaan met een vrachtwagen is altijd gevaarlijk, aldus de Zweedse veiligheidsmedewerker. Als je kiest voor de optie met camera’s, dan zitten aan de rechterkant van de truck twee exemplaren. De ene is naar beneden gericht, de andere naar achteren. Verder zijn ze uitgerust met infrarood en cameraverwarming. En als er sprake is van sneeuw, filtert de camera het licht, zodat er minder reflectie te zien is. Verder zijn de schermen met camerabeelden kleiner dan spiegels, waardoor de chauffeur in de cabine meer zicht heeft. Door de spiegels zie je een deel van de weg niet.

In het Experience Center staan op de grond twee voetafdrukken geschilderd. Als je op die positie gaat staan, lijkt het alsof je achter het stuur van een truck zit. Voor je neus een foto van een kruispunt. Precies achter de spiegel zitten drie voetgangers verscholen, die oversteken. En die ontgaan je op dat moment dus.