Van Wieren heeft zich samen met zijn broer Maarten toegelegd op speciaal en exceptioneel transport. Daartoe beschikt Van Wieren Special over een wagenpark van 36 voertuigen, waarvan er zes zijn gestationeerd in Duitsland. “Wij zijn groot geworden met het transport van bouwmachines. Het afleveren van een grote graafmachine bij eindklanten is telkens weer een klein feestje”, vertelt Van Wieren. “Maar we doen meer dan alleen bouwmachines vervoeren. Met onze diepladers en kraanwagens vervoeren we alles met een gewicht tot 100 ton. Wij stippelen de route uit, vragen de vergunning aan en begeleiden het transport van begin tot eind.”

Scannen CMR’s via CarCube Trimble

Zolang Van Wieren zich kan herinneren, vertrouwt Van Wieren Special al op de CarCube, de boordcomputer van Trimble. Dit jaar is het contract opnieuw verlengd. “De koppeling met ons transportmanagementsysteem, Accountview TransportMaster, functioneert prima. Het vragenpad is duidelijk, waardoor elke chauffeur stapsgewijs en probleemloos alle benodigde gegevens over zijn rit kan invoeren. Als we een keer een probleem hebben, gaat Trimble daarmee direct aan de slag. Kortom: er was geen enkele reden om het contract niet te verlengen.”

Meer over Van Wieren Special
In 1945, net na de oorlog, besloten Jan en Lukas van Wieren als een van de eersten in de Noordoostpolder een eigen transportbedrijf op te zetten. Driekwart eeuw later staat het bedrijf onder leiding van algemeen directeur Richard de Graaf. Van Wieren Special is gericht op speciaal- en exceptioneel transport en beschikt daarvoor over een uitgebreid wagenpark met diepladers en kraanwagens. In Emmeloord beschikt het bedrijf over eigen op- en overslagcapaciteit, garage en wasplaats en ook in Duitsland (Konz) heeft het een vestiging. Behalve speciaaltransport biedt het bedrijf een veelvoud aan aanvullende diensten aan, waaronder projectforwarding en op- en afbouw van kranen.

Een belangrijke stap vooruit was de koppeling vorig jaar van de CarCube met een documentenscanner in de truckcabine. Direct nadat een zending is afgeleverd, wordt de vrachtbrief gescand, gedigitaliseerd en via de boordcomputer doorgestuurd naar het kantoor in Emmeloord. “We zijn gestart met een zwart-witscanner, maar zetten nu de stap naar een fullcolourscanner voor nog betere kwaliteit. Door het scannen kunnen we nu veel sneller beschikken over de CMR’s, ook die uit Duitsland. Die voegen we toe aan het dossier in het TMS, waarna we meteen kunnen factureren.”

Chauffeurs correct belonen

De planners kunnen de transportopdrachten vanuit het TMS direct doorzetten naar de boordcomputer van de betreffende chauffeur. Die heeft alle benodigde informatie inclusief laad- en losadres bij de hand. Zodra de transportopdracht is afgerond, volgt een terugkoppeling inclusief de ingescande CMR. “De chauffeur kan ook de navigatiefunctie met filemeldingen gebruiken, behalve voor exceptioneel transport”, zegt Van Wieren. "Dan moeten we uiteraard de route volgen waarvoor we de vergunning hebben ontvangen.”

Van Wieren Special maakt eveneens gebruik van FleetHours voor loon- en onkostenberekening. Door de integratie van de CarCube-boordcomputer met FleetHours kan Van Wieren garanderen dat alle chauffeurs correct worden betaald. Handmatig controleren van urenstaten is daarvoor niet nodig. “Onze chauffeurs moeten hard werken. Zij verdienen het om daarvoor correct te worden beloond. Dankzij FleetHours bestaat daarover geen discussie meer.”

Prestaties monitoren

Van Wieren is met name te spreken over de mogelijkheden die Trimble biedt om de prestaties van chauffeurs te monitoren. Hij wijst op de Tachotime Manager voor naleving van de rij- en rusttijdenwetgeving en Performance Portal voor rijgedrag en brandstofverbruik. “Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen wordt gecontroleerd op rij- en rusttijden. De boetes zijn hoog. Tachotime Manager laat precies zien wanneer ze een fout hebben gemaakt. Dat helpt om boetes in het vervolg te voorkomen.”
Hoeveel brandstof het bedrijf heeft bespaard met het gebruik van de Performance Portal, durft Van Wieren niet te zeggen. “Het is lastig om ritten te vergelijken. Het maakt nogal verschil of je een vracht van 10 ton of 80 ton vervoert en of je daarmee over de snelweg mag of over B-wegen moet rijden. Maar we coachen chauffeurs op hun rijgedrag. Hoe hard trekken ze op of remmen ze af? Hoe vaak laten ze hun truck stationair draaien? Elk kwartaal krijgen de chauffeurs een uitdraai met hun prestaties, die we vervolgens met hen bespreken.”

Digitale handtekening

In de toekomst hoopt Van Wieren Special verdere stappen te zetten op het gebied van digitalisering. Van Wieren noemt de vrachtbrief als voorbeeld. “De transportsector is een vrij conservatieve sector. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat we in deze tijd nog steeds een door de ontvanger ondertekend papiertje nodig hebben om te kunnen factureren. Het zou mooi zijn als we in de toekomst de stap kunnen zetten naar een digitale handtekening.”

Over Trimble Transport & Logistics
Trimble Transport & Logistics ontwikkelt boordcomputers, draadloze communicatietools en webgebaseerde back-officeapplicaties voor grote en kleine bedrijven in de logistieke sector. Met innovatieve oplossingen wil het bedrijf een betrouwbare en persoonlijke service bieden en hapklare data om het rendement van de bedrijven te verhogen. Het hoofdkantoor is gevestigd in België. De verkoop- en serviceafdelingen worden ondersteund door kantoren verspreid over Europa.