Rainer Müller-Finkeldei, hoofd ontwikkeling bij Mercedes-Benz Trucks: “Met de nieuwe Actros L hebben we ons beproefde vlaggenschip in veel opzichten verder verbeterd. Dit komt al tot uiting in het revolutionaire cabinedesign.”

Aerodynamica

De Actros L heeft een nieuw uiterlijk. De vormgeving van de ProCabin, die voor het eerst werd onthuld in oktober 2023, is gericht op een efficiënte aerodynamica – van de voorspoiler op het dak vóór de eigenlijke dakspoiler via de deflectorplaten op de A-stijlen bij de zijruiten en de grote, vlakke voorklep van de cabine, tot de bumper met minimale luchtinlaten voor koeling en de innovatieve bodembekleding. De luchtstroom stuit daardoor op een aerodynamisch gunstig front dat met 80 mm is verlengd. Vervolgens wordt de lucht zo goed mogelijk rond het voertuig geleid. Hiervoor zorgen een gestroomlijnde instap, verbeterde wielkastbekleding en zijbekleding.

Voegen en naden zijn er nauwelijks meer, ten gunste van een geoptimaliseerde luchtstroom. Verlengde en in zeildesign uitgevoerde zijspoilers zorgen voor een goede overgang tussen trekker en trailer. Het gebruik van verschillende afdichtingen om de motorruimte te ontkoppelen van de externe luchtstroom, completeert het aerodynamische concept. Dit levert een brandstofbesparing op tot 3%.

Chauffeurscomfort

Naast efficiëntie en rendement speelt ook chauffeurscomfort en een aantrekkelijk uiterlijk volgens Mercedes Benz Trucks een belangrijke rol bij de aanschaf. Opvallende details zijn bijvoorbeeld het lakwerk van de cabine, inclusief Mercedes-Benz ster en opschriften in donkerchroom of de aluminium treeplanken.

De nieuwe Actros L komt standaard met LED-verlichting rondom voor verbeterde lichtopbrengst. Optioneel zijn de Matrix-koplampen beschikbaar, die met onder andere adaptieve grootlichtassistent zorgen voor maximale lichtopbrengst. 

Van binnen biedt de ProCabin – leverbaar in de drie varianten Stream-, Big- en GigaSpace – tal van comfortuitrustingen. Denk aan stoelverwarming, premium flat-woven stoelbekleding of bedden met lattenbodem en een dikke premiummatras. Ook nieuw zijn de functies van de bedieningspanelen op de bedden, de sfeerverlichting en de extra led-leeslampjes met zwanenhals. Daarnaast zijn er USB-C-aansluitingen in de zijwanden, een gordijn in tweekleurig design, een tweede koelkast, een 230V-stopcontact of het SoloStar Concept, dat nu leverbaar is in twee nieuwe stoelbekledingsvarianten. 

Derde generatie OM 471-dieselmotor

Naast de aerodynamische maatregelen verhoogt Mercedes-Benz Trucks in combinatie met de 12,8 liter OM 471-dieselmotor van de derde generatie, de efficiëntie van de nieuwe Actros L. De OM 471, leverbaar naast de OM 470- en OM 473-dieselmotoren, is ontworpen met het oog op zuinig rijden, verminderde CO2-uitstoot, lagere bedrijfskosten en een hoger rendement, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties, de rijdynamiek of het comfort.

Met de derde generatie OM 471 heeft de fabrikant twee turbo’s geïntroduceerd die zijn afgestemd op de uiteenlopende behoeften van klanten. Bij de variant voor het langeafstandstransport ligt de nadruk op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. In combinatie met de herziene uitlaatgasnabehandeling maakt deze turbo een brandstofbesparing van 4% mogelijk.

Ongevallenpreventie

De veiligheidsuitrustingen van de Actros L zijn naar eigen zeggen ook bijzonder. In sommige gevallen zouden deze systemen de strenge normen overtreffen van de General Safety Regulation GSR (Algemene Veiligheidsverordening) die vanaf juli 2024 van kracht wordt, en een breed scala aan rijassistentiesystemen voorschrijft om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers verder te verhogen. Het uitrusten van de voertuigen met camera’s en sensoren is van belang voor de effectiviteit van dergelijke systemen.

Om de veiligheid te verbeteren heeft Daimler Truck een nieuw elektronicaplatform ontwikkeld. Dat geeft meer zicht naar voren en opzij met zogeheten sensorfusie, dat wil zeggen het samenvoegen van radar- en cameragegevens. Het elektronicaplatform verwerkt gegevens 20 keer sneller, en de in totaal zes ingebouwde sensoren – vier korteafstandsradars aan de voor- en achterzijde, zowel rechts als links, één langeafstandsradar middenvoor en een multifunctionele camera in de voorruit – kunnen nu een hoek van 270° rondom het voertuig bestrijken. De ingebouwde assistentiesystemen zorgen voor een groter kijkhoek.

Lees ook: Mercedes-Benz Trucks onthult eerste batterij-elektrische langeafstandstruck eActros 600