wetgeving direct vision standaard londenDe wetgeving is gebaseerd op een zogenoemde sterscore – een indicatie van wat de bestuurder vanuit zijn cabine kan zien met betrekking tot andere weggebruikers. De voertuigfabrikant verleent deze sterscore. De score (0 tot 5 sterren) is gebaseerd op de staat waarin het voertuig de productiehal heeft verlaten en houdt geen rekening met veiligheidssystemen die achteraf zijn aangebracht.

Agglomeratie Londen 

Vrachtwagens die niet minimaal 1 ster hebben, moeten voldoen aan de eisen van het Safe System. Dit betekent installatie van extra hulpmiddelen voor indirect zicht. Naleving van de Safe System-voorschriften is niet van invloed op het aantal sterren dat aan een voertuig wordt toegekend, maar betekent wel dat een vergunning kan worden aangevraagd om de agglomeratie Londen binnen te rijden. In 2024 wordt de minimumeis voor DVS aangepast naar 3 sterren.

Het is belangrijk om te vermelden dat – ook als een voertuig 1 tot 5 sterren heeft en dus voldoet aan de Direct Vision Standard – er wél een vergunning moet worden aangevraagd. Rijden in Londen zonder vergunning kan een forse boete opleveren, namelijk £ 550 voor exploitanten en expediteurs en £ 130 voor chauffeurs.

Als een voertuig een score van 0 sterren heeft, moet worden voldaan aan de eisen van het Safe System. Dit is een reeks veiligheidsmaatregelen voor voertuigen met als doel de gehele veiligheid van de vrachtwagen te verbeteren.

Eisen Direct Vision Standard

Een voertuig van een transportbedrijf dat met een voertuig van 12 ton of meer in Londen wil rijden, moet voldoen aan de volgende eisen van de Direct Vision Standard:

1) Spiegel van klasse V, aangebracht aan de bestuurderszijde van het voertuig;

2) Spiegel van klasse VI, aangebracht aan de voorzijde van het voertuig;

3) Lage beschermingsbalken aan de zijkanten aangebracht behalve waar dat onpraktisch is of onmogelijk blijkt te zijn. Zie de website van TfL voor vrijstellingen;

4) Stickers met afbeeldingen en markeringen aan de buitenzijde moeten zijn aangebracht op  voertuigen om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen voor gevaren in de buurt van het voertuig;

5) Een sensorsysteem dat de bestuurder waarschuwt voor de aanwezigheid van een kwetsbare weggebruiker, aangebracht aan de niet-bestuurderszijde van het voertuig;

6) Hoorbare waarschuwing dat het voertuig manoeuvreert om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen wanneer een voertuig afslaat;

7) Een volledig operationeel camera-/monitorsysteem, aangebracht aan de niet-bestuurderszijde van het voertuig.