“Het is hier momenteel een achtbaan”, zegt Claassen. “Het is nu ruim een maand geleden dat we met de curator een akkoord bereikten over de overname van het failliete Speedliner. Dan is het meteen bijschakelen, want 60 medewerkers, 40 tot 50 klanten en een vloot van 30 vrachtwagens erbij is niet niks. Dan moet je per klant bekijken of ze bij jou passen of niet.”

“Nou hadden we natuurlijk de overname niet gedaan als het overgrote deel van de activiteiten niet te integreren was in onze operatie. En dan hebben we het nog niet gehad over het aanbieden van contracten aan de oud-medewerkers van Speedliner en de kennismakingsgesprekken. En dat geldt ook voor het beoordelen van het wel of niet gaan gebruiken van de panden en het materieel van Speedliner. Daar zijn we nu druk mee bezig en dat kost veel tijd en energie. Maar dat is niet erg. Ik vind het allemaal erg boeiend en leer er veel van.”

Kennis en ervaring

Huib heeft het voornemen om samen met zijn broer Bram het stokje van hun vader Florent Claassen over te pakken. Maar nu leunt hij nog volop op de ervaring en expertise van zijn vader tijdens dit traject.  Zijn vader heeft dit bedrijf in 1992 overgenomen van zijn opa en begon met zeven vrachtwagens. Inmiddels is Claassen Logistics uitgegroeid tot een logistiek dienstverlener met 310 medewerkers en 110 trekkende eenheden.  

“Door de inlijving van Speedliner telt ons bedrijf nu 350 medewerkers en 130 trekkers. Mijn vader is 61 en heeft vorig jaar aangegeven zich langzaam uit het bedrijf te willen terugtrekken. Dit jaar wilde hij echt al een stap terug doen. Door de onverwachte overname loopt dat nu allemaal wat anders. Hij is daar nu erg druk mee. Hij heeft daarvoor ook de nodige ervaring in huis. In 2002 hebben we immers ook Brinkman Meppel en Husto Meppel uit faillissement overgenomen. Daar hebben we nu dan ook ons depot voor de distributie in Noord-Nederland.”

Waarden en normen

Dat de Claassen’s besloten om Speedliner toe te voegen, is volgens Huib begrijpelijk. “We zijn allebei familiebedrijven met dezelfde waarden en normen. Dat wil zeggen: korte lijntjes, gemakkelijk communiceren, het bij naam kennen van alle medewerkers en het altijd net iets meer aandacht hebben voor hen. Daarnaast zijn beide mkb-bedrijven met ook voornamelijk mkb-bedrijven als klant. Dat betekent hen altijd persoonlijk en netjes service verlenen, van directeur tot magazijnmedewerker. Voordeel is ook dat we allebei al voor een aantal dezelfde klanten werkten. Die contacten en activiteiten pak je dan vrij eenvoudig op. We hebben in dat kader al een aantal kraanwagens en vrachtwagens met kooiapen, die Speedliner dedicated inzette voor bepaalde klanten, zo in onze operatie kunnen inpassen.”

Opschalen en uitbreiden

Claassen Logistics is in de 32 jaar dat Florent aan het roer staat, uitgegroeid tot een logistiek dienstverlener gespecialiseerd in verschillende takken van sport; 24-uurs distributie Benelux, Europese distributie, warehousing, e-fulfilment en zee- en luchtvrachtexpeditie.

“We zijn 174 jaar geleden begonnen als bodedienst met een lijndienst tussen Tilburg en Den Bosch. Na een aantal jaren zijn we ons gaan specialiseren in Benelux-distributie en tot op de dag van vandaag is dat onze core business. Vanuit die distributie zijn in de loop der jaren de andere activiteiten ontstaan. Klanten vroegen bijvoorbeeld om op- en overslagmogelijkheden, en dat is uitgegroeid tot de 48.000 vierkante meter opslagruimte die we nu hebben. Vanuit ons Benelux-netwerk hebben zich ook internationale vervoerders bij ons aangesloten en zijn we voor Nederlandse klanten tevens de distributie in andere Europese landen gaan verzorgen. We hebben ons daarvoor aangesloten bij een aantal internationale distributienetwerken en werken in sommige landen ook samen met lokale partners.”

Omdat sommige klanten erom vroegen, is Claassen ook in lucht- en zeevrachtexpeditie gerold. “Verder zijn we via onze warehousing in contact gekomen met een partij die graag wilde dat we voor hen e-fulfilment gingen verzorgen in 2019. Dat zou volgens die klant op drukke maandagen gaan om 80 zendingen. Maar toen brak corona uit en waren het niet 80 zendingen op maandagen, maar 800 zendingen per dag. Dan moet je opschalen en dat is gelukt.”

Lees ook: Alfa verwacht voortzetting van overnames en fusies in transportsector

Schakelen en plannen

Bij de vraag hoe Claassen de toekomst voor zich ziet, kijkt hij wat bedenkelijk. “Dat is een lastige. We hebben te maken met de ontwikkelingen en regels omtrent zero-emissie. Ook wij hebben vrachtwagens in binnensteden rijden en moeten ons daarop voorbereiden. Tot nu toe hebben we nog niet geïnvesteerd in elektrisch vanwege de achterblijvende laadinfra en netcapaciteit. Maar als het moet, kunnen we schakelen. Daarnaast is er het personeelstekort. Even een vestiging elders openen, doe je om die reden niet zomaar. Verder zitten we zelf in een transitieperiode. Mijn vader zal stappen terug gaan doen en wij moeten zijn taken gaan overnemen. We worden daarin al een tijd begeleid door een coach. En dan nu Speedliner, waarmee we erg druk zijn. Natuurlijk is er wel nog steeds organische groei, vooral in de internationale distributie, en dat is prima. En mochten er zich kansen voor doen, dan zullen we daar zeker naar kijken.”

Sturen en doorsturen

Uitdagingen genoeg dus voor de drie heren. Belangrijk bij alle ontwikkelingen, zijn voor Claassen wel goed geautomatiseerde systemen. “Daar hebben we de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd. Zo hebben we in 2019 een nieuw WMS geïmplementeerd. Dat kwam heel goed uit met de booming e-fulfilment activiteiten. Daarnaast hebben we in 2021 een nieuw TMS aangeschaft. Met de info en data die de systemen genereren, kunnen we niet alleen al onze processen aan- en bijsturen en dus optimaliseren, maar kunnen we ook onze klanten informatie geven. Zo kunnen we hen bijvoorbeeld op basis van de data over zendingen adviseren over het verplaatsen van een magazijn.”

En een andere klant heeft op zijn customer service-afdeling een dashboard hangen. "Daarop staat realtime informatie over het aantal zendingen die dag, de status ervan enzovoorts. En dat alles met data die wij doorsturen. Ook kunnen we met deze data de benodigde input geven voor verplichte CO2-rapportages. Kortom overzicht op en inzicht in alles voor onszelf en onze klanten. Zeker voor mkb-bedrijven is dat belangrijk, omdat zij vaak de mensen en middelen niet hebben om die data te verzamelen.”

Bijmengen en feesten

Nu het gesprek toch op CO2 komt, wil Claassen nog wel wat kwijt. “Het is zo jammer dat er alleen wordt ingezet op elektrisch nu er nog onvoldoende laadinfra en netcapaciteit is. Waarom geen ruimte voor bio-bijmenging? Dan verminder je de CO2-uitstoot met 90%. Dat zou dan in ons geval gelden voor het hele wagenpark van 130 vrachtwagens. Nu wordt ingezet op elektrisch, gaat dat in ons geval straks wellicht om vijf trucks. Per saldo veel minder gunstig voor het milieu. Een gemiste kans in mijn ogen. Maar goed de overheid is die weg ingeslagen en houden we ons daaraan.”

Gelukkig staat dit alles een mooi jubileumfeest volgend jaar niet in de weg. “We zijn daar nu al mee bezig, want we gaan het groots aanpakken voor personeel, klanten en relaties. 175 jaar is ten slotte wel een mijlpaal.”