Transport & Logistiek dockt aan bij:
Wie
: Jörgen Groeneveld-Janssen (51)
Bedrijf: dds bv & ddstrucking bv in Westervoort
Functie: Directeur-oprichter

Hoe bent u in de sector terechtgekomen?

“In februari 1998 vroeg iemand aan mij: waarom begin je geen koeriersbedrijf? Toen dacht ik bij mezelf: waarom niet? Ik ben niet bang aangelegd en vond het uitdagend. Ik was net 25 jaar. In maart startte ik mijn eigen koeriersbedrijf dds met twee bestelbusjes en vier man personeel. In de weken ervoor had ik gesproken met mogelijke opdrachtgevers in de buurt. Maar opgeleid voor leraar Duits, had ik geen enkele economische of logistieke achtergrond. Ik had geen benul waar ik aan begon. Ik had er ook niet aan gedacht dat ik ondernemer zou worden. Het was een sprong in het diepe. In mijn enthousiasme had ik over het hoofd gezien dat ik een vergunning nodig had. Na de start heb ik toen snel mijn vakbekwaamheidsdiploma gehaald, dat nodig was voor de vergunningaanvraag. Ik vond het hartstikke leuk. Het ging ook gelijk goed met het bedrijf. De dienstverlening verliep uitstekend. We kregen een goede naam. In 2005 begon het te kriebelen en zijn we naar groot materieel gaan kijken. In 2006 hebben we hierover met klanten gesproken en in 2007 was transportbedrijf ddstrucking geboren. Inmiddels werken er in totaal 36 personeelsleden.”

Wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?

“Wat me goed ligt en wat ik fijn vind is de omgang met personeel. Er is bijna geen verloop hier, alleen natuurlijk verloop. Ik vind het belangrijk om een fijn werkklimaat te scheppen door persoonlijke aandacht te geven aan mijn medewerkers. Het personeel staat bij mij op één, naast de ondernemersgeest. Wij moeten het samen doen, iedereen is belangrijk! In mijn bedrijf is daarom iedereen welkom. Ik neem ook mensen aan met een afstand tot de arbeidsmarkt, of met een andere achtergrond. Ik stel me pro-actief op naar hen, bijvoorbeeld door iemand van tevoren uit de planning te halen die het Suikerfeest viert.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?

“Duurzaamheid is mega-belangrijk. Transport moet duurzamer. We hebben meegedaan aan een proef met een elektrische vrachtwagen en een elektrische bestelauto. Maar we lopen er tegenaan dat we geen ruimte hebben om eigen laadinfrastructuur aan te leggen. Onze standplaatsen liggen ook te ver uit elkaar. De vrachtwagens staan op het terrein van opdrachtgevers geparkeerd.

Voor het koerierswerk kan het wel. Later dit jaar gaan we investeren in drie elektrische bestelauto’s. Vlak voor de komst van zero-emissie zones en de BPM-stijging in 2025. De actieradius wordt steeds groter. Wij rijden veel in binnensteden en gaan te maken krijgen met die zones. Een goed initiatief, maar het lastige is de wildgroei ervan. In Nijmegen zijn er liefst drie zero-emissie zones. Dat is niet werkbaar.”

Lees ook: "Veilige laadplek waar de chauffeur zich senang voelt"

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?

“Wat al jaren een drama is, is de doortrekking van de A15 tussen Bemmel en Zevenaar. De aanvankelijke plannen dateren uit de jaren vijftig. Later zijn er verkeerde keuzes gemaakt. In de jaren negentig had gekozen moeten worden voor ondertunneling, maar dat was toen te duur. Had men voor de tunnel gekozen, dan was de doortrekking er reeds geweest en was er geen probleem met de stikstofuitstoot geweest in een gebied waar de komende jaren 50.000 woningen bij komen.

De congestie zorgt nu veel extra stikstof en CO2. Nadat Natuur en Milieu bezwaar had gemaakt tegen het tracé, heeft de Raad van State recent een uitspraak gedaan. De minister krijgt zes maanden de tijd om met een goede onderbouwing te komen of de extra stikstofuitstoot die het nieuwe stuk weg genereert, kan worden gecompenseerd door bedrijfsactiviteiten van zes boerderijen te verminderen. Het wordt een brug of het wordt niets. Ik denk dat de weg er als brug zal komen, maar niet vóór 2033. Er was in 2019 al een kostenraming gemaakt door consortium Gelre Groen, maar voor dat geld kan de weg nu niet meer aangelegd worden. En de procedures en kostenberekeningen vergen veel tijd.

“Ik stel me pro-actief op naar het personeel, bijvoorbeeld door iemand van tevoren uit de planning te halen die het Suikerfeest viert”

Door het ontbrekende deel van de A15 kost het ons iedere dag een halfuur tot driekwartier per vrachtwagen extra dat we in de file staan. Nog belangrijker is dat de mensen vanwege de vele congestie de regio Arnhem-Nijmegen niet meer aantrekkelijk vinden om te wonen. De leefbaarheid staat onder druk, waardoor het risico bestaat dat personeel en bedrijven gaan verhuizen uit deze regio.

Verder zou ik het fijn vinden als er meer waardering komt voor de logistieke sector. De campagne vanuit TLN met de slogan ‘Het lukt alleen met logistiek’ heeft als doel de acceptatie te vergroten hoe belangrijk de sector is. De sector wordt zo vaak negatief neergezet, maar dat klopt niet. Als we niet meer mogen rijden, wie bezorgt dan bijvoorbeeld je pakketje?”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?

“Ik ben erg actief buiten het werk en vind veel dingen leuk om te doen, zoals wandelen, fietsen, hardlopen, in het weekend ga ik graag op stap: uit eten, concerten, feesten, een schouwburgbezoek of city-trip. Te veel om op te noemen.”