Jonker, general manager bij Bluekens EV, heeft ruim twintig jaar ervaring in de sector, waarvan een groot deel met innovatie en duurzaamheid. Sinds 2018 is dit zijn missie bijhet Bredase bedrijf. “De tijd begint te dringen, maar veel ondernemers zitten nog met vraagtekens. Onze intentie is om die vraagtekens weg te nemen.”  

Anders dan veel EV-partijen in het land redeneert Bluekens EV als eerste vanuit de oplossing en pas in tweede instantie vanuit het voertuig. En dat is precies wat Jonker blijft benadrukken: “Werk voor de wagen uit en begin met de energie. Het ziet er naar uit dat dit jaar het stroomnet vol is, dat wordt de bottleneck. Misschien wil je nu nog niet elektrisch rijden, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: zorg er nu vast voor dat je de energie die je straks nodig hebt, in eigen beheer krijgt.”  

Struikelblok  

Het blijft een feit dat veel ondernemers tegen de business case aanlopen en dat als struikelblok zien om met EV aan de slag te gaan. Jonker snapt dit en legt uit dat bij de aanschaf van EV drie aspecten grote invloed hebben op de TCO: het voertuig, het kostenvoordeel en de energie. “De eerste twee kan de ondernemer niet wezenlijk beïnvloeden. Op den duur zullen de prijzen van elektrische voertuigen gaan dalen, maar deze component blijft een gegeven.”  

Ook het kostenvoordeel, denk aan subsidies en belastingvoordelen, staat vast. Die zijn er of die zijn er niet. “Blijft over de energie. Het grote verschil met diesel is dat je daar invloed op hebt. Als je de energie onder controle hebt, heb je de terugverdientijd van elektrisch rijden zelf in de hand. En daarom mijn dringende advies om daar nu vast mee te beginnen.” 

Toekomstscenario  

Jonker raadt een toekomstgerichte energieoplossing aan, die flexibel genoeg om is om op te schalen wanneer dat nodig is. Hoe je dat aan kunt vliegen, is dan natuurlijk de vraag. Hiervoor heeft Bluekens EV de energiescan ontwikkeld. De energiescan maakt inzichtelijk welke energievoorziening al voorhanden is en of de ambities matchen met de mogelijkheden.  “De locatiescan is een handige tool voor bedrijven die met vragen zitten over energie- en laadinfrastructuur. Een toekomstscenario waarmee ze aan de slag kunnen.” 

Gezamenlijk laadplein 

Wil je invloed hebben op de energie en de kosten die bepalend zijn voor de TCO? Dan is het volgens Jonker ‘key’ om niet alleen eigenaar van de aansluiting, maar ook zelfvoorzienend te zijn. Als voorbeelden noemt hij zelf stroom opwekken, stroom opslaan en smart charging.  

“Niet even snel een paar laadpalen installeren, maar een serieuze oplossing. Dat is kapitaalintensief natuurlijk, maar onderzoek of er mogelijkheden zijn voor samenwerkingen. Er zijn voorbeelden van transporteurs die gezamenlijk een laadplein hebben ontwikkeld, dat publiekelijk beschikbaar stellen en op deze manier de investering dragen. Dat zijn superinitiatieven als je het mij vraagt.” 

Diverse successen 

De energiescan is onderdeel van een 360 graden aanpak, waarmee Bluekens EV klanten ontzorgt in de omslag naar 100% emissievrij. Van het in kaart brengen van de energiebehoefte tot en met de EV-voertuigen en de laadoplossing. “De voertuigen zijn niet het einddoel, maar een middel om het doel te realiseren”, legt Jonker uit. Hiervoor werkt Bluekens EV samen met onder andere BYD, Renault en Maxus. Ze boekten al diverse successen, zoals emissievrije IKEA ‘home deliveries’ door Top Delivery Services in Amsterdam.   

De derde component om tot voertuig- en energieoptimalisatie te komen, is wagenparkbeheer. “Om die uptime te garanderen en de operationele kosten onder controle te houden. Sterker nog, het doel is om de kosten te minimaliseren en de praktijk wijst inmiddels uit dat dit kan."

Lees ook: Bluekens EV introduceert Energiescan voor elektrisch transport 

Uptime garantie gaat een stuk verder dan wagenparkbeheer. Het omvat ook schademanagement, het monitoren van voertuigprestaties en het beheren van de laadinfrastructuur. “Net zoals het wagenpark moet je ook de laadinfra beheren. We maken alles inzichtelijk met data, real-time of met een rapportage. Het gaat erom wat je met deze data doet en hoe je inspeelt op mogelijke ontwikkelingen en gebeurtenissen.” 

Flying doctors 

Voor het direct ingrijpen bij calamiteiten en pech beschikt Bluekens EV over zogenaamde ‘flying doctors’. Die bieden ter plekke hulp en kunnen reparaties uitvoeren, zodat de vrachtwagen niet uit de operatie hoeft te worden gehaald. “Er wordt vaak heel traditioneel gedacht: het voertuig staat stil, ik bel het servicenummer en een bergbedrijf sleept het af. Maar het zijn vaak kleine dingen die prima telefonisch of op locatie al opgelost kunnen worden, zeker bij elektrische voertuigen.”  

Gaan we 2025 halen? Jonker denkt van wel. “Als je het aan mij vraagt, zeg ik ‘natuurlijk’, maar dan moeten verschillende partijen wel een beetje gas gaan geven. Den Haag moet bijvoorbeeld komen met eenduidig en integraal beleid. Overgangsregelingen helpen een handje, maar dan kom ik weer terug op het meest wezenlijke: de energie. Bedrijven die afwachten, zijn te laat.” 

Over Bluekens EV  

Bluekens Truck en Bus kent een lange geschiedenis met elektrische voertuigen. Wat begon met pionieren met elektrische oplossingen, mondde in januari 2019 uit tot de oprichting van Bluekens EV. Dat is een zelfstandige b.v. die zich enkel en alleen bezighoudt met emissievrije stadslogistiek en sinds augustus 2020 is gevestigd in het Zero Emissie Kenniscentrum in Breda.  

Lees ook: De Klok Logistics heeft goede ervaringen met zero-emissie transport