Schavemaker Logistics & Transport is van oudsher een wegtransportbedrijf, dat nu ook vervoer per binnenvaart en spoor aanbiedt naast wegtransport. “We doen nog steeds veel wegtransport, maar merken dat steeds minder chauffeurs nachtenlang van huis willen zijn”, vertelt salesmanager Susanne Dirksen. “Er zijn daarnaast minder chauffeurs, ook in Polen waar de werkloosheid in de regio van Wroclaw onder de 2 procent ligt. We zijn twee jaar bezig geweest met de voorbereidingen van de treindienst samen met onze partners, en we denken dat de tijd er rijp voor is. Er was al wel vanuit Polen een spoorverbinding met Nederland, maar met de toen bestaande dienstverlening duurde een transport vijf tot zes dagen naar Rotterdam.” Raillogix voert de treindienst uit.

 Schavemaker heeft intermodale verbinding

De trein vertrekt tweemaal per week vanuit Moerdijk en Wroclaw en kan veertig containers van 45 ft vervoeren. De transit van terminal naar terminal bedraagt dertig uur. Dirksen benadrukt dat containers van alle afmetingen op de trein kunnen. “We zijn hiermee gestart omdat er vraag was vanuit logistieke dienstverleners en verladers”, licht zij toe. “Wanneer de trein voor 70 procent vol zit, bereiken we ons break-evenpoint. Er is veel interesse voor en er komen iedere dag nieuwe klanten bij; per 1 juli maken nieuwe verladers gebruik van de treindienst. Wij verwachten dat trein gauw vol zit en dat we de dienst naar drie tot vier keer per week kunnen uitbreiden.”

Met de trein heeft Schavemaker een intermodale verbinding tussen Nederland en Groot-Brittannië aan de ene kant en Polen aan de andere kant.

Het hele artikel is te lezen in Transport & Logistiek 11 2019. Nog geen abonnee? Klik HIER.

Het laatste nieuws omtrent trucks, materiaal en alles in de transport branche lees je bij Transport & Logistiek.