De Zweedse vrachtwagenfabrikant lijkt slachtoffer te zijn van het eigen succes. “Dat klopt, voor een deel”, zegt Van der Baan. “We hebben veel trucks verkocht, meer dan we kunnen produceren. Door corona en de naasleep daarvan is zoals bekend de supplychain wereldwijd verstoord. Daar komt het probleem van de microchips bij. Net als veel andere voertuigfabrikanten kunnen wij daardoor niet de aantallen produceren die we willen en daardoor lopen de levertijden ernstig op. We kunnen wel door blijven verkopen, maar daarmee lossen we de problemen voor klanten die al besteld hadden niet op.”

Geen offertes meer van Scania

Daardoor grijpt Scania naar een uniek middel: het stilleggen van de verkoop. “We gaan zes maanden lang geen offertes meer uitbrengen”, vertelt Van der Baan. “Natuurlijk zullen we onze klanten en prospects willen blijven helpen, maar het orderboek blijft voorlopig even dicht. Eerst gaan we de bestaande orders uitvoeren en produceren in onze fabrieken in Angers, Södertälje en Zwolle.” 

Tekort aan chips

Tijdens de coronacrisis legde Scania de productie in Zwolle en Meppel een aantal keren stil door een gebrek aan computerchips.