Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: Don van Riel (67)
Bedrijf: Trimodal Europe BV
Functie: Managing director

Hoe bent u in de sector terechtgekomen?

Mijn vader werkte bij NS. Ik wilde daar ook naartoe, maar dat is niet gelukt. Ik heb er wel vakantiebaantjes gehad en een stage bij de afdeling bovenleiding in Roosendaal gelopen. In die periode vond een treinongeval plaats. Een aantal medeleerlingen uit andere klassen van de MTS Vlissingen zijn daarbij om het leven gekomen. Dat heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Misschien komt daar de drive voor het goederenvervoer per spoor vandaan, met name als het over gevaarlijke stoffen gaat. In 1982 mocht ik bij International Ferry Freight (IFF Europe) in Vlissingen spoorexpeditie gaan opzetten. Voor de eerste klant in 1983 heb ik een spoorvrachtbrief mogen opmaken (toen nog met een typemachine en carbonnetjes) en nu is deze nog steeds mijn klant.”

Wat vindt u leuk en uitdagend aan de sector?

“Transport is nooit saai, uitdagingen genoeg. Ik krijg de vrijheid om naast het managen van het bedrijf, ook vele bestuursfuncties te mogen uitoefenen. Om aan de transportwensen van onze klanten te voldoen, denkt het Trimodal team mee in oplossingen en werkt het samen met wegvervoerders, spoorwegmaatschappijen en de binnenvaart.

Samenwerken en elkaar aanvullen is ons motto. Is er een spoedvracht en moet het transport via de weg met twee chauffeurs vanuit Rotterdam in Spanje worden geleverd, dan voldoen wij aan de wens van de klant. Kan het intermodaal, dan krijgt de verlader nog steeds de vertrouwde chauffeur aan zijn loods, en levert de vervoerder de container of de trailer bij de spoorterminal af. Voor de laatste kilometer in Spanje worden dan de goederen in de container of per de trailer netjes per weg afgeleverd.

Er zijn overigens ook wegvervoerders bij Trimodal die als klant boeken. Trimodal is neutraal, we horen bij niemand en werken voor iedereen. We bieden de meest efficiënte transportoplossingen via het spoor, het water en het land.

De uitdagingen buiten Trimodal zijn groot. Ik ben de Don Quichotte, die al jaren probeert aan te tonen via een uitgebreid netwerk dat we in Nederland op het verkeerde spoor zitten als het over spoorvervoer gaat. De Nederlandse overheid en ProRail denken te veel nationaal en doen te weinig aan goede internationale achterlandverbindingen. Het zou goed zijn om bijvoorbeeld de VeZA spoorverbinding tussen Vlissingen en Antwerpen aan te leggen en de IJzeren Rijn te heractiveren.”

"De Nederlands overheid en ProRail denken te veel nationaal en doen te weinig aan goede internationale achterlandverbindingen"

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?

“Belangrijk is level playing field: behandel weg-, water- en spoorvervoer hetzelfde in Europa. Als Europa wat wil, doe het dan ook Europees. We hebben tenslotte alle modaliteiten nodig om de transporten te kunnen blijven verzorgen. LZV (ecocombi) is prima, maar laat die dan in heel Europa rijden. Europa is nu niet éénduidig in het beleid.

Verder stijgt in Nederland het chauffeurstekort en nemen de files toe. De komende tijd wordt er veel gewerkt aan de weg. Tunnels, bruggen en wegdelen worden afgesloten, waarmee de bereikbaarheid van bepaalde regio’s verslechtert. Waarom niet kijken naar een alternatief? Trimodal biedt de mogelijkheid met de Maasvlakteshuttle te rijden. Die gaat via het spoor van de Maasvlakte naar de Waalhaven en vice versa. De trein rijdt op vaste tijden, via een spoorboekje. De betrouwbaarheid van op tijd rijden is 99,7%. Voor de trein hoeft er geen klimaat- of slottijdtoeslag bij de ECT, Euromax of RWG te worden betaald. Voor de vervoerder zijn er geen files tussen de Beneluxtunnel en Maasvlakte en er zijn geen wachttijden op de deepsea terminals. Bijkomend voordeel is de optimalisatie van de rij- en rusttijden van de chauffeurs als ze gebruik maken van de Maasvlakteshuttle.

In die ontwikkeling kijkt Trimodal naar een verbinding per spoor tussen Rotterdam en Coevorden en tussen Rotterdam en Antwerpen. Het doel is gemeenschappelijk. Als Trimodal circa 5% van de (container/trailer vrachten uit de file kan halen, dan rijdt de rest over de weg door.”

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?

“Voor het wegvervoer zijn er vele wensen. Zorg in elk geval goed voor de chauffeurs, en voor meer beveiligde parkeerplaatsen. Samenwerking is de sleutel tot succes. Optimaliseer het wegtransport in samenwerking met andere modaliteiten. Waarom kan het wel voor het transport van goederen naar het Verenigd Koninkrijk? Vroeger werden de goederen geladen in Nederland en werden ze door een truck en chauffeur begeleid tot de eindbestemming. Tegenwoordig gaat de trailer of container vaak onbegeleid naar het Verenigd Koninkrijk, en levert de partner de trailer of container af. Als dit kan, kan het ook met het spoor- of binnenvaartvervoer.”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?

“Samen met mijn vrouw Carin en onze hond Maika genieten we van het leven. In woonplaats Burgh-Haamstede aan de Zeeuwse kust, wandel ik graag met de hond en fiets in de natuur, waar de herten in de tuin de rozenknoppen opeten en de zeehonden lekker lui op het strand liggen. In het voor- en najaar gaan we graag een weekje met de caravan weg in Nederland naar … Friesland, Drenthe of Limburg en in de zomer naar Frankrijk.

Ik deel ook graag kennis, zoals via gastcolleges voor scholen, Kenniscentrum Coevorden, STC Rotterdam, maar ook Ferrmed, EU en I&W. En ik laat zien hoe mooi de Rotterdamse haven is en maak de mogelijkheden van het spoor zichtbaar (ze noemen dat op de zaak de “tour d’ amour”).

Als ik tijd kan vinden, speel ik op mijn keyboard. Ik heb ook een modelbaan, maar die staat vanaf de verhuizing in 2006 in dozen in de garage…” 

Lees ook: Aandocken bij Annemarie Terpstra-Withag