BYD doet haar naam eer met deze twee kleine e-trucks. BYD ofwel Build Your Dream is zeker van toepassing op deze twee uitvoeringen die er meer dan goed uitzien. En met de technische kant van deze voertuigen zou het volgens BYD ook wel goed moeten zitten aangezien zij “de enige producent van elektrische voertuigen (NEV) zijn die haar eigen aandrijfsystemen, accu’s, halfgeleiders, motoren en motorregelsystemen heeft ontwikkeld”. In tegenstelling tot de meeste e-trucks van andere merken zijn deze BYD-vrachtwagens uitgerust met een ijzerfosfaatbatterij. Deze is volgens BYD verbeterd dankzij de 28 jaar ervaring die het bedrijf heeft in het ontwikkelen en produceren van krachtige batterijen. “LFP als kathodemateriaal biedt een hoger niveau van veiligheid en stabiliteit vergeleken met conventionele lithium-ion batterijen, en omdat het 100% kobaltvrij is, is het ook een milieuvriendelijke keuze”.

BYD

BYD is een multinationale hightechonderneming die zich toelegt op het benutten van technologische innovaties voor een duurzamer leven. Opgericht in 1995 als producent van oplaadbare batterijen, heeft BYD nu een gevarieerd zakelijk bereik dat de automobielindustrie, railvervoer, nieuwe energie en elektronica omvat, met meer dan 30 industriële parken in China, de Verenigde Staten, Canada, Japan, Brazilië, Hongarije en India.

BYD Europe heeft zijn hoofdkantoor in Nederland en is de eerste overzeese vestiging van de BYD Group. “BYD heeft zich toegelegd op maat gemaakte oplossingen voor de Europese markten en in samenwerking met lokale partners. Samen met onze lokale eTruck partner Bluekens EV, bieden we  oplossingen om de Nederlandse transportindustrie over te laten gaan naar efficiënte en emissievrije voertuigen."

BYD ETM6

De 7,5 ton BYD ETM6 is een stille en wendbare vrachtwagen en daardoor zeer geschikt voor emissievrije distributie in binnensteden alsook voor diverse andere toepassingen. De BYD ETM6 heeft een bereik tot 200 kilometer op een volle accu en het gemak van DC-laden (120kW) waarmee laden van 20% naar 100% slechts 1 uur kost. De wagen kan maximaal 3.990 kilo lading meenemen.

De technologie van de BYD ETM6 heeft zich de afgelopen drie jaar bewezen op de Europese markt. Er is zelfs al een klant die in die tijd ruim 700.000 elektrische kilometers heeft gereden met zijn gecombineerde ETM6-vloot. Het betreffende bedrijf heeft volgens BYD haar totale operationele kosten significant zien dalen.

ETM6

De ETM6 is in het eigen ontwerpcentrum ontworpen door Wolfgang Egger, BYD’s designdirecteur. De buitenzijde laat BYD’s nieuwe ontwerpfilosofie voor elektrische vrachtwagens zien. Het subtiel afgeronde aangezicht en de aflopende taillelijn geven de ETM6 een modern en gestroomlijnd uiterlijk. De deuren zetten deze dynamische lijn voort, inclusief verzonken deurhandels voor een lagere weerstand. Angel Eye-koplampen zorgen voor een uitstekende lichtopbrengst. De gekozen wielbasis maakt de ETM6 wendbaarder waardoor hij een goede optie is voor in de stad. Het chassis is aanpasbaar voor verschillende toepassingen.

De cabine biedt ruimte aan maximaal drie personen en is uitgerust met ergonomische stoelen. De cabine is ook een werkplek met geavanceerde technologie, inclusief een 10,1-inch slimme touchpad voor informatie, entertainment en een digitaal verbonden rijervaringen. Alles is erop gericht om het leven van de bestuurder gemakkelijker te maken.

BYD ETH8

De BYD’s ETH8, een 19 ton eTruck, is uitermate geschikt voor logistieke en afvalverwerkende bedrijven door het aanpasbare chassis en twee verschillende wielbasis. De vrachtwagen is gebouwd op het sterk geïntegreerde e-Truck Platform van BYD, dat intern is ontwikkeld en uitsluitend is bedoeld voor elektrische vrachtwagens. Het platform biedt volgens BYD “”ultieme veiligheid, goede prestaties en hoge efficiëntie”.

De grote batterijcapaciteit van de ETH8 betekent dat het voertuig binnen 2 uur opgeladen kan worden van 20% naar 100%. Deze vrachtwagen heeft daarmee een actieradius van 250 km. De transmissie met twee versnellingen is perfect geschikt voor elektrische vrachtwagens, en biedt de juiste prestaties voor optimale efficiëntie en een gunstig energieverbruik.

Het iconische X-front en de aflopende taillelijn zijn kenmerkende eigenschappen van de ETH8. Ook deze wagen is ontworpen voor de Europese markt door Wolfgang Egger. De ruime cabine maakt dit een luxe plek voor de berijder waarbij is gedacht aan comfort en gebruiksvriendelijkheid.

De bedieningshandels en het grote 10,1-inch beeldscherm zijn zo geplaatst dat ze de bestuurder omringen. De chauffeur kan zo overal makkelijk bij en zijn instrumenten ook makkelijk leesbaar. Daarnaast zijn er meerdere opbergmogelijkheden en is er een slaapcompartiment, wat extra comfort biedt voor langere reizen.

Lees ook: TDS heeft stevige EV-ambities