Logistiek Digitaal, dat vorig jaar is gelanceerd, biedt ondersteuning bij het digitaliseren van hun logistieke processen aan zowel transportbedrijven als logistieke dienstverleners, verladers en expediteurs. Dit aanbod is beschikbaar voor alle mkb’ers, met als doel om bedrijven ‘digital ready’ te krijgen. “Een bedrijf is digital ready als de digitale basis binnen het bedrijf op orde is én het bedrijf digitaal kan samenwerken met de ketenpartner, bijvoorbeeld door het delen van logistieke data als aankomsttijden met de verlader’, legt Van Klaveren uit. Zij is één van de zes adviseurs digitalisering bij Logistiek Digitaal.

Probleem voor morgen

De meeste ondernemers beseffen goed dat digitalisering heel belangrijk is voor hun bedrijf, is de ervaring van Van Klaveren. Zij heeft zeven jaar bij een transportbedrijf gewerkt vóór haar werk bij Logistiek Digitaal. “Het is vaak al uitdagend genoeg om aan de vraag van klanten te voldoen. Er wordt vaak tegen digitalisering op gekeken, het is een probleem voor morgen wat ook nog eens veel tijd kost en een grote investering vergt. Logistiek Digitaal helpt juist deze drempels te verlagen. Want om te kunnen groeien en efficiënter te opereren, heb je ICT nodig. Het delen van data is momenteel voor veel bedrijven een belangrijke stap in het digitaliseringsproces.”

“We hebben een gratis aanbod, zo werken we aan cursussen en bieden adviesgesprekken aan met onze netwerkconsulenten”

Urgentie

“Als ondernemers op digitaal gebied stappen willen zetten, of wanneer er een digitaliseringsvraag is vanuit een ketenpartner, kan dat een reden zijn om Logistiek Digitaal te benaderen. Ook zien wij dat er met het oog op een tekort aan personeel, administratieve taken kunnen worden gedigitaliseerd, zoals het digitaliseren van CMR’s. Ondernemers die naar ons toe komen, zien de urgentie in en hebben vaak meerdere plannen, maar weten niet waar te beginnen”, aldus Van Klaveren. “Met Logistiek Digitaal delen we hier informatie over. We hebben een gratis aanbod, zo werken we aan cursussen en bieden adviesgesprekken aan met onze netwerkconsulenten.”

Ideale volgende stap

Het startpunt is inventarisatie met een korte scan. Zo weet je waar je als bedrijf nu staat en wat je moet aanpakken om volledig digitaal en data-gedreven te werken. Van Klaveren: “In een persoonlijk gesprek bespreken we de digitaliseringsuitdagingen en bepalen we wat prioriteit verdient. We kunnen aangeven wat de ideale volgende stap is, passend bij hun eigen strategie en bedrijfssituatie. Het is een uitdaging voor bedrijven om de juiste ICT te vinden, al is het niet zo dat wij bedrijven een bepaald ICT-product aanraden. Aanbod van ICT-producten is er genoeg, net als ICT-consultants. Wat wij als gids bijvoorbeeld hebben gedaan, is dat we een bedrijf met een logistiek probleem in contact brachten met een logistiek student. Een transportbedrijf hebben wij geholpen met de aanvraag van een subsidie voor een ICT-oplossing om temperatuur beter te monitoren. Dit zijn enkele voorbeelden van onze hulp bij het verder brengen van bedrijven met digitalisering.”