Het aantal voertuigen van Koeltrans is sinds de oprichting in 2010 uitgegroeid van vijf naar 135. De twintig nieuwe lng-trucks, allemaal Scania’s R410, zijn zeer compleet uitgerust en geliefd onder de chauffeurs. “Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er op en aan”, zegt Maters. "Er zijn uiteraard chauffeurs die er aan moeten wennen, maar uiteindelijk zijn ze stuk voor stuk enthousiast, ook over het rijcomfort.”

Gemeenschappelijk probleem

Om de uitstoot van het groeiende wagenpark te verminderen, schafte Koeltrans in 2019 de eerste trucks aan die op vloeibaar aardgas rijden. Eerst nam de logistieke dienstverlener er vijf in gebruik, later nog twee en naarmate het bedrijf groeide, groeide het aantal lng-trekkers mee en inmiddels staat de teller op 37. Maters: “Vorige maand hebben we het order voor volgend jaar getekend. Het aandeel wordt steeds groter en dat zien onze klanten ook, ze vragen er zelfs naar. We hebben een gemeenschappelijk probleem en hoe mooi is het dat we op deze manier gezamenlijk ons steentje kunnen bijdragen aan de oplossing? Lng is nog niet emissievrij, maar zodra de biovariant beschikbaar komt, kunnen we echt stappen gaan maken.”

Lng-trekker als aantrekkelijke businesscase

Maters is enthousiast over de aantrekkelijke kilometerkostprijs van de Scania’s die op lng rijden: “De TCO klopt. In aanschaf is de auto iets duurder dan een die op diesel rijdt, maar de brandstof is goedkoper en in combinatie met de Duitse Maut-vrijstelling zijn we onderaan de streep zelfs goedkoper uit. Dat de actieradius met zo’n 1.000 kilometer kleiner is, doet daar geen afbreuk aan.” Juist daarom is Maters verbaasd dan lng tot nu toe geen hoge vlucht heeft genomen. “Het is een probleemloze oplossing en het zou voor veel bedrijven een aantrekkelijke businesscase kunnen zijn.”

lng-trekker Koeltrans

Maters is blij met de groeiende tankinfrastructuur: “Toen we de eerste lng-trucks in gebruik namen, was er in Duitsland maar één pompstation, maar inmiddels is dit aantal gegroeid.” Om er zeker van te zijn dat de trucks niet stil komen te staan, werkt Koeltrans met meerdere tankpartners, maar het is een kwestie van tijd voordat een chauffeur van een lng-trekker met één pas overal terechtkan.

Goede relatie gaf doorslag

Dat Koeltrans een goede relatie met de Scania-dealer in Arnhem heeft, gaf mede de doorslag om op lng te gaan rijden. “Naarmate onze vloot groter wordt, krijgen we meer ervaring”, zegt Maters. “Maar in het begin loop je tegen problemen aan en dan heb je een partner nodig die er verstand van heeft. We zijn samen in het avontuur gestapt."