De Volvo F-serie was de aflossing van de F-serie in 1993. Volvo Trucks kwam met een, voor die tijd gewaagd, gestroomlijnd ontwerp op de markt met een compleet nieuwe generatie motoren. Dat de allereerste FH voorzien was van de 16 liter-motor, had een praktische reden. De nieuw ontwikkelde D12 krachtbron was namelijk nog niet beschikbaar toen deze truck als pre-productiemodel werd gebouwd. De 16 liter-motor, die ook al in de F16 modellen stond, lag gewoon op de plank.

Ovale remtrommels

De truck, met een chassisnummer dat eindigt op 0001, stond 25 jaar lang in het Volvomuseum in Göteborg. Om de truck klaar te maken voor het evenement in Zuid-Duitsland moest hij eerst een grote beurt ondergaan, maar alles bleek probleemloos te werken. Alleen de remtrommels waren ovaal geworden door het lange stilstaan met de rem erop. Die werden dus vervangen. Verder volstond nieuwe olie, filters en banden om de truck rijklaar te maken voor de deelnemende journalisten. Een gewaagd plan van Volvo, want dit museumstuk is onvervangbaar en de meeste journalisten hebben vandaag de dag maar weinig ervaring met een handgeschakelde truck.

Rookwolkje

De FH16 520 is zonder meer het meest vervuilende voertuig in de line-up die Volvo heeft neergezet in Zuid-Duitsland. De Euro-2 trekker voldeed in zijn tijd aan alle eisen, maar dat ging nog wel gepaard met een rookwolkje als er vermogen gevraagd werd. Daarvan is beslist geen sprake bij de drie jongere neefjes van de oude FH16. De nieuwe FH 500 LNG truck bijvoorbeeld is, zeker op BioLNG bijzonder duurzaam, en dat geldt ook voor de FH 500 I-Save.

De FH electric is zonder meer de meest duurzame van het stel. Deze truck heeft namelijk geen uitlaat, en op groene stroom is dit de meest schone vorm van transport. Om dat goed te kunnen vergelijken, heeft Volvo het energieverbruik van de vier trucks in kW uitgedrukt.

Rijden met de nieuwste generatie van Volvo is comfortabel, stil en met alle gemakken van de nieuwste assistentiesystemen. De stuur-assistentie houdt de truck binnen de lijnen en de ACC en het Volvo I-See systeem zorgen voor een veilige afstand en de meest efficiënte manier van rijden. Als er iets in de dode hoek opduikt, dan waarschuwt de truck daarvoor, net als bij een dreigende aanrijding. In zo’n geval remt de Volvo zelf af tot stilstand. Schakelen, of de motorrem bedienen, doet de techniek voor de chauffeur en bij het manoeuvreren zorgt Volvo Dynamic Steering voor een uiterst lichte en precieze besturing.

Lees ook: 'Truck of the Year 2024'-award voor Volvo FH Electric

Range van 1.000 kilometer

Het verschil tussen de I-Save en de nieuwste generatie LNG-trucks is amper merkbaar qua beleving, al is het geluidsniveau in de LNG-truck zo mogelijk nog lager dan dat van de diesel. En i n de elektrische FH is er alleen windgeruis te horen. Overigens is de FH LNG vernieuwd, met onder meer een 10% grotere tank en een verhoogde efficiency. Als gevolg daarvan is de range vergroot naar 1.000 kilometer.

Energie-efficiency

Volvo hield tijdens de ritten nauwgezet het verbruik bij, maar hoe vergelijk je een elektrische truck met een Euro-6 diesel, een LNG-truck en een Euro2 diesel?

Als we puur naar de liters diesel kijken, dan scoort de oude FH16 maar liefst 27,5 liter. De I-Save diesel doet het met vijf liter minder per 100 kilometer. Kijken we naar de gebruikte kWh per 100 kilometer, dan scoort de oude FH16 uiteraard het laagst, met gemiddeld 276 kWh/100 km. De I-Save diesel verbruikte 218 kWh/100 km, de LNG-truck 206 kWh/100 km en de Volvo FH electric 116 kWh/100 km. Qua energie-efficiency is de FH electric dus de beste van de vier. 
Terug in de tijd

Na al deze moderne trucks stappen we in de oude FH16 520 Globetrotter. Nadat ik de tachograafschijf hebben ingevuld, wordt de motor gestart en verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. De zes-versnellings rangebak met splitter biedt in totaal 12 verzetten, en dat vergt heel even aandacht. Al snel gaat het als vanzelf. Schakelen is kennelijk net als fietsen, je verleert het nooit.

Opvallend is het vermogen dat meteen wordt losgelaten op de wielen. Daar komt geen uitstoot-verminderende elektronica tussen, en dat voel je. Achtervolgd door een klein rookpluimpje trekt de oude dame de nieuwe FH 500 I-Save er meteen vlot uit. Het rijden met de oude Volvo is een waar genot, en geeft een compleet andere beleving.

In de moderne trucks is het een kwestie van alles instellen en het stuur vasthouden. En zelfs als je dat even niet doet, dan corrigeert de stuur-assistent. Daarentegen is rijden met de oude FH16 echt het bedienen van een machine. Je bent als chauffeur bezig met de techniek, en het samenspel van de versnellingen en het toerental, met steeds een oog op de toerenteller. En natuurlijk is dat minder efficiënt, minder duurzaam, comfortabel en veilig, maar het blijft leuk om af en toe nog even met zo’n oldtimer te mogen rijden.

Tekst: Iep van der Meer