Wil je als transportbedrijf ervaren hoe het is om elektrisch de weg op te gaan? Klop dan aan bij Bluekens. Daar kun je een elektrische vrachtwagen of LCV (light commercial vehicle) huren voor bijvoorbeeld een jaar maar ook iets langer. Of je huurt er één omdat je even extra capaciteit nodig hebt. De medewerkers denken ook met je mee over de financiering en laadinfra.

“De klant is zoekende”, merkt manager EV Gert-Jan Jonker. “Vaak zijn de investeringen te groot om een elektrische truck of LCV te kopen.” En bij het voertuig houdt het niet op. “Je moet ook laadinfrastructuur tot je beschikking hebben. En wat betekent het feitelijk om elektrisch te rijden? Hoe werkt het uit in je bedrijf?”

Elektrisch rijden is niet iets wat je zomaar oppakt. “Zie het als een serieuze transitie.” De klant die Bluekens belde omdat de elektrische vrachtwagen onderweg leeg stond, is een goed voorbeeld. De temperatuur buiten was gedaald tot onder het vriespunt, maar de planning had geen rekening gehouden met een mindere performance van de truck door de kou. Even over het hoofd gezien. “Die fout maken ze daar nooit meer”, weet verhuurcoördinator Arjan Schrauwen zeker.

De organisatie heeft ruim vijftien jaar ervaring met elektrische voertuigen. De organisatie sloeg dit pad in met zogenoemde conversies, dieselauto’s die werden omgebouwd naar elektrisch. Sinds 2021 is de organisatie ook gestart met de verkoop en service van BYD etrucks. Die zijn van meet af aan al elektrisch. Bluekens EV werkt landelijk. De verhuurafdeling opereert regionaal.

Leasecontracten

Je kunt een elektrische vrachtwagen leasen. Bijvoorbeeld via Bluekens. “In de praktijk zijn het vaak bestaande relaties waarmee wij leasecontracten afsluiten”, vertelt Schrauwen. “Die bedrijven moeten financieel wel gezond zijn”, vult Jonker aan. “Als wij hen een leasecontract aanbieden, gaan wij daar een risico mee aan.” Een rentepercentage wil hij niet noemen. Wel hecht hij aan relaties. “Je kent elkaar goed en daarom ga je met elkaar in zee. En uiteindelijk vormen de wielen op de weg (van die elektrische truck) onze zekerheid.” Inmiddels hebben twintig bedrijven leasecontracten bij hen afgesloten voor zo’n 150 trucks.

Traditionele banken als ING, ABN AMRO en de Rabobank zijn ook actief op de leasemarkt. “Je ziet de worsteling van de huisbankiers van ondernemers met deze financiering”, omschrijft Jonker. “Dat is wel een dingetje voor hen. Op congressen vertellen ze goede verhalen, maar als potentiële klanten van ons aankloppen voor hulp bij de transitie, dan vragen banken veel zekerheden. Daarom besluiten ondernemers regelmatig om dat deel van hun wagenpark ergens anders onder te brengen. Dat betekent soms een hoger maandbedrag.”

Dochter DLL van de Rabobank is flexibeler en heeft meer kennis van elektrisch, merkt Bluekens. En met financier Beequip heeft het bedrijf eveneens goede ervaringen. Daarnaast doen automerken aan financiering. Zoals Renault Elektrisch en Volvo. Zij hebben een andere insteek dan de banken. “Volvo en Renault willen simpelweg dat de wielen op de weg blijven. Die vrachtwagens zijn hun core business.”

Lees ook: Bluekens: 'Begin met de energie'

Serieus prijskaartje

Laadinfra is een complicerende factor. Daar hangt ook een serieus prijskaartje aan. “Misschien is dat wel duurder dan de vrachtwagen”, merkt Schrauwen op. Afhankelijk van wat je wilt: AC-laden of DC-laden en combineer je dat met zonnepanelen? “Stel je moet elektriciteit gaan bufferen. Denk aan de batterijen in de grootte van een zeecontainer. Dan ben je zo drie tot vier ton kwijt.” Overigens is Bluekens momenteel bezig met de aanleg van laadinfra op eigen terrein voor klanten. De trafohuisjes, stap één, zijn er al.

Jonker vertelt over Nassau Sneltransport in Breda. Die wil elektrische Volvo’s aanschaffen, maar in verband met congestie krijgt het bedrijf geen zwaardere aansluiting op het terrein. “Dus die ondernemer vraagt ons: hoe kunnen wij toch aan energie komen voor die auto’s? De oplossing is gebruik maken van de overcapaciteit aan zonne-energie.” Ook Euser klopte aan bij Bluekens. Zij willen opschalen bij een dc van AH. Een interessante case die nog loopt. “De kunst is dus om grip te houden op je energiekosten, of nog een stap verder te gaan en te kijken naar energie als verdienmodel.”

Energiescan

Bluekens heeft een eigen tak die advies kan geven aan bijvoorbeeld mkb-ondernemers. Via een energiescan. “In de markt lopen veel adviseurs rond”, constateert Jonker. “En ik zeg het netjes: ze beheersen die materie niet altijd even goed door een gebrek aan diepgaande kennis op basis van ervaring en praktijkdata. Juist dat is essentieel om logistieke klanten te helpen met de transitie naar een goed functionerend emissievrij wagenpark.”

De organisatie biedt naar eigen zeggen onafhankelijk advies, zodat een ondernemer weet waar hij staat. “Wij schrijven dat niet ergens naartoe”, zegt hij. “Wij willen hen inzicht geven in de mogelijkheden qua energie en laadinfra. En de gemeente Rotterdam, waarmee wij samenwerken, is zo enthousiast dat we gaan uitbreiden. Ook andere gemeenten zijn geïnteresseerd.”

Om tafel

Met partijen als TDS, die voor een multinationale meubelgigant rijdt, en Technische Unie, overlegt Bluekens regelmatig. “Dan kijken we terug en we blikken vooruit. Kunnen we iets winnen op de energiekosten?”

De kennis die Bluekens de afgelopen jaren heeft opgedaan en die heeft geleid tot deze scan, heeft veel zweetdruppels gekost, vertelt Jonker openlijk. “En tot onze verbazing vragen we ons nu af of dit een dienst is die we in de toekomst verder gaan uitbreiden. Want door de klanten die we nu bedienen, is er inmiddels ook vraag van moederbedrijven ontstaan in verband met elektrificatie. Die opereren internationaal. Wij werken op dit moment alleen nationaal. Dus gaan wij daarin mee?”