Het gemoderniseerde warehouse werd vlak na kerstmis in gebruik genomen. Half maart werd het gepresenteerd aan de pers. Tijdens deze bijeenkomst gaven een aantal sprekers tekst en uitleg over de redenen voor de modernisering van het warehouse en de daarvoor gekozen oplossingen. Ook  kregen de aanwezigen een rondleiding door het vernieuwde magazijn. Robbert-Jan Stals, bij Kruitbosch verantwoordelijk voor de afdeling Parts, vertelde dat het warehouse de afgelopen jaren steeds vaker te maken kreeg met capaciteitsproblemen bij de opslag en het orderpicken.

Enerzijds door de sterke lokale groei, anderzijds door uitbreiding van internationale activiteiten en het leveren van onderdelen en accessoires via dropshipping: “Het werd daarom langzamerhand duidelijk dat we onze warehousecapaciteit moesten uitbreiden. Anders zouden we onze leveringsafspraken niet meer altijd kunnen waarmaken. Ook wilden we via de modernisering van het ons warehouse kosten besparen en duurzamer opereren.”

Minder orderpickers verzamelen meer producten

Het pand via een verbouwing uitbreiden en verder gaan met de bestaande werkwijze was voor Kruitbosch geen optie. En ook verhuizen naar een andere locatie was onwenselijk. Daarom ging het bedrijf in 2021 op zoek naar een automatiseringsoplossing voor een capaciteitsvergroting, die binnen de bestaande fysieke grenzen van het warehouse gerealiseerd kon worden. Na een inventarisatie van beschikbare systemen viel de keuze op Autostore, een innovatief automatisch opslag- en orderverzamelsysteem dat goederen naar de orderpicker brengt (goods-to-person).

“Belangrijkste redenen daarvoor waren dat we niet teveel aanpassingen wilden uitvoeren in de bestaande ruimte. Door plaatsing van Autostore zou dat mogelijk zijn. Daarnaast is deze oplossing flexibel en schaalbaar. Hierdoor biedt Autostore ons de mogelijkheid om in het bestaande pand door te blijven groeien”, zegt Stals. “Andere overwegingen om voor dit systeem te kiezen waren dat deze oplossing zich al had bewezen en dat we er met minder orderpickers meer producten mee kunnen uitleveren. Dat is belangrijk gezien de krapte op de arbeidsmarkt.” Voor de installatie van het systeem ging Kruitbosch in zee met automatiseringsbedrijf Swisslog Benelux. In 2022 werd Autostore in het bestaande warehouse in Zwolle geplaatst; eind vorig jaar rolden er de eerste bakken met bestelde producten over de transportbanden.

Efficiënte opslag in Autostore

De producten die in het Kruitbosch warehouse liggen opgeslagen, zijn afkomstig van ongeveer 170 verschillende leveranciers. Om alles passend en efficiënt in Autostore op te slaan, wordt er gebruik gemaakt van drie soorten kunststofbakken, ieder met verschillende afmetingen. Deze bakken zijn op hun beurt weer onderverdeeld in verstelbare compartimenten. “Omdat de artikelen in omvang verschillen, zorgt de variatie in ruimte in de bakken en compartimenten ervoor dat we ze heel compact kunnen opbergen”, zegt Stals. “Hierdoor kunnen we de opslagruimte in de Autostore maximaal gebruiken. Volumineuze producten die niet in de Autostore passen, liggen in ons bulkmagazijn.”

Installatietijd van drie maanden

Het warehouse van Kruitbosch heeft een oppervlakte van 8000 m2. De Autostore-oplossing zelf neemt 1000 m2 in beslag. Toch was de installatie van het systeem binnen de muren van het bestaande magazijn een lastige klus. Han Voncken, projectmanager bij Swisslog: “De beschikbare ruimte om de installatie uit te voeren was beperkt. Tijdens de plaatsing gingen de werkzaamheden in het warehouse namelijk gewoon door. Daarnaast bleek de vloer van het magazijngedeelte waar Autostore geplaatst werd niet volledig egaal te zijn. Daar moest eerst nog een extra laag beton worden aangebracht. Maar samen met medewerkers van Kruitbosch zijn we erin geslaagd om alles binnen de vastgelegde termijn af te ronden.”

De installatie van het systeem startte vorig jaar eind augustus, nam ongeveer drie maanden in beslag en werd in november afgerond. In december werd het systeem getest, werden de medewerkers ingewerkt en de software van Autostore gekoppeld aan Microsoft Dynamics AX, het ERP-systeem dat Kruitbosch gebruikt. Na opberging van de producten in Autostore ging het systeem begin dit jaar live. In het resterende gedeelte van het magazijn is nu nog de bulkvoorraad opgeslagen. Die is inmiddels verkleind vanwege de extra opslagcapaciteit die Autostore biedt. In dit ‘oude’ gedeelte bevinden zich ook de volumineuze artikelen die niet in Autostore passen, zoals buitenbanden, wielen, kinderzitjes en dergelijke.

Dertien orderpickstations

Autostore is bijzonder compact. Producten worden er dicht bij elkaar in opgeslagen. Het systeem bij Kruitbosch biedt plaats aan 29.000 kunststofbakken met pickvoorraad. Die bevinden zich op elkaar gestapeld in een aluminium frame. Hier overheen rijden een soort robotkarretjes (in totaal 65) die bakken met pickvoorraad ophalen en naar één van dertien orderpickstations brengen en terugplaatsen in de opslag, na het picken. Bij zo’n orderpickstation worden de benodigde artikelen per bestelling door orderpickers uit de voorraadbak gehaald en samengevoegd. Ronald van der Hulst, logistiek projectleider bij Kruitbosch:

“Op deze manier kunnen we nu 2000 orderregels per uur picken. Deze  capaciteit kunnen we verder uitbreiden tot 2500 orderregels als we meer robots inzetten en twee extra orderpickstations aanleggen. Daar is het systeem al op voorbereid.” Complete orders worden via een rollenband systeem afgevoerd naar de expeditieruimte. Daar worden ze eventueel aangevuld met volumineuze artikelen die erbij horen. Dat is het geval bij 23 procent van het totale aantal bestellingen. Vervolgens worden alle producten in één doos verpakt die naar de klant wordt verzonden.

Flexibeler opereren

De installatie van Autostore biedt Kruitbosch veel voordelen. Van der Hulst legt uit: “De opslagcapaciteit van ons magazijn is met ongeveer dertig procent toegenomen, zonder uitbreiding van de oppervlakte van het warehouse. Op dit moment zijn er ongeveer 15.000 producten in Autostore opgeslagen, waarbij we kunnen doorgroeien naar ongeveer 20.000 artikelnummers. De piek van het fietsseizoen komt er nu aan en daar hebben we nu zeker voldoende ruimte voor. Want we kunnen nu veel flexibeler opereren en beter inspelen op pieken in de vraag naar onze producten.  Daarnaast duurde het vroeger vrij lang om de bestelling van bijvoorbeeld een binnen- en buitenband uit te leveren. Deze items werden daarom vaak apart verzonden. Maar nu combineren we bestellingen en versturen we ze in één keer. Dat bespaart tijd en verpakkingsmateriaal.”

Ook Martin Kruitbosch, logistiek manager en een van de aandeelhouders van het bedrijf, is zeer tevreden over het Autostore-systeem: “We groeien snel. Zonder dit opslag- en orderpicksysteem zou het erg lastig zijn om aan de toenemende vraag naar onze producten te voldoen. Voorheen voerde één orderpicker 120 tot 130 picks per uur uit. Dat is nu gestegen tot zo’n 150 á 160 en dan wel inclusief verpakken, sluiten en labelen van de verzenddozen. Dat is fantastisch. Ik schat de terugverdientijd van de investering in dit nieuwe systeem op ongeveer vijf jaar.”

Lees ook: Picnic in Utrecht: Hightech-DC met hoge mate van robotisering