Directeur René Wissink over zijn ervaringen en de uitdagingen van zero-emissie transport.  

"TDS behoort tot de Nederlandse koplopers in elektrisch vervoer. Naast de tien BYD’s van Chinese makelij werden er eind 2022 vier volledig elektrische 16-tons bakwagens aan de vloot van het TDS-netwerk toegevoegd. Dit jaar komen daar nog eens twee 16-tonners bij. Met zestien EV-voertuigen is het 170 eenheden tellende wagenpark van TDS voor bijna tien procent emissievrij. Kijkend naar de statistieken zien we dat dit percentage het landelijk gemiddelde ruim overstijgt.

Dat er nu nog zeer weinig elektrische vrachtwagens rondrijden, heeft volgens Wissink verschillende oorzaken. “Laten we de uitdagingen met elkaar aangaan en samen optrekken, dan is er veel mogelijk richting 2030.”  

Voertuigen beschikbaar 

De eerste uitdaging waar TDS tegenaan liep in de transitie naar zero emissie, was de beschikbaarheid van elektrische voertuigen. Dat was één van de redenen waarom voor de ETM6 werd gekozen. Die maakte op dat moment zijn entree in Nederland. “BYD was op dat moment de enige fabrikant die aan onze vraag kon voldoen. We waren ons ervan bewust dat het een nieuw merk op de Nederlandse markt is, maar vergeet niet dat we het hebben over één van de grootste EV- producenten wereldwijd. De kennis die BYD van batterijtechnologie en aandrijflijnen heeft, sterkte ons in het vertrouwen.”  

Dat Bluekens EV in Breda op dat moment de verantwoordelijkheid krijgt voor de verkoop- en aftersales activiteiten in Nederland, gaf voor de vervoerder de doorslag. “Het voertuig is maar een onderdeel, de aftersales is minstens zo belangrijk”, aldus Wissink. Om de uptime zo hoog mogelijk te houden, heeft TDS ook het fleetmanagement aan Bluekens EV uitbesteed.  

Geen aangepaste planning 

De 7,5 tons distributietrucks van de Chinese fabrikant hebben een accucapaciteit 126 kWh en een actieradius van 200 kilometer. Ruim voldoende voor de twee tot drie ritten die dagelijks in Amsterdam worden gemaakt. “Wij hebben niets in de planning hoeven aanpassen, want de ETM6 leent zich bij uitstek voor stadsdistributie. Ga je grotere afstanden afleggen, dan moet er gedurende de dag bijgeladen worden en wanneer het voertuig tussendoor stil staat, wordt de business case ingewikkelder.”    

Het creëren van een positieve business case is een andere veelbesproken uitdaging. Toch hoeven de hoge kosten geen struikelblok te zijn, meent Wissink, die zelf stevige ambities heeft. Top Delivery Services wil in 2025 de helft van het diesel wagenpark, bestemd voor stadsdistributie, hebben vervangen door elektrische trucks.  

“Onze ambities hebben alles te maken met de toenemende vraag vanuit de klant. We trekken samen op. Ik zou andere transportbedrijven willen adviseren met opdrachtgevers en andere stakeholders een business case te bouwen om gezamenlijk tot een oplossing proberen te komen. En onderschat de subsidieregelingen niet; maak daar ook gebruik van.” 

Geluk gehad 

Wissink realiseert zich dat zijn bedrijf geluk heeft gehad. De ETM6’s worden opgeladen op laadpleinen die zijn ingericht in Almere en Uithoorn. Het verkrijgen van voldoende netcapaciteit is niet vanzelfsprekend. Veel bedrijven worden op dit moment geconfronteerd met een gebrek aan capaciteit op het stroomnet. “Probeer wat je wel hebt zo efficiënt mogelijk in te zetten, zodat het geen struikelblok wordt”, adviseert hij. “Of zoek andere bedrijven op voor een gezamenlijke oplossing. Ik heb het idee dat daar redelijk wat potentieel onbenut wordt gelaten.”   

Pech gehad  

Inmiddels heeft TDS er ruim 18.000 uur rij-uren met de EMT6’s op zitten. Wissink heeft niets dan lof over de voertuigen, net als over Bluekens EV en BYD Europe met hoofdkantoor in Schiedam. “Natuurlijk hebben we links en rechts wat pech gehad, maar dat is altijd op een goede manier opgelost. Tot dusver zijn we hartstikke tevreden.” Ook van de chauffeurs, die het rijgedrag en comfort van de distributievoertuigen waarderen, krijgt hij alleen maar positieve feedback. 

Wissink wil tot slot nog twee tips meegeven aan collega transporteurs die de EV-voertuigen in gebruik gaan nemen: “Investeer in training en veiligheid. Het rijden op elektriciteit is echt anders dan op diesel. Om de batterijcapaciteit zo optimaal mogelijk te benutten, is chauffeurstraining heel belangrijk. Daar komt bij dat andere weggebruikers ze niet horen aankomen, wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Het is van belang om die bewustwording onder de chauffeurs te creëren en te investeren in zichtverhogende opties om onveilige situaties te voorkomen.”

Lees ook: De Klok Logistics heeft goede ervaringen met zero-emissie transport