Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: Gerard van Gijssel
Bedrijf: Kort Logistics BV
Functie: Directeur/mede-eigenaar

Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u daar (vanuit uw functie) leuk en uitdagend aan? 

"Na mijn HEAO-studie ben ik in het bankwezen terecht gekomen. Ik heb 21 jaar bij ABN AMRO en Rabobank in diverse functies gewerkt. Zodoende kwam ik bij honderden kleine-, middelgrote- en grote bedrijven als adviseur aan de tafel. Met transportbedrijven had ik altijd al affiniteit, merkte ik. Nuchter, down to earth, praktisch, geen kapsones en dergelijke. De financiële sector werd juist steeds bureaucratischer en arrogant. In mijn beleving verloor het bankwezen het oog voor de klant. Dat paste niet bij mij, merkte ik steeds meer en daar liep ik ook persoonlijk in vast. Juist op dat moment kreeg ik de mogelijkheid me verder te ontwikkelen in de transportsector bij het bedrijf van een goede vriend van mij, die al enige tijd wat kleinschalig actief was in de nichemarkt van farmaceutisch transport. Hij zocht een operationeel manager/directeur voor uitbreiding van deze activiteiten. Zo ben ik ruim zes jaar geleden aan boord gekomen bij Kort Logistics. We zijn sindsdien aardig uit ons jasje gegroeid. Het is een enorme uitdaging geweest om op te bouwen wat er nu staat als bedrijf. We zijn nu een gespecialiseerd transportbedrijf met ruim 50 geconditioneerde voertuigen en een kleine 100 medewerkers.  

Het is heel prettig dat ik de switch heb kunnen maken van adviseur naar het zelfstandig de koers bepalen van een gespecialiseerd transportbedrijf. Dit is wat heel goed bij me past. Wat ik met name leuk vind, is het kijken naar de wat langere termijn. Waar doen zich kansen voor, hoe kunnen we “Kort” nog beter op de kaart zetten et cetera. Waar en hoe kunnen we onze activiteiten uitbreiden. Ik kijk daarbij niet alleen naar het gespecialiseerde farmaceutisch transport, maar ook naar mogelijkheden in de food-markt, indien zich dat aandient. Het is prettig om contacten te leggen en te onderhouden met collega-vervoerders. Je kunt misschien eens wat voor elkaar betekenen. Je spreekt dezelfde taal. We worden vaak met dezelfde kansen en bedreigingen geconfronteerd. Die kansen en bedreigingen bespreken we bijvoorbeeld tijdens een initiatief van “Port of Zwolle”, waarbij we periodiek met een aantal transportondernemers bij elkaar zitten om dergelijke zaken onder de loep te nemen. 

Gesprekken met stakeholders, zoals voertuigleveranciers, klanten en dergelijke vind ik ook superleuk en interessant om te doen. Ze geven mij allen zicht op hoe er tegen ons bedrijf aan wordt gekeken door een derde. Dat is waardevolle input voor mij. Ook op het scherp van de snede onderhandelen, maar wel zodanig dat iedereen tevreden kan zijn met de deal, is natuurlijk een essentieel onderdeel van mijn werk en essentieel om te kunnen blijven investeren in de toekomst van het bedrijf.   

Verder vind ik het altijd een mooi moment van de dag om met de medewerkers, de chauffeurs, bij te kletsen als ze terugkomen van hun ritten. Ik wil ook zichtbaar zijn voor hen en aanspreekbaar."   

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?  

"Er zijn een aantal ontwikkelingen op dit moment waar we niet om heen kunnen. Als voorbeeld noem ik:  

  1. Vermindering van de CO2-uitstoot. Hoe en wanneer kunnen we overgaan op elektrische voertuigen? Voor ons en de voertuigleveranciers is de actieradius en combinatie met koeling nog een zeer grote uitdaging. Samenwerking daarin met de voertuigleveranciers is daarin noodzakelijk.  
  1. Vervanging wagenpark (zie ook a) in combinatie met de BPM-verhoging per 1.1.2025. 
  1. Personele bezetting. Wij merken met name bij de jeugd dat de transportbranche niet altijd als de meeste aantrekkelijke branche wordt gezien. Een en ander in combinatie met de werktijden, maar ook zeker hoogte van de beloning. Hoe houden we de transportsector aantrekkelijk?  
  1. Rendement in de sector.  Vanuit mijn bancaire achtergrond vind ik het rendement in de sector echt aan de (te) lage kant. Zeker als je kijkt hoe kapitaalsintensief onze branche is en de uitdagingen waar we met elkaar nog voor staan naar de toekomst toe."  

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom? 

"Ik zou graag zien dat we als sector beter voor het voetlicht krijgen wat voor een toegevoegde waarde we met elkaar leveren. Producten van A naar B vervoeren, kan in feite iedereen. Men beconcurreert elkaar alleen op prijs. De rendementen zijn daarom marginaal. Extra service leveren en persoonlijk contact met de klant is veelal minimaal. Meer samenwerking is naar mijn mening ook een issue waar veel voordeel mee behaald kan worden door iedereen. Wij rijden bijvoorbeeld met name in de nacht en (vroege) ochtend, terwijl vele andere transporteurs met name in de middag en avond rijden. Hier zie ik mogelijkheden om elkaar aan te kunnen vullen, maar daar zie ik een iets stuggere houding in de transportsector naar boven komen. Waarom niet meer samenwerken en elkaar aanvullen als transporteurs. “Wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen”,  is een bekend gezegde. Door bepaalde  kosten te delen, vermenigvuldig je de marges in feite met elkaar lijkt mij."   

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?  

"Eigenlijk is werken altijd tevens mijn hobby geweest. Ik zie werken niet als werk, maar het is tevens een verlengstuk van wie ik als persoon ben en wat ik graag doe. Om echter te ontspannen mag ik heel graag varen met onze boot in de mooie omgeving van Wanneperveen/Giethoorn. Een prachtig natuurgebied. Verder mag ik graag lezen en voetbalwedstrijden, concerten en/of festivals bezoeken zoals Oerol en de Zwarte Cross, maar daar gun ik me eerlijk gezegd wat te weinig tijd voor."   

Lees ook: Alfa verwacht voortzetting van overnames en fusies in transportsector