Een conflict met een klant, een opdrachtgever met liquiditeitsproblemen, lastige kostprijscalculaties, hoge boetes in het buitenland, een truck die vanuit het buitenland gerepatrieerd moet worden, vervanging bij ziekte of vakantie, pensioen, schulden, problemen thuis. Slechts een greep uit de zaken waar eigen rijders of kleine transportondernemers tegenaan kunnen lopen. “Vanuit mijn ervaring als detacheerder van chauffeurs zie ik dagelijks dat zzp’ers, als het gaat om deze zaken, vaak tussen wal en schip vallen. En voor juist die groep willen we er zijn”, zegt een gedreven Zomer.

Krachten bundelen

“Het zijn stuk voor stuk goede chauffeurs met hart voor hun werk, maar we zien ze ook worstelen. Denk aan onderwerpen als regelgeving, juridische zaken, tariefberekeningen en alles wat zo op hun pad komt als zelfstandig ondernemer. Waar grote ondernemingen voor tal van disciplines personeel in huis hebben, moeten zij alles zelf zien op te lossen. En dat terwijl ze vaak meer dan 60 uur per week onderweg zijn.”

“Het geeft heel erg veel tijdsdruk om de boel letterlijk en figuurlijk aan het rollen te houden, met daarbij de hele papierwinkel, een gezin en partner. Bij bestaande vakorganisaties kunnen eigen rijders, als ze daarbij aangesloten zijn, hulp krijgen op een aantal vlakken. Maar wij willen echt toegevoegde waarde bieden en zzp’ers helemaal ontzorgen. Dat onderscheidt ons ook van de andere organisaties. Wij willen de kleine transportondernemingen bedienen die een enorme toegevoegde waarde hebben in transportland. We willen dat deze bedrijven de krachten bundelen, zodat ze samen een mooi en sterk geheel kunnen vormen. Dat moet geen probleem zijn, want Nederland telt momenteel 9.000 eigen rijders en dat dat aantal zal volgens RDW-prognoses binnen twee tot drie jaar doorgroeien naar 14.000.”

Spannende tijden

Zomer realiseert zich dat wat zij en medeoprichter Aschwin Cannoo met VTBN willen betekenen voor eigen rijders en wat ze willen aanbieden, ambitieus is. “Dat kost tijd. We zitten in de opstartfase en moeten vertrouwen winnen en draagvlak creëren onder chauffeurs, eigen rijders en kleine transportondernemers. Onze website staat in ieder geval en er komen steeds meer vragen binnen. Het begint dus te leven. Op 1 oktober zijn we ook onze wervingscampagne gestart en zullen we veel zichtbaarder worden. Een drukke en spannende tijd. Maar we overhaasten niks, alles stap voor stap.”

Enquêtes

Op de vraag wat VTBN haar leden concreet biedt, gaat Zomer uitgebreid in. “Naast code 95-opleidingen, kunnen chauffeurs hier ook de benodigde papieren halen voor een NIWO-vergunning. Peter Vedder gaat die lessen bij ons geven en met hem hebben we ook al onze opleidingen al naar een hoger plan weten te tillen. We willen ervoor zorgen dat er daadwerkelijk les wordt gegeven in zaken waar de chauffeur wat aan heeft.”

VTBN houdt ook regelmatig enquêtes onder chauffeurs/zzp’ers om te weten wat zij belangrijk vinden. “Daarnaast geven we ook voor eigen rijders chauffeurs opfriscursussen voor kostprijscalculatie en andere trainingen. Daarbij kun je denken aan lifestyle en voeding.”

Zekerheid

Verder wil VTBN eigen rijders helpen als ze bijvoorbeeld in Frankrijk staan met onjuiste papieren, ze niet verder mogen rijden en de truck moet worden gerepatrieerd. “Dat kost normaal enorm veel geld. Wij hebben mensen op kantoor met een groot rijbewijs en zorgen er dus voor dat die vrachtwagen terugkomt. Ook willen we er zijn als er in het buitenland hoge boetes zijn en iemand zelf onvoldoende middelen heeft om dat direct te kunnen betalen.”

Lees ook: Alles over schade en aansprakelijkheid bij internationaal transport

Erger voorkomen

Wat ook hoog op het lijstje van VTBN staat, is het aanbieden van medische keuringen, een gezondheidsscan en blijvende gezondheidsondersteuning. “Die medische keuringen kunnen de leden hier op het hoofdkantoor in Wijhe laten doen op de momenten dat ze hier zijn voor bijvoorbeeld code 95, of op andere momenten dat ze niet onderweg zijn, bijvoorbeeld op zaterdagen of de avonden. We hebben sinds kort ook een medische bus rondrijden, waar die medische check-up kan worden gedaan. Het mooie hiervan is dat ze dan snel weten hoe ze er fysiek voorstaan en ze niet de hele medische mallemolen in hoeven. En medische keuringen zijn wel erg belangrijk, want veel chauffeurs ontwikkelen overgewicht, diabetes en slaapapneu als gevolg van veel zitten en een onregelmatig leven. Door op tijd bijvoorbeeld de diagnose diabetes te stellen, kun je voorkomen dat ogen zo snel achteruit gaan dat een rijbewijs niet meer wordt verlengd.”

Pensioen

Belangrijk punt waarin VTBN zzp’ers ook bij wil begeleiden, zijn de pensioenen. “Ben je niet meer in loondienst, dan moet je dat voor jezelf regelen. De vraag is of alle chauffeurs dat weten. Daar moeten ze met hun kostprijsberekening absoluut rekening mee houden. We denken dat de zzp’er daarin onvoldoende voor zichzelf zorgt. Zeker als ze nog jong zijn, staat dat erg ver van ze af”, aldus Zomer.

Wat voor een eigen rijder die net begint ook nog ver van zijn bed kan zijn, dat zijn conflicten met opdrachtgevers en klanten. Daarvoor biedt VTBN juridische ondersteuning aan. Daarnaast wil de organisatie faciliteren dat de leden onderling zaken kunnen regelen als het gaat om vervanging bij ziekte en/of vakanties. “Met een appgroep kom je dan vaak al een heel eind’’, zegt Zomer. “Je zou er er zelfs aan kunnen denken dat ze onderling lading of ritten uitwisselen. Hoe mooi zou dat zijn.”

Ambities

Op dit moment biedt VTBN haar leden drie pakketten met diensten aan. De meest uitgebreide omvat ook debiteurenbeheer en de volledige boekhouding. Maar de ambities van Zomer en Cannoo reiken verder. “Als we groot genoeg zijn, kunnen we als collectief ook goedkoper brandstof inkopen. Daarnaast willen we kijken of dan de pensioenen gezamenlijk kunnen regelen, zodat ieder lid zijn of haar eigen inleg doet. Dat zijn we nog aan het onderzoeken.”

Keurmerk

Wat ze bij VTBN eveneens willen, is een betere cao voor chauffeurs. “Als het aan mij ligt, gaat het basissalaris omhoog en de 130%-regeling weg. Nu moet er over die extra 30% maar liefst 52% belasting worden afgedragen. Daarmee betaalt de werkgever veel salaris en de werknemer veel belasting. We hebben daarover al met een aantal economen gesproken.”

“Natuurlijk moet je daarbij wel oppassen dat werkgevers die ergens hun marge vandaan moeten halen, niet gaan voor chauffeurs uit goedkopere landen. Daarom is het zo belangrijk dat we laten zien wat de Nederlandse chauffeur waard is. We willen om die reden dan ook toe naar een keurmerk voor de chauffeur en/of zijn bedrijf. De Nederlandse chauffeur is met al zijn papieren immers wel een vijf-sterrenchauffeur. Daar mag je dan ook wat van verwachten. Bedrijven moeten zich echt gaan afvragen of die chauffeur echt het sluitstuk zijn. Want om nou altijd te zeggen dat Nederlandse chauffeurs zo duur zijn…. Bedrijven moeten echt anders gaan denken. In plaats van 30 chauffeurs in loondienst kunnen ze ook gaan voor 30 zzp’ers. Dan hoeven ze en geen lasten af te dragen en geen vrachtwagens aan te schaffen. Het zijn allemaal overwegingen.”

Het land in

Het contact met de eigen rijders en tussen de eigen rijders ziet Zomer vooral in chauffeurscafés, op (grote) truckparkings en bij chauffeursevenementen. “We gaan data plannen voor voorlichtingsavonden. We moeten als VTBN echt naar de chauffeurs toe, want ze zijn onderweg aan het werk en dat moet vooral zo blijven.”

VTBN zou willen dat er tijdens die bijeenkomsten echt gepraat gaat worden en gespard. “Bijvoorbeeld over hoe je je wagen zo efficiënt mogelijk onderhoudt en hoe je het beste met je banden kunt omgaan. Natuurlijk mogen ze ook altijd bij ons langskomen. Daar hebben we in Wijhe een speciaal kantoortje voor ingericht. Bovendien zien we hen hier toch als ze komen voor workshops en trainingen.”  

In eerste instantie start VTBN op het hoofdkantoor in Wijhe. Het oosten van het land is immers een van de regio’s met de meeste eigen rijders. Zomer: “Natuurlijk is het wel de bedoeling, dat als VTBN eenmaal echt op de kaart staat, we Nederland in gaan. Chauffeurs hebben vaak regionale netwerken en daar willen we absoluut in meegaan.”