Het is een verademing als je vanaf de drukke A15 richting Rotterdam via de A59 in zuidwestelijke richting naar Geuze Transport in Sint-Annaland rijdt. Eindeloos uitgestrekte groene weilanden met – zoals in deze tijd te verwachten – op tal van plaatsen tractoren met spandoeken in de weilanden als protest van de boeren tegen de voorgenomen stikstofmaatregelen. 

Eenmaal in de ontvangstruimte bij Geuze Transport springt vooral de fraaie fotowand met daarop vrachtwagens van Geuze Transport onderweg. Alsof ze net langs het kantoor scheren. Edwin en Mariska Geuze zijn er trots op, net zo trots als op het tweehonderdjarig bestaan van hun bedrijf afgelopen mei.

Geuze Transport is familiebedrijf

“Uiteraard hebben we dat uitgebreid gevierd met gasten en familie op 21 mei. Het was een prachtige dag”, zegt Edwin Geuze, directeur/eigenaar van het gelijknamige bedrijf. Zus Mariska Geuze, transportplanner en allround inzetbaar binnen het bedrijf, vult aan: “We zijn een echt familiebedrijf en dan moet je een jubileum als dit zeker vieren. We vormen een hechte club. Iedere vrijdagmiddag is er een borrel en die wordt goed bezocht. Dat zegt genoeg.” 

Ook het feit dat er een aantal vaders en zonen als chauffeur in dienst is bij Geuze Transport geeft aan dat ze het goed naar hun zin hebben en het verloop binnen het bedrijf niet erg groot is. “We hebben hier zelfs meerdere vaders en zonen als chauffeur werken, waarvan ook de vader/opa nog bij ons op de vrachtwagen heeft gereden”, vertelt Mariska. “In tegenstelling tot wat je momenteel veel in onze, maar ook andere sectoren ziet, hebben wij gelukkig dan ook weinig tot geen last van personeelstekort. Maar het vinden van gekwalificeerd personeel wordt wel lastiger.”

Herbergier met nevenactiviteiten

Het begon voor Geuze Transport allemaal in 1822 met Dirk Geuze die herbergier was in het iets verderop op Tholen gelegen Scherpenisse. Zoals veel herbergiers ontwikkelde hij wat nevenactiviteiten, waaronder transport. Dat begon met het vervoeren van post en dat breidde zich gaandeweg de generaties uit met kolen, suikerbieten, aardappelen en uien. Inmiddels is Geuze Transport uitgegroeid tot een middelgroot transportbedrijf met 35 medewerkers, 21 vrachtwagens en 35 opleggers. Het transport varieert van het vervoer van stukgoed, waaronder fietsen, materiaal voor de kassenbouw en verpakkingsmateriaal, tot losgestorte producten als aardappelen, suikerbieten en uien, evenals distributie, op- en overslag. Geuze Transport rijdt deze producten uit naar klanten in vooral het zuidwesten van Nederland, België, Frankrijk en in mindere mate Duitsland en Zwitserland.

vrachtwagens geuze transport
Geuze Transport is uitgegroeid tot een middelgroot transportbedrijf met 35 medewerkers, 21 vrachtwagens en 35 opleggers.

Tot 1970 was Geuze Transport gevestigd in Scherpenisse, maar toen die locatie te klein werd, kocht grootvader Jan Geuze het perceel in Sint-Annaland waar het bedrijf nu nog steeds is gevestigd met onder meer 6.000 m2 op- en overslagruimte. In 1980 nam Thijs Geuze, de vader van Edwin en Mariska, het stokje over van Jan Geuze. Toen Thijs in 2007 op nog jonge leeftijd overleed, waren Edwin en Mariska pas 23 en 21 jaar. Mariska werkte al sinds haar 18de op de administratie van het familiebedrijf en is dat blijven doen. Edwin was net afgestudeerd en heeft vanaf dat moment direct de dagelijkse leiding op zich genomen. 

Vervoer van postduiven

Opmerkelijke lading die Geuze Transport overigens ook vervoert dat zijn postduiven. Mariska: “Een aparte tak van sport, waarbij we de duiven op donderdag- en of vrijdagavonden voorafgaande aan een wedstrijd ophalen in heel Zeeland. Vervolgens brengen we die duiven naar bestemmingen in Frankrijk en België. Daar worden ze losgelaten, zodat ze op eigen kracht terug kunnen vliegen.”

Geen vrachtauto meer te krijgen

Zoals veel bedrijven heeft ook Geuze Transport last (gehad) van de coronacrisis en de sterk gestegen brandstofprijzen. “Vooral in de beginperiode van corona hebben wij daar de gevolgen van ondervonden, maar we vervoeren veel voedselproducten en gegeten blijft er worden”, vertelt Edwin. “Gelukkig waren deze gevolgen voor ons dus niet voor heel lange duur. Sterker nog: de vraag naar transport is in die tijd alleen maar toegenomen. Er was geen vrachtauto meer te krijgen. Natuurlijk zijn we wel voorzichtig geweest met onze mensen, maar gelukkig is dat goed gegaan en lijkt het ergste voorbij.” 

Van de hoge brandstofprijzen heeft het Zeeuwse bedrijf uiteraard ook last, “maar niet meer dan anderen”, zegt Edwin. “Natuurlijk voel je de prijsstijgingen, maar met dieselclausules vang je gelukkig een groot deel op. Belangrijk is om in overleg te gaan met je klanten om de gevolgen van bijvoorbeeld een coronacrisis en nu weer de brandstofprijzen op te vangen. Dat kun je als bedrijf anders niet absorberen.” 

Ontzorgende logistiek

Over de vraag wat de plannen voor de toekomst zijn, hoeft Edwin niet lang na te denken. “Wat je merkt, is dat klanten steeds vaker vragen hen te ontzorgen als het gaat om opslag en logistieke activiteiten. Die op- en overslag, daar kunnen we in mee tot nu toe. We hebben zelfs voor een klant van ons die verpakkingen produceert de loods BRC A+ laten certificeren in verband met de hygiëneregels voor voedselveiligheid. Deze ontzorgende activiteiten voor onze bestaande en nieuwe klanten zouden we willen uitbreiden in de toekomst. Daar komt veel bij kijken. Dan moet je immers ook investeren in ruimte, mensen en systemen om die processen te kunnen faciliteren en beheren. Omdat die extra ruimte op deze locatie niet voorhanden is, zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld onze auto’s elders te stallen. Uiteindelijk hopen we klanten een totaalpakket te kunnen aanbieden. Dat is de puzzel waar we nu mee bezig zijn.”

houten speelvrachtwagen in zandbak scherpenisse
Geuze Transport heeft in het kader van zijn tweehonderdjarig bestaan op 21 mei speeltuin De Speelkrael in Scherpenisse, de plaats waar het bedrijf ooit is begonnen, een enorme houten vrachtwagen cadeau gedaan. Het is een cadeau voor de inwoners en met name de kinderen van Scherpenisse. Het gaat hier om een 8 meter lange speeltruck in de stijl van de oude Geuze-trucks.