De actie was gericht op koeriers met kleine vrachtwagens en bestelbussen en vond plaats op het hoofdwegennet, bij depots van postbedrijven en in woonwijken. In totaal zijn er 183 pakketbezorgers gecontroleerd. Bij 33 voertuigen (18 procent) werden in totaal 37 overtredingen geconstateerd.

Ontbrekende vergunningsbewijzen

In zeven gevallen ontbrak de vergunning beroepsgoederenvervoer. Ondernemers (ook zzp’ers) mogen geen goederenvervoer voor derden verrichten als zij niet over deze vergunning beschikken. Bij 22 pakketbezorgers beschikte het bedrijf wel over een vergunning, maar had de chauffeur daarvan niet – zoals voorgeschreven – een afschrift in het voertuig. Dit kan erop duiden dat deze bedrijven meer voertuigen inzetten dan waarvoor zij een vergunning hebben. Ook reden twee pakketbezorgers met een zwaardere belading dan voor hun voertuig was toegestaan. Voor deze overtredingen is proces-verbaal opgemaakt.  

Drukke maand voor pakketbezorgers

De koerierssector komt de laatste tijd regelmatig in het nieuws. “Consumenten bestellen steeds meer online en willen het liefst zonder bezorgkosten hun pakketjes zo snel mogelijk in huis hebben”, zegt Mark van der Ham, teamleider Goederenvervoer Weg bij de ILT. “Dat gold zeker rond de feestdagen in december, waardoor de druk in deze sector extra hoog was. Hierdoor verwachtten wij een hoger risico op overtredingen. Postbedrijven besteden pakketbezorging veelal uit aan onderaannemers, die dit op hun beurt ook weer uitbesteden aan onderaannemers. Met deze actie wilden wij toetsen of deze onderaannemers het vervoer verrichten volgens de geldende wet- en regelgeving.”

Lees ook: ‘Logistieke sector niet bestand tegen de manier van bestellen en retourneren’

Regels goederenvervoer koeriers

De ILT is toezichthouder op verschillende regels voor het goederenvervoer. Voor commercieel vervoer van pakketten met bestelbussen en (kleine) vrachtwagens moet een koeriersbedrijf in veel gevallen een vergunning beroepsgoederenvervoer (Niwo) hebben. Dit geldt als het voertuig een laadvermogen heeft van meer dan 500 kilo. Zelfstandige chauffeurs zonder personeel (zzp’ers) hebben zelf een vergunning beroepsgoederenvervoer nodig. Het voertuig van de koerier mag niet meer gewicht vervoeren dan het maximale laadvermogen. Het doel van de regels is het tegengaan van oneerlijke concurrentie en het bevorderen van veilig vervoer van goederen. 

Lees hier meer over de regels voor koeriers. De ILT werkt regelmatig samen met de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) die controleert op de arbeidsomstandigheden van koeriers.