Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh – vandaar de typeaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis is ontwikkeld, heeft de eTruck een actieradius van 500 km zonder tussentijds laden. Dit betekent dat de eActros 600 meer dan 1.000 km per dag kan afleggen. Tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte chauffeurspauzes – zelfs zonder megawatt laden – maakt dit mogelijk. Zo’n 60 procent van de langeafstandsritten van truckklanten in Europa is korter dan 500 km, dus de laadinfrastructuur bij het depot en bij de laad- en lospunten is hiervoor voldoende. Voor alle andere werkzaamheden is de continue ontwikkeling van een openbare laadinfrastructuur een essentiële voorwaarde om de eTruck volledig in te kunnen zetten op pan-Europees langeafstandstransport. Naast CCS-laden (Combined Charging System) met maximaal 400 kW, zal de eActros 600 later ook MCS-laden (Megawatt Charging System; megawatt laden) mogelijk maken. Klanten kunnen vanaf de verkoopstart een voorbereiding hiervoor bestellen. Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, kan deze achteraf in de eActros 600-modellen worden ingebouwd. De accu’s kunnen in ongeveer 30 minuten worden geladen van 20 tot 80 procent bij een geschikt laadstation met een vermogen van circa 1 megawatt3.

Laadvermogen

Het voertuig is technisch ontworpen voor een gecombineerd GVW tot 44 ton. Met een standaardaanhangwagen heeft de eActros 600 in de EU een laadvermogen van circa 22 ton. In sommige gevallen kan de nationale wetgeving een hoger laadvermogen toestaan. Optisch heeft de eTruck een volledig nieuw, puristisch design met strakke lijnen en een aerodynamische vorm. In termen van rendement voor wagenparkbeheerders wordt verwacht dat de eTruck nieuwe maatstaven zal creëren, waardoor hij op de lange termijn de meeste dieseltrucks in het belangrijke langeafstandssegment kan vervangen.

De verkoopstart van de eTruck is nog dit jaar. De serieproductie staat gepland voor eind 2024. Naast de trekker-oplegger zal Mercedes-Benz Trucks direct na de introductie ook kippervarianten van de eActros 600 produceren, waardoor klanten nog veel meer toepassingsmogelijkheden in het volledig elektrische transport krijgen. Momenteel wordt een vloot van circa vijftig prototypen samengesteld, die in een volgende stap ook naar de eerste klanten zullen gaan voor praktijktests.

Rendement

De termijn waarbinnen wagenparkbeheerders met de eActros 600 op lange afstanden kostenpariteit kunnen bereiken met een vergelijkbare dieseltruck verschilt van land tot land met name al naargelang de elektriciteits- en dieselprijzen en het tolsysteem. In de grote doorvoerlanden Frankrijk en Duitsland bijvoorbeeld hebben een lage elektriciteitsprijs en de geplande CO2-gebaseerde tolheffing voor trucks een positief effect op de TCO van batterij-elektrische trucks. Dit betekent dat de eActros 600 binnen de gemiddelde levensduur van circa 5 jaar of na circa 600.000 km rendabeler kan zijn dan een langeafstandsdieseltruck – ondanks een aanschafprijs die ongeveer twee tot tweeënhalf keer hoger ligt dan het dieselequivalent. Overheidssteun voor eTrucks en laadinfrastructuur vormt een essentiële hefboom in de opstartfase.

CO2-besparing

De CO24-voetafdruk van de eActros 600 is sterk afhankelijk van de elektriciteitsmix die wordt gebruikt om de accu’s te laden. Met de huidige Europese elektriciteitsmix bereikt de eActros 600 een CO2-besparing van circa 40 procent ten opzichte van een vergelijkbare diesel-Actros, en met volledig hernieuwbare energiebronnen van meer dan 80 procent over de gehele levenscyclus van 10 jaar vanaf de grondstoffenwinning. Dit komt overeen met een besparing van circa 370 resp. 775 ton CO2. De eActros 600 kan de vanwege zijn accu’s hogere CO2-voetafdruk af fabriek dus al in het tweede resp. eerste jaar compenseren in het langeafstandstransport.2

LFP-accutechnologie

De eActros 600 heeft drie accupakketten van elk 207 kWh5. Deze zorgen voor een totale geïnstalleerde capaciteit van 621 kWh. De accu’s zijn gebaseerd op lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) en hebben een lange levensduur. De ontwikkelingsengineers van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros 600 zo ontworpen dat hij aan dezelfde duurzaamheidseisen van voertuig en componenten voldoet als een vergelijkbare conventionele zware langeafstands-Actros. Dat betekent tot 1,2 miljoen km in 10 jaar gebruik. Na deze levensduur moet de laadtoestand van de accu nog steeds meer dan 80 procent zijn. In tegenstelling tot andere accuceltechnologieën kan met de LFP-technologie bovendien meer dan 95 procent van de geïnstalleerde capaciteit worden gebruikt. Dit maakt een grotere actieradius mogelijk met dezelfde hoeveelheid geïnstalleerde accucapaciteit

Aandrijftechnologie

Mercedes-Benz Trucks heeft speciaal voor het zware langeafstandstransport een nieuwe 800V eAs met twee elektromotoren en viertraps transmissie ontwikkeld. De elektromotoren genereren een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van 600 kW en zorgen voor een krachtige acceleratie, hoog rijcomfort en uitstekende rijdynamiek. Het volledige motorvermogen is doorgaans vrijwel zonder koppelonderbreking beschikbaar.

Bovendien kan bij een anticiperende rijstijl elektrische energie worden teruggewonnen via recuperatie, die wordt teruggevoerd naar de accu’s van de eActros 600 en vervolgens weer beschikbaar is voor de aandrijving. Recuperatie vermindert de belasting op de remmen van de eActros 600, een positief neveneffect. Afhankelijk van de situatie kan de chauffeur kiezen uit vijf verschillende recuperatieniveaus. Desgewenst kan ‘one-pedal-driving’ ook worden geactiveerd op het touchscreen in de digitale cockpit, dat wil zeggen vertragen door middel van recuperatie met verminderde bediening van de mechanische rem.

Chauffeurscabine

De nieuwe designtaal van de chauffeurscabine van de eActros 600 wordt gekenmerkt door een bijzonder efficiënte aerodynamica. Hiervoor zorgen de grote, volledig gesloten en afgeronde voorklep, een geoptimaliseerde bumper inclusief bodemplaat, een aerodynamisch verbeterde instap en verlengde zijspoilers in zeildesign. Luchtdeflectoren op de A-stijlen, een extra voorspoiler op het dak en een afgedicht motorcompartiment maken de aerodynamisch verbeterde cabine compleet. Daarnaast is de cabine uitgerust met aluminium schopplaten, een nieuw koplampconcept met matrix-led-koplampen en een led-lichtband. Mercedes-Benz Trucks brengt de cabine op de markt onder de naam ‘ProCabin’.

Vooral bij batterij-elektrische trucks in het langeafstandstransport is verbeterde aerodynamica van cruciaal belang, omdat luchtweerstand een van de belangrijkste factoren is die het energieverbruik beïnvloeden. Bovendien kan er meer energie worden teruggewonnen tijdens de recuperatie door de verminderde luchtweerstand, wat leidt tot een grotere actieradius.

Het 80 mm langere front maakt de bijzonder aerodynamische vorm van de nieuwe cabine mogelijk. Deze aerodynamische vorm is ontwikkeld met behulp van talrijke interne stromingssimulaties alsmede windtunnel- en wegmetingen. Hierdoor is de cw-waarde van de ProCabin met 9 procent6 verlaagd ten opzichte van de huidige standaardcabine van de Actros. Deze aerodynamische verbetering verlaagt het energieverbruik van het voertuig en levert zo een doorslaggevende bijdrage aan de actieradius van 500 km1 van de eActros 600.

Verschillende PTO’s

Mercedes-Benz Trucks heeft voor de eActros 600 twee verschillende PTO’s ontwikkeld. Met de elektrisch-mechanische PTO kan bijvoorbeeld hydraulisch of mechanisch werkmaterieel zoals kipper-opleggers, walking floor-opleggers of silo-opleggers worden bediend. Een andere oplossing is de elektrische gelijkstroom- of wisselstroom-PTO. Bij deze laatste zet een omvormer de gelijkstroom van het hoogspanningsnet om in wisselstroom. Zo kunnen bijvoorbeeld oplossingen voor koelboxen of koeltrailers worden gebruikt. Afhankelijk van de variant dekken de verschillende PTO-toepassingen een vermogensbereik van 22 tot 90 kW en kunnen ze de gangbare toepassingen in het langeafstands- en distributietransport bedienen. De industriële interfacestandaarden die zich al bewezen hebben, zijn nog steeds af fabriek leverbaar voor de eActros 600. Voordelen van deze oplossing ten opzichte van de vorige dieselgebaseerde werking zijn de lokale CO2-neutraliteit en de sterk verminderde geluidsproductie, wat gebruik in met name steden en woonwijken vergemakkelijkt. Door het compacte design van de systemen kan de eActros 600 nog steeds worden gebruikt als trekker met standaardopleggers – een grote toegevoegde waarde voor transportbedrijven die het voertuig voor een breed scala aan toepassingen gebruiken.