Op een dag in 2007 sprak een vrouw Kleij aan toen hij het Distrivers-pand verliet. Zij dacht dat hij de leidinggevende was van haar zoon. Deze 16-jarige jongen liep stage bij het bedrijf en vertrok ’s ochtends om 6 uur vanwege lange reistijd. Vervolgens kwam hij op die dagen pas om 23 uur thuis. Hij zou namelijk overdag te weinig uitvoeren en moest dan ’s avonds maar een paar uur langer doorwerken.

“Dat gesprek was een kantelpunt voor mij”, zegt Kleij. “Tot 2004 was ik leermeester op een koksopleiding en wist heel goed hoe een goed leerbedrijf moest werken. Dat was bij Distrivers op dat moment niet het geval. Omdat ik voorzag dat er een chauffeurstekort zat aan te komen, ben ik samen met de directiesecretaresse het probleem gaan tackelen. We zijn vanaf dat moment zelf chauffeurs gaan opleiden en de leertrajecten en begeleiding van stagiaires goed gaan aanpakken.”

Vasthouden

De directie van Distrivers stond direct achter de plannen van Kleij. Inmiddels staat Distrivers in Hoogeveen als leerbedrijf heel goed bekend in de regio. Zij leiden jaarlijks 50 tot 60 jongeren op, waaronder 25 BBL’ers.

Natuurlijk is dat niet altijd zonder slag of stoot gegaan. “Ik heb er bijvoorbeeld voor moeten knokken toen we hier twee busjes in de vloot kregen, dat daar ook stagiaires op mochten rijden. Het was de bedoeling dat er alleen chauffeurs met een C-rijbewijs mee op pad zouden gaan. We zijn toen gestart met een proef: een busje voor chauffeurs en eentje voor stagiaires met een B-rijbewijs. Ik wilde namelijk voorkomen dat degenen die chauffeur wilden worden maar nog geen C-rijbewijs hadden, zouden afhaken als ze twee jaar in een magazijn zouden moeten werken.”

Het afbreukrisico in de sector is echt te hoog, vindt hij, “maar niet verwonderlijk als je hoort dat deze jongeren soms twee jaar een bezem in de hand geduwd krijgen, of als bijrijder een week van huis zijn met een chauffeur van 55 jaar. Daar moet je als 17-jarige niet aan denken.”

Het mooie van de proef was dat stagiaires beter presteerden. Ze reden minder schades en waren sneller terug van een rit. “Niet zo raar als je bedenkt dat een chauffeur met een C-rijbewijs wil gaan voor een trekker met trailer, en niet een stap terug wil doen naar een bestelbus.”

Inmiddels heeft de organisatie dertien busjes, waarop BBL-leerlingen rijden die nog geen C-rijbewijs hebben. “Dat is wat ze graag willen en daarmee houd je ze vast.”

Allround

Naast leerbedrijf voor toekomstige vrachtwagenchauffeurs, is Distrivers ook opleidingsplek voor magazijnmedewerkers, teamleiders, assistent logistiek medewerker niveau 2 en supervisors op HBO-niveau. “We hebben daarvoor een goed doordacht systeem opgezet”, zegt Kleij. “Stagiaires doorlopen in periodes van zeven tot acht weken alle afdelingen binnen het bedrijf en maken kennis met alles wat we hier doen, van expeditie en goederenontvangst tot opslag, overslag en uitlevering Op die manier leren ze het gehele logistieke proces kennen.“

Egoïsme

Hij vindt het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van personeel in de sector. “En natuurlijk wil je goede mensen het liefst behouden voor je bedrijf. En als dat kan, maak je daar ook plaats voor. Maar dat is niet altijd mogelijk en ook niet altijd wenselijk.”

Kleij komt dan op wat hij noemt een gemiste kans in de sector. “Er is te veel egoïsme. Vaak willen bedrijven een goede stagiaire zelf houden. En dat terwijl ze weten dat deze jongere beter op zijn of haar plaats zou zijn in een groter, kleiner of dynamischer bedrijf. Dat moet dus anders en ik heb daar wel ideeën over. Ik kom zoals gezegd uit de kokswereld. Daar staken de leermeesters van verschillende leerbedrijven regelmatig de koppen bij elkaar en werd besproken wie waar het beste op zijn of haar plaats zou zijn. Als het aan mij ligt, komt er in deze sector ook een poule van bedrijven waar leerlingen uitgewisseld kunnen worden. Op die manier kan een leerling ook zelf ervaren wat het beste past.”

En Kleij heeft nog wel een idee om de kwaliteit van praktijkopleiders en leerbedrijven te verbeteren. “Het zou goed zijn als zowel praktijkopleiders als leerbedrijven gecertificeerd worden. Nu kan ieder bedrijf zich leerbedrijf noemen zonder enig bewijs dat ze dat ook kunnen. Dat moet je niet willen.”

Lees ook: “Keuze code 95-opleiding kan verschil maken”

Aandacht

Wat volgens hem verder nodig is en waar Distrivers voor staat, is persoonlijke aandacht. “Naast een warm welkom, krijgen alle stagiaires hier een buddy. Die staat voor hen klaar als een goede vriend. En als prakopleider of stagebegeleider moet je er als het nodig is voor hen zijn als een vader, oom, tante of nicht. En wij gaan nog een stap verder. Zijn er persoonlijke problemen, dan proberen we daar oplossingen voor te vinden, bijvoorbeeld samen met Stichting Welzijn Hoogeveen.”

Het kan gaan om jongeren die van thuis te weinig te eten meekrijgen als ze komen werken, tot ouders die zonder dat een jongere het weet zijn loon inpikken. “We maken hier van alles mee. Maar heb je een goede vertrouwensband, dan kun je helpen, en dat is wat we willen.”

Vertrouwen

Naast de inmiddels 35% vrouwen die een leertraject volgt bij Distrivers, biedt het leerbedrijf mogelijkheden voor jongeren met een beperking. “We werden zes jaar geleden benaderd door de Windroos, school voor speciaal onderwijs in Hoogeveen voor leerlingen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Deze jongeren komen vaak terecht in de groenvoorziening en schoonmaak. Ik ben het daar niet mee eens. Het is belangrijk te kijken of er meer in zit.”

Met de nodige scepsis van directie en management is er toen een groep van acht jongeren bij Distrivers begonnen. “Toen zij ons in coronatijd uit de brand hielpen, was dat snel over. We hadden op een goed moment 30 zieke magazijnmedewerkers. Deze acht jongeren en begeleiding hebben toen de orderpicking gedaan en de boel draaiende gehouden. Dat heeft het vertrouwen in hun kunnen een enorme boost gegeven. Vijf van hen werken hier inmiddels in vaste dienst.”

Nominatie

Met alle ervaring, kennis en passie die Kleij heeft, is het begrijpelijk dat de directie van Distrivers hem heeft gevraagd dit leerbedrijf-concept uit te rollen in andere vestigingen. Het is ook niet verrassend dat Ronald Kleij vorig jaar door STL is uitgeroepen tot Praktijkopleider van het Jaar 2023. Inmiddels is hij genomineerd voor de landelijke verkiezing van SBB voor Beste Praktijkopleider 2024. Daarbij gaat het om de beste praktijkopleider van alle sectoren in Nederland. Kleij: “Winnen zou geweldig zijn, maar weten bij de beste tien praktijkopleiders van Nederland te horen, is al een hele eer en geeft heel veel voldoening.”