De Toyota Proace Electric won de verkiezing onder meer van de Mercedes-Benz eSprinter, die op de tweede plaats eindigde. Maar de Proace Electric scoorde ook beter dan zijn PSA-concerngenoten van de PSA-groep, Peugeot en Citroën. Onder meer de uitgebreide garantiebepalingen tot 1 miljoen kilometer en tot vijftien jaar voor het accupakket maakten het verschil waardoor de Toyota het wint van zijn verder identieke Franse familieleden. 

Juryrapport Bestelauto van het Jaar

In het juryrapport staat verder dat de Toyota Proace Electric heel goed scoort op belangrijke onderdelen als functionaliteit, brandstofkosten, comfort, rijeigenschappen en uitstraling. Ook wordt de professionele dealerorganisatie van Toyota genoemd die op de jury een zeer stabiele indruk maakt. 

Lees ook: DHL Parcel elektrificeert bezorgvloot met vierhonderd Toyota’s Proace Electric 

De jury gaf dit jaar voor het eerst een ‘aanmoedigingsprijs’ voor een nieuw merk of nieuwe ontwikkeling. Deze titel, 'De belofte van 2022', ging naar de ook 100 procent elektrische Maxus eDeliver 9. De jury staat volgens het juryrapport erg positief tegenover deze Chinese inzending, vanwege de bijzondere propositie. “Maxus levert de eDeliver 9 uitsluitend als EV die stukken beter lijkt te zijn toegerust op zijn taken dan menig gerenommeerde Europese concurrent. Te noemen vallen onder meer de functionaliteit, het uitgebreide gamma dat onder meer een bakwagen bevat, de mogelijkheid om een zware aanhangwagen te trekken, een prima rijkwaliteit en een standaarduitrusting waaraan niets ontbreekt”, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden.

Elektrisch sterk in opkomst

Het is opvallend dat zes bestelauto’s in de top tien van de verkiezing zijn uitgerust met een elektrische aandrijving. Op de eerste plaats staat dus de Toyota Proace Electric, gevolgd door de Mercedes-Benz eSprinter en de Peugeot e-Expert. Dan twee voertuigen met verbrandingsmotoren, de Ford Transit Connect, en opnieuw de Toyota Proace. Vervolgens de Opel Vivaro-E en Mercedes-Benz eVito, en op de achtste en negende plaats weer twee verbrandingsmotoren in de Ford Transit Courier en de Renault Express. Op de tiende plaats ten slotte staat de Citroën ë-Jumpy. 

bestelauto van het jaar maxus edeliver 9 belofte van 2022
De Maxus eDeliver 9 mag zich ‘De belofte van 2022’ noemen.

Zowel wetgeving op het gebied van elektrische voertuigen zal de vraag naar zero-emissievoertuigen aanjagen, maar ook de technische ontwikkelingen maken de drempel om elektrisch te gaan rijden minder hoog. In het algemeen neemt de actieradius toe, worden laadtijden korter en accu’s lichter. Voor veel bestelauto’s geldt dat zij per dag zelden meer dan 100 kilometer rijden, waardoor zij bij uitstek geschikt zijn voor elektrische aandrijving. Alleen zal voor veel ondernemers de meerprijs voorlopig nog een brug te ver zijn.

Nederlandse verkiezing

De verkiezing is een initiatief van het vakblad Automobiel Management en wordt elk jaar georganiseerd. De jury wordt gevormd door vertegenwoordigers uit de wereld van leasebedrijven, fleetowners en journalisten. Onder meer de redactie van Transport & Logistiek is in de jury vertegenwoordigd. De prijs wordt toegekend aan een bestelauto die het in het afgelopen jaar op een groot aantal punten goed heeft gedaan. Daarbij let de jury op onder meer de leaseprijs, de dealerorganisatie, veiligheid en functionaliteit. Daarmee focust de Nederlandse jury zich op andere kenmerken dan de internationale jury van de International Van of the Year. Deze riep onlangs de nagelnieuwe Renault Kangoo en zijn evenknie Mercedes-Benz Citan tot winnaar uit.