Evofenedex benadrukt daarbij dat de situatie in de containerlijnvaart door de coronacrisis al slecht was.

Schip vast in Suezkanaal

De ondernemersvereniging legt uit dat dagelijks € 9 miljard aan goederen door het Suezkanaal wordt vervoerd. Veel van die schepen hebben als eindbestemming Rotterdam.

Volgens Peter Berdowski, topman van maritiem dienstverlener Boskalis die helpt bij het loskrijgen van het schip, is het nog te vroeg om te zeggen hoe lang de klus zou kunnen duren. Volgens hem ligt het schip vast als een "gestrande walvis". Berdowski sluit niet uit dat het lostrekken van het schip weken kan gaan duren, zei hij eerder tegen Nieuwsuur.

Ruim honderd schepen in de wacht

Momenteel liggen er ruim honderd schepen te wachten op toegang tot het Suezkanaal. Als de stremming lang aanhoudt, zullen rederijen moeten overwegen om om Afrika heen te varen. Dit zorgt voor een extra vaartijd van ruim een week en extra kosten en uitstoot vanwege het brandstofverbruik.

Evofenedex benadrukt verder dat de vertraging en de groeiende rijen van wachtende schepen veel druk zetten op de afhandeling van de verschillende terminals in de haven van Rotterdam. Daardoor lijken extra opstoppingen in de maak.

'Gevolgen nog moeilijk in te schatten

Het Havenbedrijf Rotterdam laat weten de situatie te volgen en de verdere ontwikkelingen in het Suezkanaal af te wachten. "Het is koffiedik kijken hoe lang het gaat duren", aldus een woordvoerder. Volgens hem is er wel vaker sprake van vertragingen bij het wereldwijde zeevervoer en zijn de gevolgen voor de Rotterdamse haven nu nog moeilijk in te schatten.

Coronavirus zit containerlijnvaart dwars

Sinds de uitbraak van het coronavirus is binnen de containerlijnvaart al sprake van verstoringen, aldus evofenedex. Voordat de problemen in het Suezkanaal speelden, was er al sprake van een gebrek aan containers wat zorgde voor torenhoge tarieven. Daarnaast liet de betrouwbaarheid van vaarschema’s te wensen over.